تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 389 |
تعداد مقالات | 3,005 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,274,149 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,665,678 |
تحلیل محتوای کتب علوم تجربی دورة دوم ابتدایی از نظر میزان توجه به مؤلفههای معرفتشناسی شخصی | ||
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی | ||
دوره 11، شماره 4 - شماره پیاپی 33، اسفند 1401، صفحه 572-549 اصل مقاله (1.73 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
راضیه جلیلی* 1؛ زهرا تنها2؛ سارا ابراهیمی3 | ||
1استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشکدة ادبیات و علوم انسانی، واحد خرمآباد، دانشگاه آزاد اسلامی، خرم آباد، ایران | ||
2استادیار، گروه روانشناسی، دانشکدة ادبیات و علوم انسانی، واحد خرمآباد، دانشگاه آزاد اسلامی، خرمآباد، ایران | ||
3استادیار، سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 26 دی 1400، تاریخ بازنگری: 19 دی 1401، تاریخ پذیرش: 23 بهمن 1401 | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان توجه به مؤلفه های معرفتشناسی شخصی در برنامة درسی علوم تجربی دورة دوم ابتدایی انجام شد. روش پژوهش توصیفی و از نوع پیمایشی و تحلیل محتوا بود. جامعة آماری پژوهش، شامل کتب درسی علوم تجربی پایه های چهارم، پنجم و ششم در سال تحصیلی 98-1397 بود و از آنجا که ضرورت بررسی تمامی محتواها وجود داشته است، نمونهگیری وجود نداشته و کل جامعة مورد مطالعه قرار گرفت. همچنین، در مرحلة پیمایش 22 نفر از اساتید و متخصصان رشتههای علوم تجربی، ادبیات فارسی و روانشناسی به صورت هدفمند به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامة معرفت شناسی شخصی کودکان و سیاهة ثبت داده استفاده شد. برای تحلیل دادهها از شاخصهای آمار توصیفی مانند فراوانی و درصد و نیز ضریب بار عاملی استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که در پایة چهارم، بیشترین تأکید بر سادگی دانش (107 مورد) و کمترین تأکید بر قطعیت دانش (3 مورد) بوده است. در پایة پنجم، بیشترین تأکید بر توجیهپذیری دانستن (65 مورد)، نتیجة دانستن (60 مورد) و قطعیت دانش (30 مورد) و کمترین تأکید بر سادگی دانش (30 مورد) بوده است و در پایة ششم، توجیهپذیری دانستن (50 مورد) و نتیجة دانستن (40 مورد) بیشترین تأکید را داشته و سادگی دانش (5 مورد) کمتر مورد تأکید بوده است. بهطور کلی، 6/63 درصد از محتوای کتابهای درسی علوم تجربی پایههای چهارم تا ششم به مؤلفه های معرفتشناسی شخصی اختصاص یافته است. | ||
کلیدواژهها | ||
تحلیل محتوا؛ دورة دوم ابتدایی؛ کتاب علوم تجربی؛ معرفتشناسی شخصی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Content Analysis of Second Elementary School Experimental Science Books in Iran with Respect to Personal Epistemology Components | ||
نویسندگان [English] | ||
Razieh jalili1؛ Zahra Tanha2؛ Sara Ebrahimi3 | ||
1Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Faculty of Humanistic Sciences, Khorram Abad Branch, Islamic Azad University, Khorram Abad, Iran | ||
2Assistant Professor, Department of Psychology, Faculty of Humanistic Sciences, Khorram Abad Branch, Islamic Azad University, Khorram Abad, Iran | ||
3Assistant Professor, Educational Research and Planning Organization, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of present study was to investigate the status of personal epistemology components in second elementary Experimental Science curriculum. The research method is survey and content analysis types. The statistical population of the research is the textbooks of the experimental sciences of the fourth, fifth and sixth grade in 1397-98 academic year and because it was necessary to examine all the contents, there was no sampling and the whole population was studied. Also, in the survey phase, 22 professors and specialists in the fields of experimental sciences, Persian literature and psychology were selected with targeted sampling. Children's personal epistemology questionnaire and data log were used to collect data. Descriptive statistics such as frequency and percentage as well as factor loading coefficient were used to analyze the data. The findings showed that in the fourth grade, the emphasis was on the simplicity of knowledge (107 items) and the least emphasis on the certainty of knowledge (3 cases(In the fifth grade, the most emphasis on justification of knowing (65 cases), The result of knowing (60 items) and certainty of knowledge (30 cases) and the least emphasis on knowledge simplicity (30 cases) And the least emphasis was on the simplicity of knowledge (30 cases), and in the sixth grade, the justification of knowing (50) and the result of knowing (40 cases) Most emphasis was placed on the simplicity of knowledge (5 cases). In general, 63.6% of the content of the textbooks of the Empirical sciences from the third to sixth grades is assigned to the components of personal epistemology. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Content analysis, Experimental science textbook, Personal epistemology, Second elementary school | ||
مراجع | ||
تنها، زهرا (1395). معرفتشناسی شخصی و نظریه ذهن: شکلگیری و تحول باورهای کودکان 12-3 سال دربارة دانش و دانستن. رسالة دکتری منتشر شده. دانشکدة علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه خوارزمی.
