تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 389 |
تعداد مقالات | 3,001 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,270,566 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,660,885 |
تبیین مولفه های رویکرد تلفیقی در برنامه درسی مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی: یک پژوهش کیفی | ||
آموزش پژوهی | ||
دوره 9، شماره 33، خرداد 1402، صفحه 13-24 اصل مقاله (389.06 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
رضا معصومی نژاد* 1؛ اسماء صادقلو* 2؛ سارا کاشانیان* 3؛ مهسا محمودی* 3 | ||
1گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 56441 -888تهران، ایران | ||
2دانشجوی مقطع کارشناسی آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی889-14665، تهران، ایران | ||
3دانشجوی مقطع کارشناسی آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی889-14665، تهران، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 26 بهمن 1399، تاریخ بازنگری: 02 خرداد 1400، تاریخ پذیرش: 29 خرداد 1400 | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش بررسی و شناسایی مولفه های رویکرد تلفیقی در برنامه درسی مطالعات اجتماعی و تاثیر آنها در کیفیت اجرای آموزش در دوره ابتدایی است. رویکرد پژوهش از نوع کیفی با ماهیت اکتشافی به روش تحلیل محتوای عرفی است. جامعه آماری پژوهش، کلیه آموزگاران مدارس دوره ابتدایی شهرستان های خوی و چایپاره در سال تحصیلی 1400-1399 بوده است که به صورت نمونه گیری هدفمند از نوع شاخص انتخاب شدند و حجم نمونه ها تا زمان اشباع داده ها ادامه یافت. در این راستا مصاحبه های نیمه سازمان یافته ای با 16 نفر از آموزگاران صورت گرفت. جهت اطمینان و اعتبار بخشی به دقت و صحت داده ها نیز از روش خود بازبینی محقق و چک کردن به وسیله مشارکت کنندگان(تکنیک کنترل اعضا) استفاده شد. یافته های این تحقیق، 4 مضمون اصلی: رشته های موضوعی نرم، پژوهش محوری، کارکردسازی و گفتمان سازی تولیدی است که 13 مضمون فرعی محتوای اشتراکی، قابلیت فراگیران، انطباق محلی، یادگیری موقعیتی، آموزش چند وجهی، معنادارسازی، کنش پژوهی، مهارت گرایی، تفکرپذیری، مطالعه مشارکتی، خود تنظیمی یادگیری، هم افزایی دانش، رویکرد سازی را در بر می گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
رویکرد تلفیقی؛ مطالعات اجتماعی؛ دوره ابتدایی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Explaining the components of an integrated approach in the elementary school social studies curriculum: A qualitative research | ||
نویسندگان [English] | ||
Reza Masoumi Nejad1؛ Asma Sadegh lo2؛ Sara Kashanian3؛ Mahsa Mahmoudi3 | ||
1Department of Educational Sciences, Farhangian University, P.O. Box 14665-889, Tehran, Iran | ||
2Department of Educational Sciences, Farhangian University, P.O. Box 14665-889, Tehran, Iran | ||
3Department of Educational Sciences, Farhangian University, P.O. Box 14665-889, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this study is to investigate and identify the components of the integrated approach in the social studies curriculum and their impact on the quality of primary education. The research approach is qualitative and exploratory in nature using conventional content analysis. The population of the study was all primary school teachers in Khoy and Chaipareh counties in the academic year 1399-1400, which were selected by purposive sampling as an index type and the sample size continued until data saturation. In this regard, semi-organized interviews were conducted with 16 teachers. To ensure and validate the accuracy of the data, the method of researcher self-review and checking by participants (member control technique) was used. Findings of this research are 4 main themes: soft thematic disciplines, research-oriented, functionalization and production discourse, of which 13 sub-themes are shared content, learners' ability, local adaptation, situational learning, multifaceted education, meaning-making, action research, skill orientation. Includes thinking, participatory study, self-regulation of learning, synergy of knowledge, approach building. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Integrated approach, social studies, elementary school | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 346 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 233 |