تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 389 |
تعداد مقالات | 3,001 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,270,449 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,660,745 |
آموزش مبحث گیاهان با استفاده از اشعار و قصههای کودکانه و تأثیر آن بر پیشرفت درسی دانشآموزان پسر پایه دوم ابتدایی شهر یزد | ||
پژوهش در آموزش علوم تجربی | ||
مقاله 6، دوره 2، شماره 5، آذر 1401، صفحه 72-83 اصل مقاله (275.22 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
زهرا مهدیان* | ||
کارشناس ارشد علوم تربیتی. دانشگاه آزاد.یزد.ایران | ||
تاریخ دریافت: 29 فروردین 1402، تاریخ پذیرش: 26 اردیبهشت 1402 | ||
چکیده | ||
استفاده از روشهای فعال تدریس علوم و توجه به میل ذاتی کودکان به شعر و قصه، ذهن خلاق و تصویرسازی آنان، فضای صمیمی و مسرتبخش داستان همگی از مواردی هستند که باعث میشوند مفاهیم علوم نهتنها جذابتر، بلکه عمیقتر و مفهومیتر شوند. هدف از اجرای این پژوهش، آموزش مبحث گیاهان با استفاده از اشعار و قصههای کودکانه و تأثیر آن بر پیشرفت درسی دانشآموزان پسر پایه دوم ابتدایی شهر یزد بود. جامعه آماری این تحقیق دانشآموزان پایه دوم ابتدایی شهر یزد در سال تحصیلی 97-96 به تعداد2850 نفر بود، که از بین این تعداد با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای، دو کلاس گروه کنترل و گواه به تعداد 60 نفر بهعنوان نمونه انتخاب گردید. در این تحقیق از روش نیمهتجربی و طرح پسآزمون استفاده شده است، که متغیرها بهوسیله پرسشنامههای محققساخته مورد آزمون قرار گرفتند. در پژوهش حاضر از نرمافزار spss و از آمار توصیفی (میانگین و انحرافمعیار) و آمار استنباطی (آزمون T مستقل) برای تجزیهوتحلیل دادهها استفاده شد. نتایج پژوهش نشان میدهد که روش تدریس با استفاده از شعر و قصه در دانشآموزان تأثیر داشته و یادگیری در آنها را افزایش میدهد و بیتردید میتوان این روش را یکی از روشهای مناسب تدریس مبحث گیاهان در پایه دوم ابتدایی در یادگیری درس علوم دانست. | ||
کلیدواژهها | ||
قصههای کودکانه؛ شعر؛ گیاهان؛ پیشرفت درسی؛ دانش آموزان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Designing poetry and children،s to study the topic of plants its effect on student،s progress in secondary school mole students in Yazd | ||
نویسندگان [English] | ||
Zahra MahdianU | ||
Master of Educational Sciences. Azad University, Yazd, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Abstract: Using active methods of teaching science and paying attention to children's innate desire for poetry and stories, their creative minds and imagery, the intimate and joyful atmosphere of the story are all things that make the concepts of science not only more attractive, but also deeper and more conceptual. The purpose of this research was to teach the topic of plants using children's poems and stories and its effect on the academic progress of second grade male students in Yazd city. The statistical population of this research was 2850 students of the second grade of elementary school in Yazd in the academic year of 1996-2017, out of which 60 people were selected as a sample by using cluster random sampling method. In this research, a semi-experimental method and a post-test design have been used. The variables were tested by researcher-made questionnaires. The present research was done using spss software and descriptive statistics (mean and standard deviation) and inferential statistics (independent t-test) were used for data analysis. The results of the research show that the teaching method using poems and stories has an effect on students and increases their learning and that this method can be considered one of the appropriate methods for teaching the topic of plants in the second grade of elementary school in learning science | ||
کلیدواژهها [English] | ||
children's stories, poetry, plants, learning progress, students | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 143 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 110 |