تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 389 |
تعداد مقالات | 3,004 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,274,268 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,665,857 |
مقایسه اثربخشی روش تدریس اکتشافی با بازخورد و سخنرانی به روش سنتی بر انگیزش دانشجویان دانشگاه فرهنگیان در آموزش مفاهیم پایه شیمی | ||
پژوهش در آموزش علوم تجربی | ||
مقاله 2، دوره 2، شماره 5، آذر 1401، صفحه 19-31 اصل مقاله (311.44 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
الهه کشاورز* 1؛ مایده گرامی2؛ محبوبه منصوری2 | ||
1استادیار شیمی گروه علوم پایه، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
2دانشآموخته دانشگاه فرهنگیان، آموزش ابتدایی، وزارت آموزش و پرورش، ایران | ||
تاریخ دریافت: 05 اسفند 1401، تاریخ بازنگری: 06 اردیبهشت 1402، تاریخ پذیرش: 26 اردیبهشت 1402 | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر روش تدریس مبتنی بر رویکرد اکتشافی و مقایسه آن با روش سخنرانی بر انگیزه تحصیلی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان انجام شده است. این مطالعه از نظر هدف کاربردی و از نظر روش، نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون و گروه گواه است. جامعه آماری متشکل از دانشجویان رشته آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان استان گیلان است. در این پژوهش 30 نفر از دانشجویان به روش هدفمند انتخاب شده و به طور تصادفی به عنوان نمونه پژوهش به دو گروه مداخله اکتشافی و سخنرانی تقسیم شدند. ابزار اندازهگیری عبارت است از پرسشنامه انگیزش تحصیلی والرند، که در دو نوبت به صورت پیشآزمون و پسآزمون برگزار گردید. در این پژوهش پایاییِ پرسشنامه با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ عدد 81/0 به دست آمد. بسته آموزشیِ روشهای تدریس، بر مبنای مفاهیم پایه شیمیِ کتابهای علوم تجربی تدوین گردید و در مدت زمان 45 دقیقه در 4 جلسه تدریس شد. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که انگیزه بیرونی دانشجویانی که به روش اکتشافی آموزش دیدند، به طور معناداری افزایش پیدا کرده است، در صورتی که افزایش در مولفههای انگیزش درونی و بیانگیزگی معنادار نمیباشد. انتظار میرود با فراهم نمودن موقعیتهای یادگیری مناسب که در بردارنده توجه به شرایط فردی فراگیران باشد و با صرف زمان متناسب با فعالیتهای کاوشگرانه، بتوان به ارتقای انگیزش در همه ابعاد آن دست یافت. | ||
کلیدواژهها | ||
انگیزش؛ رویکرد اکتشافی؛ مفاهیم شیمی؛ روش سخنرانی؛ دانشجو | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Comparing the effectiveness of exploratory teaching method with traditional feedback and lectures on the motivation of Farhangian University students in teaching basic concepts of chemistry | ||
نویسندگان [English] | ||
Elahe Keshavarz1؛ Maede Gerami2؛ Mahboube Mansouri2 | ||
1Department of Science, Farhangian University,Tehran, Iran | ||
2Graduated from Farhangian University, Elementary Education, Ministry of Education, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The present research was conducted with the aim of investigating the effect of the teaching method based on the exploratory approach and comparing it with the lecture method on the academic motivation of Farhangian University students. This study is applied in terms of purpose and semi-experimental in terms of method with a pre-test and post-test design and control group. The statistical population consists of elementary education students of Farhangian University of Giulan province. In this research, 30 students were selected by judgmental sampling and were randomly divided into two groups of exploratory intervention and lecture. The measurement tool is Valrnd's Academic Motivation Questionnaire, which was conducted on two occasions in the form of a pre-test and a post-test. In this research, the reliability of the questionnaire was obtained using the Cronbach's alpha test of 0.81. The educational package of teaching methods was developed based on the basic concepts of chemistry in science books and was taught in 4 sessions in a duration of 45 minutes. The findings of the research indicate that the extrinsic motivation of the students who were trained in the exploratory method has increased significantly, while the increase in the components of internal motivation and demotivation is not significant. It is expected that by providing appropriate learning situations that include attention to the individual conditions of learners and by spending appropriate time on exploratory activities, it is possible to improve motivation in all its dimensions. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Motivation, exploratory approach, concepts of chemistry, lecture method, student | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 218 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 154 |