تنها، زهرا، کدیور، پروین، عبدالهی، محمدحسن، و حسنی، جعفر (1396الف). بررسی دیدگاه دانشآموزان مقطع ابتدایی دربارة معرفتشناسی شخصی: یک مطالعة کیفی. روانشناسی، 21(4)، 368-352.
تنها، زهرا، کدیور، پروین، عبدالهی، محمدحسن، و حسنی، جعفر (1396ب). ساخت و اعتباریابی پرسشنامة معرفتشناسی شخصی در کودکان. اندازهگیری تربیتی، 8(29)، 146-121.
جمعی از نویسندگان (1393). علوم تجربی پنجم دبستان. تهران: سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی.
جمعی از نویسندگان (1393). علوم تجربی چهارم دبستان. تهران: سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی.
جمعی از نویسندگان (1393). علوم تجربی ششم دبستان. تهران: سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی.
سیف، دیبا، و مرزوقی، رحمتاله (1387). رابطة ابعاد باورهای معرفتشناختی و خودکارآمدی با عملکرد تحصیلی دانشآموزان مقطع راهنمایی در درس علوم تجربی. دانش و رفتار، 15(33)، 14-1.
ملکی، حسن (1384). برنامهریزی درسی، راهنمای عمل. تهران: انتشارات مدرسه.
Bendixen, L. D., & Rule, D. C. (2004). An integrative approach to personal epistemology: A guiding model. Educational Psychologist, 39(1), 69-80. Burr, J. E., & Hofer, B. E. (2002). Personal epistemology and theory of mind: deciphering young children’s beliefs about knowledge and knowing. New Ideas in Psychology, 20, 199-224. Chandler, M. J., Hallet, D., & Sokol, B. W. (2002). Competing claims about competing knowledge claims. In Hofer, B. K., and Pintrich, P. R. (Eds.), Personal Epistemology: The Psychology of Beliefs About Knowledge and Knowing, Erlbaum, Mahwah, NJ. Chinn, C. A., Buckland, L. A., & Samarapungavan, A. L. A. (2011). Expanding the dimensions of epistemic cognition: Arguments from philosophy and psychology. Educational Psychologist, 46(3), 141-167. Feucht, F. C. (2008). The nature of epistemic climates in elementary education. Doctoral Dissertation. The University of Nevada, Las Vegas. Hofer, B. K. (2001). Personal epistemology research: Implications for learning and teaching. Educational Psychology Review, 13(4), 353-383. Hofer, B. K., & Pintrich, P. R. (1997). The development of epistemological theories: beliefs about knowledge and knowing and their relation to learning. Review of Educational Research, 67(1), 88-140. Kattmann, U., Duit, R., Gropengieser, H., & Komorek, M. (1996). Educational reconstruction – bringing together issues of scientific clarification and students’ conceptions. Paper presented at the Annual Meeting of the National Association of Research in Science Teaching (NARST), St. Louis, MI. King, P. M., & Kitchener, K. S. (1994). Developing reflective judgment: Understanding and promoting intellectual growth and critical thinking in adolescents and adults. San Francisco: Jossey-Bass. Kuhn, D. (1989). Children and adults as intuitive scientists. Psychological Review, 96, 674-689. Kuhn, D. (1991). The skills of argument. Cambridge: Cambridge University Press. Kuhn, D. (2000). Metacognitive development. Curr. Direc. Psychol. Sci. 9, 178–181. Kuhn, D., & Weinstock, M. (2002). What is epistemological thinking and why does it matter? In Hofer, B. K., & Pintrich, P. R. (eds.), Personal Epistemology: The Psychology of Beliefs About Knowledge and Knowing, Erlbaum, Mahwah, NJ. Kuhn, D., Cheney, R., & Weinstock, M. (2000). The development of epistemological understanding. Cognitive Development, 15, 309-328. Mansfield, A., & Clinchy, B. (1985). Early growth of multiplism in the child. Paper presented at the fifteenth annual symposium of the Jean Piaget society. Philadelphia, PA. Miscione, J. L., Marvin, R. S., O’Brien, R. G., & Greenberg, M. T. (1978). A developmental study of preschool children’s understanding of the words ‘‘know’’ and ‘‘guess’’. Child Development, 49, 1107–1113. Perry, W. G. (1970). Forms of intellectual and ethical development in the college years: A scheme. New York: Holt, Rinehart and Winston. Perry, W. G. (1981). Cognitive and ethical growth: The making of meaning. In A. Chickering (Ed.), the modern American college. San Francisco: Jossey-Bass. Schommer - Aikins, M. (2004). Explaining the Epistemological beliefs system: Introducing the embedded systemic model and coordinated research approach. Educational Psychologist, 39(1), 19-29. Schommer, M. (1990). Effects of beliefs about the nature of knowledge on comprehension. Educational Psychology, 82(3), 498-504. Schommer, M., & Dunnel, P. (1997). The potential influence of epistemological beliefs on gifted underachievers. Roe per Review, 19, 153-156. Westphal, E. (1990). Unterricht und Leben: Zur Theorie und Praxis lebensproblemzentrierter Unterrichtsgestaltung [Lessons and life: About theory and practice of life-problem-centered lesson planning]. Oldenburg: Zentrum fur Padagogische Berufspraxis. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 286 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 251 |