تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 390 |
تعداد مقالات | 3,002 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,275,287 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,668,043 |
نقش میانجی خودکارآمدی تحصیلی و عزت نفس در رابطة بین سبکهای تفکر و اضطراب امتحان دانشآموزان دختر | ||
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی | ||
دوره 11، شماره 4 - شماره پیاپی 33، اسفند 1401، صفحه 343-325 اصل مقاله (1.86 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
شکوفه یدی* 1؛ قمر کیانی2؛ غلامحسین انتصار فومنی2 | ||
1دکتری روانشناسی تربیتی، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران | ||
2استادیار، گروه روانشناسی، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران | ||
تاریخ دریافت: 11 آبان 1399، تاریخ بازنگری: 20 مرداد 1400، تاریخ پذیرش: 08 شهریور 1400 | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش میانجی خودکارآمدی تحصیلی و عزت نفس در رابطة بین سبک های تفکر و اضطراب امتحان دانشآموزان انجام گرفت. روش پژوهش همبستگی بود. تمامی دانشآموزان دختر پایة یازدهم دورة متوسطة دوم تبریز که در سال تحصیلی 99-1398 به تحصیل مشغول بودند، جامعة آماری پژوهش حاضر را تشکیل دادند. نمونة مورد مطالعه 430 دانشآموز بود که به روش خوشه ای انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه های اضطراب امتحان ابولقاسمی و همکاران (1388)، خودکارآمدی تحصیلی میجلی و همکاران (2000)، سبک تفکر استرنبرگ و واگنر (1992) و مقیاس عزتنفس روزنبرگ (1965) بودند. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از روش مدل ساختاری استفاده شد. نتایج نشان داد روابط مستقیم روابط مستقیم خودکارآمدی، عزت نفس و سبک تفکر آزاداندیش، اجرایی، بروننگر و جزئینگر بر اضطراب امتحان دانشآموزان معنادار است (05/0>P). سبکهای تفکر تفکر اجرایی، آزاداندیش، بروننگر و کلینگر با میانجی گری خودکارآمدی تحصیلی، بر اضطراب امتحان دانشآموزان اثر غیر مستقیم دارند (05/0>P). سبک تفکر اجرایی، جزئینگر، قانونگذار و کلینگر با میانجیگری عزت نفس، بر اضطراب امتحان دانشآموزان اثر غیر مستقیم دارند (05/0>P). مدل پژوهش دارای برازش بوده و تأیید شد. نتایج پژوهش روابط مستقیم و غیر مستقیم خودکارآمدی تحصیلی، عزت نفس و سبک های تفکر را با اضطراب امتحان دانشآموزان تأیید کرد. بر اساس نتایج پژوهش حاضر معلمان و مشاوران مدارس می توانند با ارتقای خودکارآمدی تحصیلی و تقویت سبکهای تفکر انتزاعی، عینی اضطراب امتحان دانشآموزان را کاهش دهند. | ||
کلیدواژهها | ||
اضطراب امتحان؛ خودکارآمدی تحصیلی؛ عزت نفس؛ سبکهای تفکر | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Mediating Role of Academic Self-Efficacy and Self-Esteem in the Relationship between Thinking Styles and girl Students' Test Anxiety | ||
نویسندگان [English] | ||
shokoufeh yadi1؛ ghamar kiani2؛ Gholam Hossein Entesar Foumani2 | ||
1Ph.D. in Educational Psychology, Zanjan Branch, Islamic Azad University, Zanjan, Iran | ||
2Assistant Professor, Department of Psychology, Zanjan Branch, Islamic Azad University, Zanjan, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The present study aims to investigate the mediating role. Academic self-efficacy and self-esteem were assessed in the relationship between learning styles and students' test anxiety. The research method was correlation. All the female students of the 11th grade of the second secondary school of Tabriz who were studying in the academic year of 2019-2020, formed the statistical population of the present study. The study sample consisted of 430 students who were selected by cluster sampling method. Data collection tools were Abolghasemi et al. (1996) test anxiety questionnaires, Midgley et al (2000), Kolb learning style (1985) and Rosenberg self-esteem scale (1965). They were. Data analyze with structural model method were used at a significance level of 5%. The results showed that the direct relationships between self-efficacy, self-esteem and free-thinking, executive, extroverted and partial thinking style are significant on students' test anxiety (p<0.05). Thinking styles Executive, free-thinking, extroverted and holistic thinking mediated by academic self-efficacy have an indirect effect on students' test anxiety (p<0.05). Executive, partial, legislative and holistic thinking mediated by self-esteem have an indirect effect on students' test anxiety (p <0.05). The results of the study confirmed the direct and indirect relationships between academic self-efficacy, self-esteem and thinking styles with students' test anxiety. Teachers and school counselors can reduce students' test anxiety by promoting academic self-efficacy and strengthening experimental, abstract, and objective thinking styles. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Academic self-efficacy, Self-esteem, Test anxiety, Thinking styles | ||
مراجع | ||
ابولقاسمی، عباس، گلپور، نریمانی، محمد، و قمری، حسین (1388). بررسی رابطة باورهای فراشناختی مختل با موفقیت تحصیلی دانشآموزان دارای اضطراب امتحان. روانشناسی مشاوره و بالینی، 10(3)، 20-5.
