تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 3,003 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,272,236 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,663,325 |
آینده نگری در تربیت معلم ایران با گذر از گذشته به حال و آینده | ||
آموزش پژوهی | ||
دوره 9، شماره 33، خرداد 1402، صفحه 72-93 اصل مقاله (571.02 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
پوران خروشی* | ||
گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی889-14665، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 06 مهر 1400، تاریخ بازنگری: 25 آذر 1400، تاریخ پذیرش: 11 دی 1400 | ||
چکیده | ||
برنامه درسی تربیتمعلم به عنوان قلب مراکز دانشگاهی در تحقق اهداف نظام آموزشی تربیتمعلم از جایگاه برجسته ای برخوردار است، بدین منظور، باید همگام با تحولات مختلف تکنولوژیک، اقتصادی و علمی همانند کشورهای پیشرفته متحول گردد. از این رو پژوهش حاضر با هدف آینده نگری در تربیت معلم کشور انجام شد. روش تحقیق آیندهپژوهی، از نوع دیدهبانی بوده و اطلاعات آن با مراجعه به پایگاههای اطلاعاتی داخل و خارج، کتب، اسناد، مدارک و تحقیقات جمع آوری و تجزیه و تحلیل گردید. نتایج به دست آمده حاکی از آن بود که به جهت رشد سریع تحولات علمی جهان و نیازهای روز جامعه، آیندهنگری در برنامههای آموزشی، ضرورتی انکار ناپذیر است. یکی از استلزامات تربیت آینده سازانی که بتوانند با بحرانهایی که با آنها مواجه خواهند شد، کنار بیایند و از فرصتهایی که در یک دنیای متغیر به وجود خواهد آمد به نحو بهینه بهره برداری نمایند، برنامه ریزی آینده نگرانه در تربیت معلم است. برنامه ریزی در این زمینه، نه تنها باید نسخه ای برای درمان آسیبها و مشکلات موجود نوشته شده باشد، بلکه باید بتواند با رویکردی پیشگیرانه، تهدیدها و نگرانی های تربیتی آینده را مهار نموده و برای تربیت معلمانی در شأن جوامع آینده نقش هایی را ترسیم نماید. | ||
کلیدواژهها | ||
"آینده نگری"؛ "تربیت معلم"؛ "برنامه درسی تربیت معلم" | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Forecasting in the Iranian teacher education by passing from the past to the present and the future | ||
نویسندگان [English] | ||
pooran khorooshi | ||
Department of Educational Sciences, Farhangian University, P.O. Box 14665-889, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Teacher education curriculum as the heart of academic centers has a prominent place in the realization of the goals of the teacher education organization, so it must evolve in line with various technological, economic and scientific developments similar to the developed countries. Therefore, the present study was conducted with the aim of future studies in teachers’ training. The research method was Future studies, of the Horizon Scanning and its information was collected and analyzed by referring to internal and external databases, books, documents and researches. The results indicated that for the rapid growth of scientific developments in the world and the everyday needs of the society, providence in educational programs is indispensable. One of the implications of training of people who can cope with the crises they face and optimally exploit the opportunities that will arise in a changing world is futuristic planning in teacher education. Planning in this area should not only be a prescription for the treatment of existing injuries and problems, but should also be able to handle future threats and educational concerns with preventive approaches and to outline roles for future teacher education. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
"Forecasting", "Teacher Education", "Teacher Education Curriculum" | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 206 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 251 |