تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 390 |
تعداد مقالات | 3,003 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,277,420 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,669,971 |
اصول و روشهای تربیتی انبیا در قصص قرآن از منظر تفسیر المیزان و فی ظلال القرآن | ||
دو فصلنامه مطالعات تربیتی و اجتماعی قرآن وعترت | ||
دوره 1، شماره 2، اسفند 1397، صفحه 51-76 اصل مقاله (2.16 M) | ||
نویسندگان | ||
زینب طیبی1؛ نرگس توکل2 | ||
1استادیار علوم قرآن و حدیث دانشگاه فرهنگیان تهران ایران | ||
2دانش آموخته کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث دانشکده معارف اسلامی هدی | ||
تاریخ دریافت: 06 فروردین 1402، تاریخ پذیرش: 06 فروردین 1402 | ||
چکیده | ||
هدف از آفرینش بشر هدایت و قرار دادن او در مسیر عبودیت است. خداوند متعال این رسالت خطیر را بر عهده پیامبران نهاده است و آنها را با معجزات و خصایص پیامبرانه تایید کرده تا کاروان بشری را به کمال مطلوب رسانند و جانهای نورانی را آماده ملاقات پروردگار کنند. در این میان معجزه بیبدیل پیامبر خاتم صلی الله علیه و آله وسلم با بیانی منحصر به فرد به زیبایی زندگانی انبیا و راه و روش آنها در مسیر هدایت بشر را در قالب داستان به تصویر کشیده است؛ چراکه بیان پیام به صورت غیرمستقیم و در اثنای قصص؛ تاثیرات هدایتی و تربیتی قابل توجه و فزاینده تری بر مخاطبان دارد. از آنجا که شناسایی و بازنگری اصول و روشهای تربیتی انبیا در قصص قرآن؛ راهگشای بسیاری از مسایل و مشکلات تربیتی در سطوح مختلف اقشار جامعه اسلامی است این نوشتار با روش توصیفی تحلیلی و بهره گیری از منابع مکتوب کتابخانه ای به بیان اصول و روشهای تربیتی انبیا در قصص قرآن درنظر علامه طباطبایی و سید قطب اختصاص یافته است. نگرش در آیات وحی بیانگر آن است که اصل کرامت؛ توحید محوری؛ عزت مداری؛ تدریج محوری؛ اخلاق ورزی؛ اصلاح شرایط و روابط انسانی؛ صداقت و روشهای تربیتی اسوه سازی؛ تشویق و تنبیه؛ انذار و تبشیر؛ تغافل؛ امر به معروف و نهی از منکر از جمله اصول و روشهای تربیتی انبیا است که در تفاسیر گرانسنگ المیزان فی تفسیر القرآن و فی ظلال القران؛ به روشنی آمده است. | ||
کلیدواژهها | ||
قصص قرآن؛ اصول تربیتی؛ روشهای تربیتی؛ انبیاء؛ المیزان فی تفسیر القرآن؛ فی ظلال القرآن | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 92 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 63 |