تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 389 |
تعداد مقالات | 3,001 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,270,502 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,660,813 |
بررسی عوامل اجتماعی مؤثر بر نشاط اجتماعی و سلامت روانی دانشآموزان مقطع متوسطه استان سمنان | ||
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی | ||
دوره 11، شماره 4 - شماره پیاپی 33، اسفند 1401، صفحه 415-389 اصل مقاله (2.09 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
حوریه دهقان پوری* 1؛ سیدرسول چاوشی2 | ||
1استادیار، گروه مدیریت ورزشی، دانشکدة تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه صنعتی شاهرود، شاهرود، ایران | ||
2دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه صنعتی شاهرود، شاهرود، ایران | ||
تاریخ دریافت: 05 آذر 1399، تاریخ بازنگری: 03 دی 1401، تاریخ پذیرش: 11 خرداد 1400 | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر بررسی عوامل اجتماعی مؤثر بر نشاط اجتماعی و سلامت روانی دانشآموزان مقطع متوسطة استان سمنان بود. این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی- پیمایشی است. جامعة آماری دانشآموزان مقطع متوسطة استان سمنان در سال تحصیلی 1399-1398 بودند (45834 نفر). از میان این افراد، با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای و بر مبنای جدول کرجسی و مورگان (1970) 48 کلاس (784 دانشآموز) به عنوان نمونۀ پژوهش انتخاب شدند. ابزار تحقیق، پرسشنامه بود. برای تحلیل دادهها آزمونهای کلموگروف- اسمیرنوف، کروسکال-والیس، ضریب همبستگی و آزمون رتبه بندی فریدمن اجرا شد. یافته ها نشان داد که نشاط اجتماعی با تمامی عوامل اجتماعی (بهجز دینداری 040/0=r) رابطة معنادار دارد. بین تمامی عوامل اجتماعی (بهجز احساس ناامنی 051/0=r) با سلامت روانی نیز رابطة معنادار وجود دارد. با توجه به یافتهها میتوان اظهار کرد که ایجاد نشاط اجتماعی و سلامت روانی در بین دانش آموزان به صورت تکعلتی نمی باشد و عوامل مختلفی در ایجاد و تقویت این متغیرها نقش دارند. بنابراین، به نظر می رسد باید تمامی ظرفیت ها برای ایجاد نشاط اجتماعی و سلامت روانی دانش آموزان به کار گرفته شوند که این موضوع نیاز به سیاست گذاری ها و برنامه ریزی های کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت زیادی دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
اعتماد؛ دینداری؛ شادکامی؛ شبکه روابط اجتماعی؛ محرومیت نسبی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Investigation of Social Factors Affecting Social Vitality and Mental Health of High School Students in Semnan Province | ||
نویسندگان [English] | ||
Houriyhe Dehghanpouri1؛ Seyyed Rasoul Chavoshi2 | ||
1Assistant Professor, Department of Sport Management, Faculty of Physical Education and Sport Sciences, Shahrood University of Technology, Shahrood, Iran | ||
2Ph.D. Student in Sports Management, Shahrood University of Technology, Shahrood, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The present study aimed to investigate the social factors affecting the social vitality and mental health of secondary school students in Semnan province. This research is applied in terms of purpose and descriptive survey in terms of method. The statistical population was the high school students of Semnan province in the academic year 2018-2019 (45,834 people). Among these people, 48 classes (784 students) were selected as the research sample using the multi-stage cluster random sampling method and based on the table of Karjesi and Morgan (1970). The research instrument was a questionnaire. Kolmogorov-Smirnov test, Kruskal-Wallis, correlation coefficient, and Friedman's ranking test were used to analisys data. The findings showed that social vitality has a significant relationship with all social factors (except religiosity, r=0.040). There is a significant relationship between all social factors (except the feeling of insecurity r=0.051) and mental health. According to the findings, it can be stated that creating social vitality and mental health among students is not a single cause and various factors play a role in creating and strengthening these variables. Therefore, it seems that all capacities should be used to create students' social vitality and mental health, which requires a lot of policies and planning in the short, medium, and long term. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Happiness, Network of social relations, Relative deprivation, Religiosity, Trust | ||
مراجع | ||
ابوطالبیاحمدی، تقی (1392). رابطة شیوة فرزندپروری و عزت نفس با سلامت روانی دانشآموزان. خانواده و پژوهش، 16، 88-70.
