تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 390 |
تعداد مقالات | 3,002 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,275,182 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,667,958 |
سنتز پژوهی آسیب ها و چالش های اجرای ارزشیابی کیفی – توصیفی در دوره ابتدایی | ||
پویش در آموزش علوم انسانی | ||
مقاله 8، دوره 9، شماره 30، فروردین 1402، صفحه 155-182 اصل مقاله (765.89 K) | ||
نوع مقاله: علمی ترویجی | ||
نویسندگان | ||
کوثر عطارنیا* 1؛ محمد عظیمی2 | ||
1دانشجوی کارشناسی رشته آموزش ابتدایی ، دانشگاه فرهنگیان ، پردیس بنت الهدی صدر ، ایران ، اردبیل | ||
2استادیار دانشگاه فرهنگیان ، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، گروه آموزش ابتدایی، اردبیل ، ایران | ||
تاریخ دریافت: 06 خرداد 1401، تاریخ بازنگری: 30 بهمن 1401، تاریخ پذیرش: 15 فروردین 1402 | ||
چکیده | ||
هدف از انجام پژوهش حاضر، سنتزپژوهی آسیبها و چالشهای اجرای ارزشیابی کیفی توصیفی در دوره ابتدایی بود. روش پژوهش حاضر، کیفی و از نوع سنتزپژوهی میباشد که در 6 مرحله انجام گرفته است. برای این منظور، اسناد علمی نگاشته شده از سال 2011 به بعد برای بررسی مبانی نظری و عملی پژوهش حاضر، مورد استفاده قرار گرفت. در این راستا، مطالعات انجام شده در خصوص ارزشیابی کیفی توصیفی طی سالهای 1400-1385 در داخل و سالهای 2021-1990 در خارج از کشور به عنوان جامعه آماری از طریق پایگاههای داخلی و خارجی جستجو شده و با بررسیهای صورت گرفته و با توجه به معیارهای ورودی تعیین شده تعداد 74 مقاله و 3 کتاب استخراج شده و پس از انجام غربالگری سطح نخست از بین این تعداد، 25 مورد کتاب و مقاله داخلی و خارجی به عنوان نمونه آماری در نظر گرفته شد. در این راستا و بر اساس یافتههای حاصل، آسیبها و چالشهای ارزشیابی کیفی – توصیفی در 5 دسته 1- آسیبهای مربوط به نظام آموزش و پرورش، 2- آسیبهای مربوط به افراد دخیل در فرآیند تعلیم و تربیت، 3- آسیبهای مربوط به مدارس چندپایه دوره ابتدایی، 4- آسیبهای مربوط به ابزارها و منابع آموزشی و 5- آسیبهای مربوط به بازخورد توصیفی، طبقهبندی و بیان شد. نتایج نشان داد که عدم تامین زیرساختهای لازم در بروز این آسیبها و چالشها اثرگذار است و با توجه به اهمیت ارزشیابی کیفی - توصیفی در فرآیند یاددهی – یادگیری، ضروری است که راهکارهای مناسب جهت به حداقل رساندن آسیبهای آن در پیش گرفته شود. | ||
کلیدواژهها | ||
آسیب شناسی؛ ارزشیابی کیفی – توصیفی؛ دوره ابتدایی؛ سنتزپژوهی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A Research Synthesis of harms and challenges of performing qualitative-descriptive evaluation in elementary school | ||
نویسندگان [English] | ||
Kosar Attarnia1؛ mohammad azimi2 | ||
1Bachelor Student, Farhangian University, Bint Al-Huda Sadr Campus, Ardabil, Iran | ||
2Assistant Professor of Farhangian University, Faculty of Education and Psychology, Department of Elementary Education, Ardabil, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this study was to synthesize the harms and challenges of performing qualitative-descriptive evaluation in elementary school. The method of the present study is qualitative and of the synthesis type, which has been done in 6 stages. for this purpose, scientific documents written from 2011 onwards were used to review the Theoretical and practical bases of research. In this regard, the studies conducted on qualitative-descriptive evaluation during the years 1385-1400 inside the country and the years 1990-2021 abroad as a statistical population were searched through domestic and foreign databases and by examining 74 articles and 3 books were extracted according to the set input criteria, and after performing the first level screening, 25 domestic and foreign books and articles were considered as a statistical sample. In this regard, and based on the findings, the harms and challenges of qualitative-descriptive evaluation in 5 categories: 1- Injuries related to the education system, 2- Injuries related to people involved in the education process, 3- Injuries Multi-grade elementary schools, 4- Damages related to educational tools and resources and 5- Damages related to descriptive feedback were classified and expressed. The results showed that the lack of necessary infrastructure is effective in the occurrence of these injuries and challenges, and given the importance of qualitative-descriptive evaluation in the teaching-learning process, it is necessary to take appropriate measures to minimize its harms. . | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Pathology, qualitative-descriptive evaluation, elementary course, synthesis research | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 401 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 304 |