تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 3,003 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,270,996 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,661,870 |
ارزیابی میزان کاربست مؤلفههای تفکر مراقبتی از دیدگاه لیپمن در محتوای برنامة درسی قصدشدة پایة ششم دورة ابتدایی | ||
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی | ||
دوره 11، شماره 4 - شماره پیاپی 33، اسفند 1401، صفحه 592-574 اصل مقاله (1.36 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
حجت افتخاری* 1؛ جابر افتخاری2؛ عفت افتخاری3 | ||
1دکتری برنامهریزی درسی دانشگاه هرمزگان و مدرس دانشگاه فرهنگیان، پردیس شهید رجایی، شیراز، ایران | ||
2دانشجوی دکتری فلسفهی تعلیم و تربیت، گروه علوم تربیتی، دانشکدة روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران | ||
3دانشجوی کارشناسی ارشد تاریخ و فلسفة آموزش و پرورش دانشگاه باهنر، کرمان، ایران | ||
تاریخ دریافت: 28 آذر 1400، تاریخ بازنگری: 16 دی 1401، تاریخ پذیرش: 20 شهریور 1401 | ||
چکیده | ||
تفکر مراقبتی توانایی برقراری ارتباط میان اندیشه و عاطفه است و انسان را به ساختن یک نظام ارزشی تأملی ترغیب میکند تا امور را توأم با محبت مورد داوری قرار دهد. از این رو پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان توجه محتوای برنامة درسی قصدشدة دورة ابتدایی به مؤلفه های تفکر مراقبتی با تأکید بر دیدگاه لیپمن انجام شد. روش این پژوهش توصیفی، تحلیل محتوا است، به این صورت که پس از مشخصکردن مؤلفه های مورد نظر به عنوان ملاک های تحلیل و تعیین هر پاراگراف به عنوان واحد تحلیل، از روش ویلیام رومی، آزمون خیدو و آنتروپی شانون جهت تحلیل استفاده شد. جامعة آماری این پژوهش، کتاب های درسی دورة ابتدایی و نمونة مورد بررسی کتاب تفکر و پژوهش پایة ششم است که به صورت هدفمند انتخاب شده است. با توجه به ضریب درگیری به دست آمده میتوان اظهار داشت که میزان توجه کتاب تفکر و پژوهش پایة ششم به مؤلفه های تفکر مراقبتی در حد نسبتاً مطلوب است. همچنین، نتایج نشان داد بیشترین ضریب اهمیت مربوط به مؤلفة تفکر فعال و کمترین ضریب اهمیت مربوط به مؤلفه تفکر عاطفی است. با عنایت به یافته های پژوهش، بازنگری در محتوای کتاب تفکر و پژوهش پایة ششم به منظور توجه بیشتر به مؤلفه های تفکر مراقبتی و شاخص های کمتر مورد توجه ضرورت دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
پایة ششم؛ تفکر مراقبتی؛ تفکر و پژوهش؛ لیپمن | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Evaluation of the Application of Care Thinking Components from Lippman's Point of View in the Intended Curriculum Content of the Sixth Grade of Elementary School | ||
نویسندگان [English] | ||
hojjat eftekhari1؛ Jaber Eftekhari2؛ Effat eftekhari3 | ||
1PhD in Curriculum Studies Hormozgan University and Lecturer at Farhangian University, Shahid Rajaei Campus, Iran | ||
2Phd. Student in Philosophy of Education, Departmant of Education, Faculty of Education and Psychology, University of Isfahan, Isfahan, Iran | ||
3Master's student of History and Philosophy of Education, Bahnar University, Kerman, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Caring thinking is the ability to communicate between thought and emotion and encourages a person to build a reflective value system to judge things with love. Therefore, the present study was conducted with the aim of investigating the level of attention paid to the components of care thinking in the intended curriculum content of the elementary school with an emphasis on Lippman's point of view. The method of this descriptive research is content analysis, in such a way that after specifying the desired components as the criteria of analysis and determining each paragraph as the unit of analysis, according to William Rumi's method, Chi test Two and Shannon entropy were used for analysis. The statistical population of this research is the primary school textbooks and the examined sample is the sixth grade thinking and research book, which was selected purposefully. According to the engagement coefficient obtained, it can be stated that the level of attention of the sixth grade thinking and research book to the components of caring thinking is relatively favorable. . The results also show that the highest information load and importance factor are related to the components of active thinking and the lowest are related to emotional thinking. Considering the findings of the present study, it is necessary to review the content of the book of thinking and research in order to pay more attention to the components and indicators that are less considered in caring thinking. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Caring thinking, Engagement coefficient, Lippmann, Sixth grade, Thinking and research | ||
مراجع | ||
اسلامی، حسن (1387). جنسیت و اخلاق مراقبت. مطالعات راهبردی زنان، 11 (2)، 74-27.
حمیدی، فریده، امامجمعه، محمدرضا، و نامی، امیر (1399). تأثیر آموزش فلسفهورزی بر تفکر مراقبتی دانشآموزان ابتدایی. اندیشههای نوین تربیتی، 16 (3)، 88-69.
رحیمزاده، لعیا، صمدی، معصومه، و انصاریان، فهیمه (1398). تفکر مراقبتی در حلقة کندوکاو در برنامة آموزش فلسفه و کودک. فلسفه و کودک، 5(3)، 64-55.
