تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 390 |
تعداد مقالات | 3,002 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,275,343 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,668,093 |
تدوین مدل کیفی تدریس واحد تربیت بدنی در دوران شیوع کرونا (مورد مطالعه: دانشگاه فرهنگیان) | ||
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی | ||
دوره 11، شماره 4 - شماره پیاپی 33، اسفند 1401، صفحه 292-271 اصل مقاله (2 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
فرناز فخری1؛ علی محمدی2؛ سیده شیما موسوی گرگری3؛ سیدحسین علوی* 4 | ||
1استادیار، گروه مدیریت ورزشی، دانشکدة علوم ورزشی، دانشگاه اراک، اراک، ایران | ||
2استادیار، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
3دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران | ||
4دانشیار، گروه تربیتبدنی و علوم ورزشی، دانشگاه فنی و حرفهای، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 22 دی 1399، تاریخ بازنگری: 20 خرداد 1400، تاریخ پذیرش: 01 تیر 1400 | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر تدوین مدل کیفی تدریس واحد تربیت بدنی در دوران شیوع کرونا در دانشگاه فرهنگیان بود. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی، با رویکرد کیفی و استراتژی نظریة دادهبنیاد با رویکرد گلیزر اجرا شد. جامعه آماری شامل دو بخش جامعة انسانی و جامعة اطلاعاتی بود. نمونة آماری به تعداد قابل کفایت بر مبنای اشباع نظری به صورت نمونه گیری غیر احتمالی هدفمند و در دسترس نظرخواهی شد (15 نفر و مقالات پژوهشی داخلی و خارجی). داده ها با مصاحبة نیمهساختاریافته و مطالعة اسنادی گردآوری شد؛ سپس، با بهره گیری از کدگذاری باز، محوری و نظری، تجزیه و تحلیل شد. براساس یافته ها پس از انجام کدگذاری، در مجموع، 79 مفهوم، 20 مقوله و 7 بعد شناسایی شد و در قالب مدل پژوهشی شامل سه بعد اصلی عوامل زمینه ای (امکانات و طرح درس)، عوامل فرایندی (خلاقیت، تخصص، آموزش و نظارت و ارزشیابی) و پیامدهای نگرشی (شناخت، فرهنگسازی و ایجاد ظرفیت) ارائه شد. | ||
کلیدواژهها | ||
تربیت بدنی؛ دانشگاه فرهنگیان؛ کرونا؛ نظریۀ دادهبنیاد | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Development of Qualitative Model for Teaching Physical Education Unit During Corona Outbreak (The Case of Farhangian University) | ||
نویسندگان [English] | ||
Farnaz Fakhri1؛ Ali Mohamadi2؛ Seyyedeh shima mousavi gargari3؛ Seyed Hossein Alavi4 | ||
1Assistant Professor, Department of Sport Management, Faculty of Sport Sciences, Arak University, Arak, Iran | ||
2Assistant professor, Department of Physical Education and Sport Sciences Farhangian University, Tehran, Iran | ||
3Ph.D. in sport management, Guilan University, Rasht, Iran | ||
4Associate Professor, Department of Physical Education and Sport Science, Technical and Vocational University (TVU), Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this study was to develop qualitative model for teaching physical education unit during corona outbreak in Farhangian University. Research methodology was qualitative with Glaser analysis approach. The statistical population was selected two parts consists of human community (professors of physical education, professors of Farhangian University and managers of Farhangian University) and information community. Sufficient number of statistical samples based on theoretical saturation were selected by purpose and accessible nonprobability Sampling (15 people and internal and foreign research articles). Research tools included systematic documentary study and the exploratory interview structure. Data were analyzed using open, axial and theoretical coding. Based on findings, after coding, a total of 79 concepts, 20 categories and 7 dimensions were identified. In other words, this study showed that three main dimensions of contextual factors (facilities and lesson plans), process factors (creativity, expertise, education) and attitude consequences and feedback (monitoring and evaluation) to develop a qualitative model of physical education teaching in the period Corona outbreak required. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Corona outbreak, Farhangian University, Grounded theory, Physical education, Qualitative model | ||
مراجع | ||
خالقیخواه، علی، نجفی، حبیبه، و زاهد بابلان، عادل (1397). فراتحلیل بررسی کیفیت تدریس معلمان. تدریسپژوهی، 6(1), 144-161.
خدیوی، اسداله، و سیدگلان، سیدمحمد (۱۳۹۷). بررسی عوامل تأثیرگذار بر کیفیت تدریس در دانشگاه فرهنگیان مطالعة موردی پردیسهای استان اردبیل. مطالعات آموزشی و آموزشگاهی، ۱۷، ۷۱-۳۹.
رضوی، محمدحسین، روحانی، زهرا، و قنبری فیروزآبادی، علیرضا (1393). تحلیلی بر عوامل مؤثر در ارتقای جایگاه درس تربیت بدنی در مدارس. پژوهشنامۀ مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی، 19، 80-69.
غالیان، شهرزاد، حیدرینژاد، صدیقه، و خطیبی، امین (1394). شناسایی و رتبهبندی عوامل مؤثر در اجرای درس تربیت بدنی دانشآموزان کمتوان ذهنی از دیدگاه دبیران تربیت بدنی استان خوزستان. مطالعات مدیریت رفتار سازمانی در ورزش، 2(3)، 60-53.
کاتوزیان، بهاره، میرزازاده، زهرا سادات، عظیمزاده، مرتضی، و کشتیدار، محمد (1395). بررسی وضعیت درس تربیت بدنی دورۀ اول ابتدایی با استفاده از ماتریس SWOT. رویکردهایی نوین در مدیریت ورزشی، 3(11)، 56-47.
کوشی، زهرا، اخلاقی، مسعود، و سلطانی، اصغر (1396). ارائة الگویی ساختاری جهت پیشبینی کیفیت تدریس اعضای هیأت علمی بر اساس ذهنیت فلسفی و انگیزش شغلی آنان، مطالعات صورت و یادگیری، 2، ۸۶-۵۹.
محمدی، مهدی، سلیمانی بالاوی، امید، جهانی، جعفر، شفیعی، مریم، و دریانوش، فرهاد (1398). تأثیر رویکرد آموزشی تدریس بازی برای فهم (TGFU) بر یادگیری مهارتهای ورزشی دانشآموزان دورۀ اول متوسطه در درس تربیت بدنی. مطالعات آموزش و یادگیری، 11(1)، 182-163.
ملیجی، مرتضی، علی عسگری، مجید، آقایی، نجف، و جوادیپور، محمد (1397). مطالعة تطبیقی برنامة درسی دورة پیشدبستانی ایران و چند کشور منتخب از منظر درس تربیت بدنی. پژوهش در ورزش تربیتی، 6(14)، 300-277.
هومن، حیدرعلی (1394). راهنمای عملی پژوهش کیفی. تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت).
Alimohamadi, Y., & Sepandi, M. (2020). Basic reproduction number: An important indicator for the future of the COVID-19 epidemic in Iran. Journal of Military Medicine, 22(1), 96-97. Goad, T., & Jones, E. (2017). Training online physical educators: A phenomenological case study. Education Research International, 2017. Gore, J., Lloyd, A., Smith, M., Bowe, J., Ellis, H., & Lubans, D. (2018). Effects of professional development on the quality of teaching: Results from a randomized controlled trial of Quality Teaching Rounds. Teaching and Teacher Education, 68, 99-113. Leninger, M., & McFarland, M. R. (2002). Transcultural nursing: Concepts, theories, research, and practice. Columbus, OH: McGraw-Hill College Custom Series. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 260 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 199 |