ارجمند سیاهپوش، اسحق، رضاپور، داریوش، و حسنپور افرینه، خدیجه (1397). بررسی میزان نشاط اجتماعی نوجوانان تحت پوشش کمیتة امداد امام خمینی (ره) شهر پلدختر و عوامل اجتماعی مؤثر بر آن. توسعة اجتماعی، 13(2)، 162-147.
ایزدی، صمد، هاشمی، سهیلا، و برزمینی، لیلا (1391). بررسی عوامل مؤثر در شادابسازی مدارس از دیدگاه دانشآموزان و اولیای مدرسه: با تأکید بر توسعة فرهنگی. مطالعات توسعة اجتماعی- فرهنگی، 1(1)، 118-90.
ایزدی، صمد، هاشمی، و سهیلا، برزمینی، لیلا (1390). عوامل مؤثر در شادابسازی مدارس مقطع راهنمایی دخترانة استان گلستان از دیدگاه دانشآموزان و اولیاء مدرسه. پایاننامة کارشناسی ارشد، گرایش برنامهریزی آموزشی، دانشکدة علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه مازندران.
بخارایی، احمد، صنعتیشرقی، نادر، رستمی، شاهبختی، و شربتیان، محمدحسن (1397). تحلیل فضایی نشاط اجتماعی در سطح مناطق شهری مشهد. برنامهریزی توسعة کالبدی، 3(7)، 153-134.
جامعی ندوشن، فاطمه، و ایزدی، مهشید (1395). بررسی نقش گرایش به اقامة نماز و هوش معنوی در سلامت روانی دانشآموزان دختر دبیرستانی منطقة 7 شهر تهران. مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی، 1(2)، 74-53.
جویباری، لیلا، نودهشریفی، اکرم، ثناگو، اکرم، سعیدی، سمیرا، سعیدی، عصمت، و کلانتری، سهیلا (1395). بررسی عوامل مؤثر بر شادی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گلستان. آموزش پرستاری، 5(6)، 44-40.
حاجیزادهمیمندی، مسعود، و ترکان، رحمتاله (1394). بررسی میزان و عوامل فرهنگی اجتماعی مرتبط با نشاط اجتماعی (مورد مطالعه: دانشجویان دانشگاه یزد). مطالعات جامعهشناختی شهری، 5(16)، 86-59.
حسینی، فریدهسادات، و لطیفیان، مرتضی (1385). بررسی تأثیر دادوستدی خودمهاری و جنسیت بر جو روانی-اجتماعی کلاس. اندیشههای نوین تربیتی، 2(1 و 2)، 41-27.
خاریآرائی، مجید، آسایش، حمید، علیاکبرزادهآرانی، زهرا، و زارعسروری، علی (1392). مقایسة سلامت روانی معلمان دانشآموزان عادی با معلمان دانشآموزان استثنایی. مجله دانشکدة پرستاری و مامایی، 11(12)، 960-955.
خدادادی، محمدرسول، نجدرحمتی، بهروز، و فریدفتحی، مریم (1396). ارتباط انگیزة مشارکت ورزشی، نشاط و شادابی با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان پسر دورة متوسطة اول شهرستان بناب. پژوهش در ورزش تربیتی، 13، 174-155.
دماری، بهزاد، المدنی، سیدحسین، حاجبی، احمد، و صالحیشهرابی، نرگس (1398). رویکردهای ارتقای سلامت روان در محیطهای کاری کشور ایران، مروری بر وضعیت موجود و ارائة راهکارهایی برای آینده. روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، 25(2)، 135-122.
دهشیری، غلامرضا، افضل، اکبریبلوطبنگان، نجفی، محمود، و مقدمزاده، علی (1394). خصوصیات روانسنجی فرم کوتاه پرسشنامة شادکامی آکسفورد در دانشجویان. مطالعات اندازهگیری و ارزشیابی آموزشی، 5(12)، 26-9.
رادان، فاطمه (1398). پیشبینی نشاط اجتماعی براساس سرمایة اجتماعی دانشجویان زن. مدیریت سرمایة اجتماعی، 6(2)، 236-219.
رضادوست، کریم، فاضلی، عبدالله، و مقتدایی، فاطمه (1393). بررسی عوامل اجتماعی مؤثر بر میزان نشاط در استان خوزستان. توسعة اجتماعی، 8(4)، 46-29.
رفیعپور، فرامرز (1387). آنومی یا آشفتگی اجتماعی. تهران: نشر سروش.
شاهآبادی، اکبر. ترکان، رحمتاله، و حیدری، محمود (1391). بررسی رابطة بین رضایت شغلی و نشاط اجتماعی در دبیران مقطع متوسطة شهر جیرفت. جامعهشناسی کاربردی، 23(48)، 188-165.
