تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 389 |
تعداد مقالات | 3,001 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,270,589 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,661,021 |
اثربخشی یادگیری سیار مبتنی بر شبکههای اجتماعی بر راهبردهای یادگیری خودتنظیم، بهزیستی تحصیلی و انگیزش پیشرفت دانشآموزان پایه ششم ابتدایی شهرستان مروست | ||
مطالعات بین رشته ای در آموزش | ||
مقاله 2، دوره 1، شماره 1، اسفند 1401 اصل مقاله (455.38 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/ise.2023.12735.1002 | ||
نویسندگان | ||
منصور دهقان منشادی* 1؛ زهرا مروستی نیا2؛ حمیده همتی3 | ||
1استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان | ||
2کارشناسی ارشد رشته تکنولوژِی آموزشی، دانشکده روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی یزد، یزد، ایران | ||
3دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 06 آذر 1401، تاریخ بازنگری: 06 اسفند 1401، تاریخ پذیرش: 11 اردیبهشت 1402 | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی یادگیری سیار مبتنی بر شبکههای اجتماعی بر راهبردهای یادگیری خودتنظیم، بهزیستی تحصیلی و انگیزش پیشرفت دانشآموزان پایه ششم ابتدایی شهرستان مروست بود. براین اساس روش پژوهش، آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل و جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان پایه ششم ابتدایی شهرستان مروست است. حجم نمونه شامل 30 نفر دانشآموز دختر بود که به روش در دسترس انتخاب و با تخصیص تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) قرار گرفتند. ابزار پژوهش برای گردآوری اطلاعات، پرسشنامه انگیزش پیشرفت هرمنس (1970)، پرسشنامه استاندارد بهزیستی تحصیلی پیترینن و همکاران (۲۰۱۴) و پرسشنامه راهبردهای یادگیری خودتنظیمی پینتریچ و در گروت (1990) بود. یادگیری سیار مبتنی بر شبکههای اجتماعی، از طریق تلفن همراه و شبکه های مجازی درجلسات منظم به تواتر هفته ای دو بار به دانش آموزان آموزش داده شد. نتایج بررسی فرضیهها از طریق تحلیل کوواریانس (سطح معناداری 05/0) نشان داد که یادگیری سیار مبتنی بر شبکههای اجتماعی بر راهبردهای یادگیری خودتنظیم، بهزیستی تحصیلی و انگیزش پیشرفت دانشآموزان پایه ششم ابتدایی شهرستان مروست مؤثر است و باعث بهبود آن میشود. بنابراین یادگیری سیار مبتنی بر شبکههای اجتماعی رویکرد جدیدی در آموزش و پرورش است که باید مورد استفاده قرار گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
یادگیری سیار؛ شبکههای اجتماعی؛ یادگیری خودتنظیم؛ بهزیستی تحصیلی؛ انگیزش پیشرفت | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The effectiveness of mobile learning based on social networks on self-regulated learning strategies, academic well-being and achievement motivation of sixth grade elementary students in Marvast city | ||
نویسندگان [English] | ||
Mansoor Dehghan Manshadi1؛ Zahra Marvestinia2؛ hamideh hemati3 | ||
1Farhangian University | ||
2Master's degree in Educational Technology, Faculty of Psychology, Islamic Azad University of Yazd, Yazd, Iran | ||
3PhDStudent in Educational Psychology, Department of Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
The present study aimed to determine the effectiveness of mobile learning based on social networks on self-regulated learning strategies, academic well-being and achievement motivation of sixth grade elementary students in Marvast. The research method was quasi-experimental with pre-test-post-test design with control group and the statistical population included all sixth-grade elementary students in the city. The sample size consisted of 30 students who were selected by convenience sampling method and randomly assigned to experimental (n = 15) and control (n = 15) groups. The research tools for data collection were Hermans Progress Motivation Questionnaire (1970), Petrinen et al.'s Standard Academic Welfare Questionnaire (2014) and Pintrich and Grout (1990) Self-Regulated Learning Strategies Questionnaire. Students were taught mobile learning based on social networks, via mobile phones and virtual networks, in regular sessions twice a week. The results of examining the hypotheses through covariance analysis (significance level 0.05) showed that the hypotheses are significant. The results showed that mobile learning based on social networks is effective on self-regulation learning strategies, academic well-being, and motivation to improve the sixth-grade students in Marvast. Mobile learning based on social networks is a new approach in education that should be used. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
social learning, social networks, self-regulated learning strategies, academic well-being, achievement motivation &emsp | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 361 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 282 |