تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 387 |
تعداد مقالات | 2,952 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,230,862 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,618,056 |
تاثیرآموزش مهارت های مطالعه بر عملکرد تحصیلی با نقش تعدیل کنندگی اسنادها در دانش آموزان دبیرستان های شهر کرمانشاه | ||
آموزش پژوهی | ||
مقاله 1، دوره 2، شماره 5، خرداد 1395، صفحه 9-22 اصل مقاله (294.42 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
کامران یزدانبخش1؛ آسیه مرادی2؛ مهدی سلیمانی* 3 | ||
1عضو هیئت علمی گروه روانشناسی دانشگاه رازی ،ایران. | ||
2عضو هئیت علمی گروه روانشناسی دانشگاه رازی، ایران. | ||
3کارشناسی ارشد روانشناسی دانشگاه رازی، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 12 تیر 1395، تاریخ بازنگری: 20 آذر 1395، تاریخ پذیرش: 12 بهمن 1395 | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف اثربخشی آموزش مهارت های مطالعه بر عملکرد تحصیلی دانشآموزان با نقش تعدیل کنندگی سبکهای اسنادی انجام شد. جامعه پژوهش شامل کلیه دانش آموزان پسر سال اول متوسطه دوم دبیرستان های شهر کرمانشاه( 4350 نفر) بود که بصورت خوشه ای انتخاب شد. برای نمونه گیری با رعایت ملاک ورود وملاک خروج تعداد 36 نفر انتخاب و پرسشنامه پژوهش(سبک اسناد سلیگمن، 1982) بین این افراد توزیع شد. سپس آزمودنی ها با توجه به نتایج پرسشنامه و معدل در دو گروه آزمایش و کنترل به صورت تصادفی جایگزین شدند. نتایج نشان داد که بین نمرات پیش آزمون و پس آزمون تفاوت معناداری وجود دارد(001/0>P). همچنین نتایج نشان داد که آموزش مهارت های مطالعه بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان دارای سبک اسناد مثبت تاثیر معناداری گذاشته است. اما بین نمرات پیش آزمون و پس آزمون در دانش آموزان دارای سبک اسناد منفی تفاوت معناداری وجود نداشت، از یافته پژوهش می توان نتیجه گرفت که سبک اسناد مثبت و داشتن مهارت های مطالعه باعث افزایش عملکرد تحصیلی می شود. بنابراین این احتمال وجود دارد که رابطه بین مهارت های مطالعه و عملکرد تحصیلی به وسیله سبک اسناد میانجی گری شود. | ||
کلیدواژهها | ||
مهارت های مطالعه؛ سبک های اسناد؛ عملکرد تحصیلی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Effect of Teaching Study Skills on Academic Performance with the Moderating Role of Attribution in High School Students in Kermanshah | ||
نویسندگان [English] | ||
Dr. Kamran Yazdanbakhsh1؛ Dr. Asieh Moradi2؛ Mehdi Solimani3 | ||
1Member of the faculty of psychology, Razi University,IRAN. | ||
2Faculty Member of the Psychology Department of Razi University, IRAN. | ||
3Master Science of Psychology, Razi University, IRAN. | ||
چکیده [English] | ||
This study aimed to study the effectiveness of study skills training on the academic performance of students with moderating role of attribution style .The study population included all male students in the first year of high school education in three areas in Kermanshah (4350 people) selected through cluster sampling. 36 students were selected as sample group following the entrance and exit criteria and the survey questionnaire (document style Seligman, 1982) was distributed to these people. Then, the sample members, according to the results of the questionnaire and the average in both control and experimental groups were displaced randomly. The results showed that there are significant differences between pre-test and post-test (001/0> P), and this means that teaching study skills have had significant effect on academic performance of students in the sample. It can be concluded that the positive attribution style and academic performance can increase reading skills. So it is likely that the relationship between study skills and academic performance is mediated by the style of attribution. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Study Skills, Attribution Style, Academic Performance | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 661 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 647 |