زارعیپور، مرادعلی، افتخارادبیلی، حسن، کمال، اعظم، و احسان، موحد (1391). وضعیت سلامت روان و ارتباط آن با رفاه خانواده در دانشآموزان پیشدانشگاهی شهرستان سلماس در سال 1389. پژوهش در پرستاری و مامایی، 9(1)، 93-84.
سجادیان، ناهید، نعمتی، مرتضی، و دامنباغ، صفیه (1399). شناسایی و اولویتبندی عوامل مؤثر بر نشاط شهری در اهواز. پژوهشهای راهبردی مسائل اجتماعی ایران، 9(1)، 112-79.
شارعپور، محمود (1386). نقش شبکههای اجتماعی در بازتولید نابرابری آموزشی. تعلیم و تربیت، 91، 180-165.
شریفزاده، حکیمهالسادات، میرمحمدتبار، سیداحمد، و عدلیپور، صمد (1396). بررسی عوامل مؤثر بر نشاط اجتماعی در ایرانّ فراتحلیلی از تحقیقات موجود. راهبرد فرهنگ، 40، 180-159.
مجید، و شریف، نسیم (1392). ساخت و بررسی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامة اعتماد اجتماعی. پژوهشهای روانشناسی اجتماعی، 3(11)، 57-47.
عبدی، مجتبی، و رضایی، احمد (1393). سنجش میزان دینداری در میان دانشجویان جوان. مطالعات راهبردی ورزش و جوانان، 13(24)، 23-1.
عظیمی امیری، خدیجه (1397). بررسی عوامل جامعهشناختی مؤثر بر نشاط اجتماعی دانشآموزان دختر متوسطة اول شهرستان بابلسر. مطالعات روانشناسی و علوم تربیتی، 4(1و2)، 111-1.
عنبری، موسی، و حقی، سمیه (1393). بررسی عوامل فردی و اجتماعی مؤثر بر نشاط اجتماعی زنان، مورد مطالعه: زنان مناطق شهری و روستایی شهرستان دلیجان. جامعهشناسی کاربردی، 25(53)، 26-1.
غفاری، غلامرضا، و شیرعلی، ابراهیم (1395). بررسی وضعیت نشاط اجتماعی در بین شهروندان و رابطة آن با احساس امنیت اجتماعی (نمونة موردی: جوانان 29-18 سالة شهر تهران). مطالعات امنیت اجتماعی، 45، 57-33.
مدبر، سیفاله، صدریدمیرچی، اسماعیل، و محمدی، نسیم (1397). پیشبینی سلامت روان دانشآموزان براساس باورهای دینی، خودکارآمدی تحصیلی و رشد اخلاقی. روانشناسی مدرسه، 7(4)، 154-140.
مرادی، گلمراد، و سعیدیپور، بهمن (1389). بررسی نقش محرومیت نسبی در ایجاد رفتارهای جمعی جوانان براساس نظریة تعاملگرایی بلومر، مورد مطالعه: کرمانشاه. علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد، 7(2)، 191-163.
مؤمنآبادی، ویکتوریا، محسنی، محبت، خانجانی، نرگس، و علیزاده، سمیه (1393). رابطة امنیت اجتماعی و سلامت عمومی در دانشجویان دانشکدة بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کرمان. بهداشت و توسعه، 3(3)، 255-245.
نبوی، عبدالحسین، رضادوست، کریم، صالحی، نجمه (1394). بررسی تأثیر عوامل اجتماعی و روانی بر احساس نشاط (مورد مطالعه: دانشآموزان 16 تا 18 سالهی شهر اهواز). جامعهشناسی کاربردی، 26 (59)، 1-22.
نوروزی، وحیده (1382). تأثیر سبکهای رفتاری خانواده بر وضعیت روانی دانشآموزان و بر نگرش آنها به روابط انسانی در مدرسه. نوآوریهای آموزشی، 6 (2)، 53-30.
هزارجریبی، جعفر، و آستینفشان، پروانه (1388). بررسی عوامل مؤثر بر نشاط اجتماعی (با تأکید بر استان تهران). جامعهشناسی کاربردی، 20(33)، 146-119.
هزارجریبی، جعفر، و مرادی، سجاد (1393). نشاط اجتماعی و عوامل مرتبط با آن (مطالعهای در بین دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی). مطالعات ملی، 15(60)، 3-26.
