تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 390 |
تعداد مقالات | 3,002 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,274,591 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,667,485 |
تاثیر آموزش مبتنی بر بارشناختی بر اضطراب ریاضی دانشآموزان | ||
آموزش پژوهی | ||
دوره 9، شماره 34، شهریور 1402، صفحه 1-9 اصل مقاله (350.72 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مینا توماج1؛ عبدالجلال توماج* 2؛ زهرا رزاقیان گرمرودی3 | ||
1کارشناسی علوم تربیتی، دانشگاه پیامنور گرگان، ایران. | ||
2دبیر آموزش و پرورش، گلستان، ایران. | ||
3دانشجوی دکترای رشته مدیریت آموزش عالی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 05 اسفند 1398، تاریخ بازنگری: 16 اسفند 1400، تاریخ پذیرش: 28 فروردین 1402 | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش بررسی تاثیر آموزش مبتنی بر بارشناختی بر کاهش اضطراب ریاضی دانشآموزان است. روش پژوهش حاضر شبهآزمایشی از نوع پیشآزمون و پسآزمون با دو گروه است. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانشآموزان مقطع ابتدایی استان گلستان است که با روش نمونهگیری خوشهای از بین شهرستانهای استان گلستان به طور تصادفی شهرستان آق قلا انتخاب شد که در نهایت 40 دانشآموز به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه مقیاس اضطراب ریاضی دو بعدی تجدید نظر شده بای که در سال ۲۰۱۱ توسط بای طراحی شده است. روایی پرسشنامه توسط کارشناسان حوزه آموزش و روانشناسان حوزه تعلیم و تربیت مورد بررسی قرار گرفت و پس از انجام اصلاحات جزئی مورد تائید نهایی قرار گرفت و پایایی پرسشنامه با استفاده از الفای کرونباخ 75/0 بدست آمد که نشان از پایایی مطلوب پرسشنامه دارد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار تحلیل آماری spss ورژن 23 در بخش تحلیل توصیفی (واریانس، انحراف معیار، چولگی و کشیدگی) و استنباطی (تحلیل کواریانس یک متغیره) استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که آموزش مبتنی بر بارشناختی بر اضطراب ریاضی دانشآموزان تاثیر معناداری دارد. نتایج پژوهش نشان داد که آموزش مبتنی بر بارشناختی تاثیر مثبت و معناداری در کاهش اضطراب ریاضی دانشآموزان دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش؛ بارشناختی؛ اضطراب ریاضی؛ دانشآموزان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Impact of Cognitive Rainfall Education on Students' Mathematical Anxiety | ||
نویسندگان [English] | ||
Mina Toomaj1؛ Abdoljalal Toomaj2؛ zahra Razzaqian garmroodi3 | ||
1Payame Noor University of Gorgan, Iran. | ||
2Teacher, Golestan, Iran. | ||
3PhD student , Kharazmi University,,Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this study was to investigate the effect of cognitive rainfall education on reducing mathematical anxiety in students. The research method is quasi-experimental with pretest and posttest with two groups. The statistical population of the study consisted of all elementary students of Golestan province who were randomly selected from the cities of Golestan province by cluster sampling method. Finally, 40 students were selected as the sample. The research tools included the revised Bid 2D mathematical anxiety scale questionnaire designed by Bai in year 2. The validity of the questionnaire was evaluated by experts in the field of education and psychologists in the field of education and final confirmation was made after minor modifications. Data analysis was performed using SPSS version 23 software in descriptive analysis (variance, standard deviation, skewness and elongation) and inferential (one-way analysis of covariance). The findings showed that cognitive rainfall education had a significant effect on students' mathematical anxiety. The results showed that cognitive rainfall education has a positive and significant effect on reducing mathematical anxiety in students. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Education, Cognitive Precipitation, Math Anxiety, Students | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 188 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 186 |