
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 457 |
تعداد مقالات | 3,546 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,140,848 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,326,202 |
کاربست طراحی روشهای موفق تدریس کتب عربی در مدارس ایرانی | ||
پژوهش در آموزش زبان و ادبیات عرب | ||
مقاله 10، دوره 4، شماره 2، اسفند 1401، صفحه 129-144 اصل مقاله (625.94 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
عاطی عبیات* | ||
دانشگاه فرهنگیان پردیس حضرت رسول اکرم اهواز | ||
چکیده | ||
با ورود به هزارهی سوم که از آن به عصر دیجیتال نیز یاد میشود، هدف آموزش از یاددهی به یادگیری تغییر نموده است. معلمی در خور شایستگی واعتلاست که شرایط به روز بودن در کلاس درسی داشته باشد. معلم زمانی میتواند که راهبر فعالیت آموزشی باشد ، که در استفاده از طراحی روشهای تدریس نوین و جدید به تناسب شرایط مهارت داشته باشد؛ زیرا شیوه تدریس محور تعلیم و تربیت است و معلم بدین وسیله میتواند هم سطح معلومات شاگردان را بالا ببرد و هم رسالت تربیتی خود را ایفا کند. مسلما بکارگیری طراحی روش تدریس کتب عربی در پایه های مختلف دو مقطع نجصیلی، طوری باشد که حس انگیزش وتمایل وعلاقه دانش آموزان نسبت به زبان وحی در نهان آنها تقویت کند . دبیران عربی باید سعی کنند روشهای جدید و نوین تدریس را یاد بگیرند و همواره خودشان را به روز نگه دارند. البته عشق به معلمی و عشق به تدریس زبان عربی وبه روز بودن کتابهای درسی اگر وجود داشته باشد مطمئنا بسیاری از مشکلات آموزشی ویادگیری را حل خواهد کرد.هدف از انجام این تحقیق، معرفی انواع روشهای نوین تدریس و تاثیرآن بر یادگیری دانشآموزان در کتب درسی عربی است. یکی از مسایل اساسی که در حال حاضر نظامهای آموزشی با آن روبرو است، بحث ایجاد نوآوری در روشهای تدریس است که میتواند در متناسب سازی محتوا و روشهای آموزشی با زندگی دوره بزرگسالی نقش مهمی ایفا نمایند. شواهد و بررسیهای پژوهشی نشان میدهد که اگر خواهان بهبود یادگیری دانشآموزان و ارتقاء عملکرد نظام آموزشی در نیل به اهداف متعالی آن هستیم، باید نسبت به اشاعهی روشهای جدید تعلیم و تربیت در مدارس کشور اقدام نمود. بکارگیری روشهای نوین در امر تدریس، موجب یادگیری پایدارتر در دانشآموزان میشود هر چند که کاربست این روشها، محدودیتهایی نیز به همراه دارد که از این رو میتوان روشهای سنتی و نوین را بصورت ترکیبی وتلفیقی در کلاسهای درس به کاربرد. نتائج پژوهش براین نکته تاکید کرده که عوامل متعددی در فعال کردن تدریس نوین و یاد دهی وفراخوانی شیوه های جدید دروس عربی نفش دارد از جمله : افزایش ساعت آموزشی، تغییر محتوا کتب درسی ، بکارگیری روشهای نوینی، بهره گیری از امکانات کمک آموزشی ، استفاده از دبیران متخصص و آشنا به فنون معلمی نام برد. | ||
کلیدواژهها | ||
کتب عربی؛ آموزش زبان عربی؛ آموزش موفق ومثمر؛ روشهای جدید تدریس عربی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Successful training methods plans for teaching Arabic language books in Iranian schools | ||
نویسندگان [English] | ||
ati abyat | ||
دانشگاه فرهنگیان پردیس حضرت رسول اکرم اهواز | ||
چکیده [English] | ||
By entering the third millennium, which is also referred to as the digital age, the purpose of education has changed from teaching to learning. A teacher is worthy of excellence and has the conditions to be up-to-date in the classroom. A teacher can be the leader of educational activity when he is skilled in designing new and new teaching methods according to the conditions; Because the teaching method is the center of education and the teacher can thereby raise the level of students' knowledge and fulfill his educational mission. Certainly, the method of teaching Arabic books in different levels of two Najasili stages should be such that it strengthens the students' sense of motivation and desire towards the language of revelation in them. Arabic teachers should try to learn new and innovative teaching methods and always keep themselves updated. Of course, the love of being a teacher and the love of teaching the Arabic language and the up-to-dateness of the textbooks, if they exist, will certainly solve many educational and learning problems. The purpose of this research is to introduce new teaching methods and their impact on students' learning in Arabic textbooks. is One of the basic issues that educational systems are currently facing is the issue of creating innovation in teaching methods that can play an important role in adapting the content and educational methods to adult life. Evidence and research studies show that if we want to improve students' learning and improve the performance of the educational system in order to achieve its lofty goals, we must spread new methods of education in the country's schools. The use of new methods in teaching causes more stable learning in students, although the use of these methods also has limitations, which is why traditional and new methods can be used in a combination in classrooms. The results of the research have emphasized that there are several factors in activating new teaching and teaching and invoking new methods of Arabic courses, such as: increasing the teaching hours, changing the content of textbooks, using new methods, using teaching aids, The use of expert teachers who are familiar with teaching techniques. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Arabic books, teaching Arabic, successful and effective teaching, new methods of teaching Arabic | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 200 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 281 |