تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 389 |
تعداد مقالات | 3,001 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,270,546 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,660,852 |
شاخصه های دانشجویی و دانش پژوهی از منظر شهید ثانی با تأکید بر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش | ||
مطالعات بین رشته ای در آموزش | ||
مقاله 4، دوره 1، شماره 1، اسفند 1401 اصل مقاله (412.68 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/ise.2023.12992.1014 | ||
نویسندگان | ||
محسن فتاحی اردکانی* 1؛ محمد مهدی دهقانی اشکذری* 2 | ||
1استادیار گروه آموزش معارف اسلامی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665 تهران، ایران | ||
2استادیار گروه معارف اسلامی دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 16 دی 1401، تاریخ بازنگری: 13 اسفند 1401، تاریخ پذیرش: 11 اردیبهشت 1402 | ||
چکیده | ||
علم و دانش در مقابل جهل و نادانی چراغ راه انسان بوده و از مهمترین زیرساختهای سعادت انسان بلکه تعالی همه جانبه کشور است و از همین رو به تعبیر مقام معظم رهبری مسأله فرهنگ و تعلیم و تربیت، مسأله اوّل در نظام ما است. خیر دنیا و آخرت با علم و دانش قرین بوده، لذا در اسلام دانشپژوهی، البته همواره با ترسیم آداب آن مورد تأکید بوده است. نوشتار پیش رو تحقیقی است با مطالعه اسنادی و به روش توصیفی که به شاخصههای دانشجویی و دانش پژوهی براساس کتاب منیه المرید شهید ثانی(م965ق) و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به عنوان راهبردیترین سند بالادستی نظام جمهوری اسلامی ایران در زمینه آموزش و پرورش اختصاص یافته است. از مهمترین شاخصههای دانشجویی و دانش پژوهی میتوان به این موارد اشاره کرد: نیت ناب و پالودن دل از بدیها؛ استفاده از فرصتهای پیش رو برای تحصیل؛ زدودن موانع تحصیل و دلبستگیهای مادی؛ اجتناب از افراد سطحی نگر و معاشرتهای ناسالم؛ جدیت، پویایی، بلند همتی و اولویت بندی در دانش پژوهی. | ||
کلیدواژهها | ||
شهیدثانی؛ علم؛ دانشجو؛ دانش پژوه؛ سند تحول؛ آداب دانشجویی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Student and scientific research characteristics from the perspective of Shahid Sani with emphasis on the document of fundamental transformation of education | ||
نویسندگان [English] | ||
mohsen fattahi ardakani1؛ mohammad mehdi dehghani ashkezari2 | ||
1Assistant Professor Farhangian University | ||
2. | ||
چکیده [English] | ||
Science and knowledge are the light on the human path against ignorance and imbecility, and it is one of the most important substructures of human happiness, but also the all-round excellence of the country. According to the Supreme Leader, the issue of culture and education is the first issue in our system. The good of this world and the hereafter is associated with science and knowledge, therefore, in Islam, scientific research, of course, has always been emphasized according to its etiquette. The present research has used documentaries and a descriptive method to examine students’ scholarly characteristics based on the book of Maniyeh Al-Morid and the document on the fundamental transformation of education as the most strategic upstream document of the Islamic Republic of Iran in education. Among the most important characteristics of students and scholars, we can mention pure intention and purifying the heart from evils, using upcoming opportunities for education, removing education obstacles and material attachments, avoiding superficial people and unhealthy associations, seriousness, dynamism, ambitious and prioritization in scholarship. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Shahid Thani, science, student, scholar, change document, student etiquette | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 204 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 189 |