
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 457 |
تعداد مقالات | 3,546 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,140,991 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,326,235 |
تحلیل محتوای کتاب «عربی زبان قرآن پایه هفتم، متوسطه اول» از منظر میزان انطباق تمارین کتاب با برنامه درسی و رویکرد ارتباطی آموزش زبان (مورد پژوهشی: مجموع تمارین کتاب) | ||
پژوهش در آموزش زبان و ادبیات عرب | ||
مقاله 11، دوره 4، شماره 2، اسفند 1401، صفحه 145-162 اصل مقاله (636.08 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مهسا زلالی* 1؛ اسحاق رحمانی2 | ||
1دبیرستان شکراله فرقدانی، اصفهان، اصفهان، ایران | ||
2گروه زبان و ادبیات عربی،دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شیراز | ||
چکیده | ||
بنیاد ارتباط انسان با دیگران بر اساس زبان است. آموزش زبان در مدارس بستر مناسبی جهت تقویت مهارتهای چهارگانه زبانی و توانش ارتباطی است. علاوه بر اینکه برنامه درسی ملی، طراحی، تدوین، اجرا و ارزشیابی برنامههای درسی در سطوح ملی تا محلی را عهدهدار است تا مبتنی بر فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی، مفاهیم آموزشی را به دانشآموزان در سطوح مختلف منتقل کند. رویکرد راهنمای برنامه درسی عربی پرورش مهارتهای زبانی بهمنظور تقویت فهم متون دینی بیان شده است. در این پژوهش با روش تحلیل محتوای کتاب «عربی زبان قرآن» پایه هفتم در سطح تمارین میزان انطباق آن را از یکسو با اهداف برنامه درسی عربی و از سویی دیگر با معیارهای رویکرد ارتباطی ارزیابی شده است. یافتهها حاکی از آن است اهداف تمارین منحصر به تقویت ترجمه، قواعد، واژهشناسی، درک مطلب و پرسش و پاسخهای کوتاه شده است. درمجموع %34 ترجمه، %22 قواعد، %18 واژهشناسی، %14 درک مطلب و %12 پرسش و پاسخهای کوتاه بدون بافت هستند. درنتیجه تمارین کتاب «عربی زبان قرآن» پایه هفتم همسو با برنامه درسی ملی طراحیشده و مجموع 50 تمرین کتاب نتوانسته معیارهای رویکرد ارتباطی جهت تقویت توانش ارتباطی و مهارتهای چهارگانه زبانی را پوشش دهد. | ||
کلیدواژهها | ||
عربی زبان قرآن؛ تحلیل محتوا؛ برنامهی درسی؛ رویکرد ارتباطی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Analysis of the content of the book "Arabic language of the Qur'an, seventh grade, first high school" from the perspective of the degree of adaptation of book exercises to the curriculum and communication approach of language teaching (research case: total book exercises) | ||
نویسندگان [English] | ||
mahsa zolali1؛ eshagh rahmani2 | ||
1Shokrallah Farghdani High School, Isfahan, Isfahan, Iran | ||
2Department of Arabic Language and Literature, Faculty of Literature and Human Sciences, Shiraz University | ||
چکیده [English] | ||
The foundation of human communication with others is based on language. Language teaching in schools is a suitable platform for strengthening the four language skills and communication ability. In addition to the national curriculum, it is responsible for designing, compiling, implementing and evaluating curricula at the national and local levels, in order to convey educational concepts to students at different levels based on the philosophy of Islamic education. The approach of the Arabic curriculum guide for developing language skills in order to strengthen the understanding of religious texts is stated. In this research, using the method of content analysis of the book "Arabic Language of the Qur'an" for the seventh grade, the level of its compliance with the goals of the Arabic curriculum on the one hand and with the criteria of the communication approach has been evaluated on the other hand. The findings indicate that the goals of the exercises are limited to strengthening translation, rules, vocabulary, reading comprehension, and shortened questions and answers. In total, 34% are translation, 22% are grammar, 18% are vocabulary, 14% are reading comprehension and 12% are short questions and answers without context. As a result, the exercises of the book "Arabic Language of the Qur'an" of the seventh grade were designed in line with the national curriculum, and the total of 50 exercises of the book could not cover the criteria of the communication approach to strengthen the communication ability and the four language skills. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Arabic language of the Quran, content analysis, curriculum, communication approach | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 365 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 217 |