اعرابی، علی، و صدیقی ارفعی، فریبرز (1399). رابطة بین عادات مطالعه، اهداف پیشرفت و خودکارآمدی تحصیلی با اضطراب امتحان دانشآموزان دبیرستان. مطالعات روانشناسی تربیتی، 17(38)، 124-105.
رجبی، غلامرضا، و کارجو کسمایی، سونا (1390). بررسی ساختار تأییدی مدل دوعاملی نسخة فارسی مقیاس عزت نفس روزنبرگر. روشها و مدلهای روانشناختی، 2(6)، 43-33.
هاشمی، سهیلا، اکبری، عباس، و عباسی اصل، رؤیا (1394). رابطة علی ابعاد الگوی ارتباطی خانواده، هوش هیجانی و خودکارآمدی تحصیلی با اضطراب امتحان در دانشآموزان پس سال اول دبیرستان. پژوهشهای نوین روانشناختی، 10(40)، 128-102.
Akbaryboorang, M., & Aminyazdi, S. (20090. Test-anxiety and self-efficacy: a study on the students of Islamic Azad University, Branch of Southern Khorasan. Horizon Med Sci., 15(3), 70-76 Bandura, A. (1993). Perceived self-efficacy in cognitive development and functioning. Educational Psychologist, 28(2), 117-148. Bandura, A. (2003). Social cognitive theory for personal and social change by enabling media. In Entertainment-education and social change, Dec 8 (pp. 97-118), Routledge. Bender, A., Ingram, R. (2018). Connecting attachment style to resilience: Contributions of self-care and self-efficacy. Personality and Individual Differences, 1(130), 18-20. Diyanat, H., Rezaei, A. M., Tale Pasand, S., & Mohammadifar, M. A. (2017). The predictive effect of self-regulation and academic self-efficacy on test anxiety: A mediating role of academic procrastination. Teaching and Learning Studies, 9(2), 122-145. Duy, B., & Yıldız, M. A. (2019). The mediating role of self-esteem in the relationship between optimism and subjective well-being. Current Psychology, 38(6), 1456-1463. Midgley, C., Meahr, M. L., Hruda, L. Z., Anderman, E., Anderman, L., Freeman, L. E. et al. (2000). Manual for the parents of adaptive learning scales (PALS), Ann Arbor, MI: University of Michigan. Orth, U., & Robins, R. W. (2019). Development of self-esteem across the lifespan. In D. P. McAdams, R. L. Shiner, & J. L. Tackett (Eds.), Handbook of personality development. The Guilford Press (pp.328–344). Roosm, A. L., Goetz, T., Voracek, M., Krannich, M., Bieg, M., Jarrell, A., & Pekrun, R. (2020). Test anxiety and physiological arousal: A Systematic Review and Meta-Analysis. Educational Psychology Review. 16, 1-40. Rosenberg, M. (1965). Society and the adolescent self-image. Princeton, NJ: Princeton University Press. Schunk, D. H., & Pajares, F. (2009). Self-efficacy theory. In K. R. Wenzel & A. Wigfield (Eds.), Educational psychology handbook series. Handbook of motivation at school (p. 35–53). Routledge/Taylor & Francis Group, pp.25-55. Sternberg, R. J., & Zhang, L. F. (2009). Perspectives on the nature of intellectual styles. First edition. New York: Springer Publishing Company. Sternberg. R. J., & Wagner, R. K. (1992). Thinking styles inventory. Yale University Unpublished test. Yesilyurt, E. (2014). Academic locus of control, tendencies towards academic dishonesty and test anxiety levels as the predictors of academic self-efficacy. Educational Sciences: Theory and Practice, 14(5), 1945-1956. Zimmerman, B. J. (1999). Self-efficacy: An essential motive to learn. Contempt Educ Psychol, 25(1), 82-91. Zysberg, L., & Schwabsky, N. (2020). School climate, academic self-efficacy and student achievement. Educational Psychology, 9, 1-16. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 591 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 408 |