یعقوبی، ابولقاسم، علیزاده، حمید، و مرادیامین، فرزانه (1389). مقایسة میزان سلامت روان، انگیزة پیشرفت و عملکرد تحصیلی در دانشآموزان دارای اختلال نارسایی توجه/بیشفعالی و دانشآموزان عادی. روانشناسی تربیتی، 16(6)، 163- 147.
Argyle, M., Martin, M., & Crossland, J. (1989). Happiness as a function of personality and social encounters. Recent Advances in Social Psychology: An International Perspective, 189-203. Basu, R., & Thomas, M. D. (2019). What makes college students happy? A day reconstruction study. In Perspectives on Happiness (pp. 29-40). Brill Rodopi. Bulmahn, T. (2000). Modernity and Happiness- the case of German. Happiness Studies, 1, 375-400. Callan, M. J., Ellard, J. H., Shead, N. W., & Hodgins, D. C. (2008). Gambling as a search for justice: Examining the role of personal relative deprivation in gambling urges and gambling behavior. Personality and Social Psychology Bulletin. 34(11), 1514-29. Chia, A., Kern, M. L., & Neville, B. A. (2020). CSR for happiness: Corporate determinants of societal happiness as social responsibility. Business Ethics: A European Review, 29(3), 422-437. Cops, D., & Pleysier, S. (2011). Doing gender in fear of crime: The impact of gender identity on reported levels of fear of crime in adolescents and young adults. Criminology, 51, 58-74. Corsini, R. J. (1999). The dictionary of psychology. Publishing office: Brunner/Mazel. De Groof, S. (2008). And my mama said: The (Relative) parental influence on fear of crime among adolescent girls and boys. Youth Society, 39(3), 267-293. Evans, T. M., Bira, L., Gastelum, J. B., Weiss, L. T., & Vanderford, N. L. (2018). Evidence for a mental health crisis in graduate education. Nature Biotechnology, 36(3), 282-284. Guven, C., & Sørensen, B. E. (2012). Subjective well-being: Keeping up with the perception of the Joneses. Social Indicators Research, 109(3), 439-469. Heydari, A., Davoudi, I., & Teymoori, A. (2011). Revising the assessment of feeling of anomie: Presenting a multidimensional scale. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 30, 1086-1090. Keyes, C. L. M. (2004). A study on the relationship among happiness, health girl. New York: Oxford University Press. , A. Awata S. Ohkubo, T. Tsubota-Utsugi, M. Asayama, K. Takahashi, K. Suenaga, K. Satoh, H. & Imai, Y. (2011). Reliability and validity of the japanese version of the abbreviated lubben social network scale. Nippon Ronen Igakkai Zasshi. Japanese Journal of Geriatrics, 48(2), 149-157. Lubben, J., Blozik, E., Gillmann, G., Iliffe, S., Renteln Kruse, W., Beck, J. C., & Stuck, A. E. (2006). Performance of an abbreviated version of the Lubben social network scale among three european community- dwelling older adult populations. The Gerontologist, 46(4), 503-513. Mahmoudi, A., Mahmoudi, F., Shamsaei, M., Raeisi Shahraki, H., & Kakaei, H. (2019). Determination of the level of happiness among students of Shiraz University of Medical sciences, Iran. Research in Medical and Dental Science, 7(2), 52-56. Peltz, J. S., Bodenlos, J. S., Kingery, J. N., & Rogge, R. D. (2020). The role of financial strain in college students’ work hours, sleep, and mental health. American College Health, 1-8. Richardson, T., Elliott, P., Roberts, R., & Jansen, M. (2017). A longitudinal study of financial difficulties and mental health in a national sample of British undergraduate students. Community Mental Health Journal, 53(3), 344-352. Sharma, A., & Malhotra, D. (2010). Social-psychological correlates of happiness in adolescents. European Journal of Social Sciences, 12(4), 651-61. Sheng, Y., & Zhu, C. (2019). Research on the influencing factors and improving path of contemporary college students' happiness. In 3rd International Conference on Culture, Education and Economic Development of Modern Society (ICCESE 2019), Atlantis Press. Tov, William, D. (2009). The well-being of Nations: Linking together trust. Cooperation and Democracy. Social Indicators Research Series, (37), 155-173. Vaillant, G., Templeton, J., Ardelt, M., & Meyer, S. E. (2008). The natural history of male mental health: Health and religious involvement. Social Science & Medicine, 66, 221–231. Williams, A. (2010). Spiritual therapeutic landscapes and healing: A case study of St. Anne de Beaupre, Quebec, Canada. Social Science & Medicine, 70(10), 1633-1640. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 363 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 329 |