تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 389 |
تعداد مقالات | 2,989 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,257,095 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,647,453 |
بررسی میزان فعال و غیرفعال بودن محتوای کتاب مطالعات اجتماعی دوره اول متوسطه بر اساس تکنیک ویلیام رومی | ||
پویش در آموزش علوم تربیتی و مشاوره | ||
مقاله 2، دوره 1395، شماره 2، خرداد 1395، صفحه 27-44 اصل مقاله (3.9 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
هادی مصلح امیردهی* 1؛ مهوش خسروی1؛ اعظم رسولی2 | ||
1دانش آموخته دانشگاه اصفهان | ||
2کارشناس مسئول امور دانشجویی پردیس فاطمه الزهرا(س) اصفهان | ||
تاریخ دریافت: 04 خرداد 1395، تاریخ بازنگری: 10 مهر 1395، تاریخ پذیرش: 09 بهمن 1395 | ||
چکیده | ||
محتوای کتاب درسی، یکی از عناصر مهم نظام آموزشوپرورش است و در تحقق اهداف آموزشوپرورش نقش حیاتی دارد. در این پژوهش به تحلیل محتوای متن، تصاویر و فعالیتهای کتاب مطالعات اجتماعی مقطع اول متوسطه در سال تحصیلی 95-۱۳۹4 بر مبنای فعال و غیرفعال بودن محتوای کتاب بر اساس تکنیک ویلیام رومی پرداختهشده است؛ و روش مورداستفاده در این پژوهش، تحلیل محتوا است. جامعه آماری پژوهش، شامل 152صفحه از کتاب مطالعات اجتماعی مقطع اول متوسطه در سال تحصیلی 95-۱۳۹4 بود. یافتههای تحقیق نشان داد که ضریب درگیری متن 11/0 است که نشان میدهد متن کتاب مطالعات اجتماعی مقطع اول متوسطه به شیوه فعالی نوشتهنشده است. ضریب درگیری تصاویر نیز 20/0 تعیین شد که نشان داد تصاویر کتاب، دانشآموز را درگیر در یادگیری نمیکند. همچنین در بخش تحلیل شاخص فعالیت محور بودن کتاب، ضریب درگیری 30/2 تعیین شد که نشان میدهد کتاب مطالعات اجتماعی، برمبنای الگوی ویلیام رومی به شیوه فعالی تدوین نگردید. | ||
کلیدواژهها | ||
مطالعات اجتماعی؛ تحلیل محتوا؛ ویلیام رومی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Analysis of First Grade Social Studies Textbook in Terms of Active Content Based on Romi William’s Method | ||
چکیده [English] | ||
The content of the textbook is an important element of the education system and plays a vital role in achieving the goals of education. This study investigated pictures and content of social studies textbook in the first grade of high school in the 1394-95 academic year in terms of active content based on Romi William’s technique.The method used in this research is content analysis. The statistical population consisted of the first grade Social Studies textbook of high school in the 1394-95 academic year. The findings show that the rate of text involvement is 0/11. This indicates that the content of the first grade Social Studies textbook has been written actively. The rate of images involvement is 0/20. This implies that the book images do not involve the students in learning. Also, the involvement coefficient was calculated to be 2/30 with regard to activity-based index-analysis of the textbook. This indicates the Social Studies textbook has not been actively designed based on Romi William’s Model. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Social Studies, Content Analysis, Romi William | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,529 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,514 |