طهماسبزاده شیخلار، داود (1398). تحلیل محتوای کتاب تفکر و پژوهش پایة ششم ابتدائی براساس فرایندهای تفکر، مجله مطالعات روانشناسی تربیتی، 16(34)، 130-93.
عابدی، منیره، نوروزی، رضاعلی، حیدری، محمدحسین، و مهرابی، محسن (1396). ارائة مدل مفهومی ارتباط فلسفه برای کودکان (با تأکید بر بعد تفکر مراقبتی) و هوش هیجانی. نوآوریهای آموزشی، 17(1)، 150-131.
فتحالهی، علی و صحرائی، قاسم (1392). بازجست تفکر خلاق و انتقادی از دیدگاه مولوی. پژوهشنامة ادبیات تعلیمی، 5(20)، 160-137.
فیشر، ر (1390). آموزش تفکر. ترجمة غلامعلی سرمد، تهران: انتشارات بینالمللی گاج.
قائدی، یحیی (1395). مبانی نظری فلسفه برای کودکان. تهران: انتشارات مرآت.
کوهی اصفهانی، هاجر، و کشاورز، سوسن (1398). تفکر مراقبتی از منظر آیات قرآنی. علوم تربیتی از دیدگاه اسلام، 7(12)، 192-169.
گنجی، کامران، دیناروند، حسن، و ابوطالبی، حمید (1391). اثربخشی آموزش مهارتهای پرسشگری و توضیح به معلمان بر خلاقیت دانشآموزان متوسطه. ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 2(3)، 167-137.
معتمدی محمدآبادی، مرضیه، عظیمی، الهام، و نوروزی، رضاعلی (1398). تحلیل محتوای کتابهای درسی فارسی خوانداری دورة ابتدایی براساس معیارهای تفکر فلسفی با تأکید بر نظریة لیپمن. پژوهش در برنامهریزی درسی، 16(63)، 107-93.
میرزایی میرآبادی، خسرو، اسلامی، ادریس، و آفانی، کمال (1395). تحلیل محتوای کتب درسی تفکر و پژوهش پایة ششم و تفکر و سبک زندگی پایههای هفتم و هشتم متوسطة اول از منظر برنامة آموزش تفکر به کودکان. تفکر و کودک، 7(2)، 78-47.
هدایتی، مهرنوش (1390). فلسفه برای کودکان و کنترل پرخاشگری. تفکر و کودک، 2(1)، 134-109.
هدایتی، مهرنوش (1397الف). بازتعریف دوستی و در حلقههای کندوکاو فلسفی. پژوهشنامة مبانی تعلیم و تربیت، 8(1)، 21-42.
هدایتی، مهرنوش (1397ب). ساخت و هنجاریابی پرسشنامة تفکر مراقبتی بر مبنای رویکرد تربیتی فلسفه برای کودکان. علوم تربیتی، 6(2)، 178-153.
Cam, P. (2014). Commentary on Ann Margaret Sharp’s ‘The other dimension of caring thinking’. Philosophy in Schools, 1(1), 15-21. Cassidy, C., Marwik, H., Deeney, L., & Mclean, G. (2018). Philosophy with children, self-regulation and engaged participation for children with emotional behavioral and social communication needs. Emotional and Behavioral Difficulties, 1 (23), 1-38. Davey, S. C. (2005). Creative, critical and caring engagements: philosophy through inquiry, creative engagements conference, thinking with children conference, Oxford. Dombayci, M. A., Demir, M., Tarhan, S., & Bacanli, H. (2011) Quadruple thinking: Caring thinking. Procedia Social and Behavioral Science, 12, 552-561. Fisher, R. (2005). Teaching Children to Think (2nd ed.). Cheltenham, UK: Nelson Thornes. Jin Lee, Y. (2019). A Study on the relationship between childcare center teachers’ caring thinking and communication skills. Childcare & Education, 15 (6), 207-226. Lipman, M. (1995). Caring as Thinking. Inquiry: Critical Thinking Across the Disciplines, 15 (1), 1-13. Lipmann, M. (2003). Thinking in education. Cambridge: University Press. Love, R. (2016). The case for philosophy for children in the English primary curriculum. Analytic Teaching and Philosophical Praxis, 36 (1), 8- 25. Lyle, S., & Williams, J. (2012). Dialogic practice in primary schools: How primary Pohl, M. (2002). Infusing thinking into the middle years: English, performing & visual arts & LOTE: A Resource book for teachers. Cheltenham, Vic.: Hawker Sharp, A. (2007). Education of the emotions in the classroom community of inquiry. Gifted Education International, 22 (2), 1-11 Spord, T. (2001). Philosopical discussion in moral education: The community of ethical inquiry. New York: Routledge. Srivastava, R., & Joshi, S. (2014). Relationship between self-concept and self-esteem in adolescents. International Journal of Advanced Research, 2 (2), 36-43. Topping, K., & Trickey, S. (2014). The role of dialog in philosophy for children. Vansieleghem, N., & Kennedy, D. (2011). What is philosophy for children, what is philosophy with children after Matthew Lipman. Philosophy of Education, 45 (2), 171-182. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 291 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 282 |