تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 390 |
تعداد مقالات | 3,003 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,276,873 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,669,315 |
بررسی محتوای کتاب های درسی علوم تجربی در مبحث اصطکاک با کمک مدل ارزشیابی SOLO | ||
پویش در آموزش علوم پایه | ||
دوره 9، شماره 30، خرداد 1402، صفحه 1-15 اصل مقاله (616.05 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
زهرا زینلی* 1؛ فاطمه احمدی کلاته احمد* 2 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد رشته آموزش فیزیک، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران | ||
2گروه فیزیک، دانشکده علوم پایه، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 24 بهمن 1401، تاریخ پذیرش: 31 اردیبهشت 1402 | ||
چکیده | ||
کتاب درسی به عنوان ماده آموزشی واحد در نظام آموزشی کشورمان حائز اهمیت است. یکی از مدلهای کارآمد برای ارزیابی سطح سوالات مطرح شده در مواد آموزشی و تحلیل محتوای آن، مدل ارزشیابی SOLO است. هدف از این پژوهش بررسی محتوای کلیه کتابهای درسی علوم تجربی و فیزیک در مبحث اصطکاک با کمک مدل ارزشیابی SOLO است. روش این پژوهش توصیفی و مبتنی بر تحلیل محتوا با رویکرد کمی-کیفی است. از آنجا که مبحث اصطکاک تنها در کتابهای علوم تجربی پایه اول دبستان، ششم دبستان و نهم متوسطه اول و فیزیک پایه دوازدهم مطرح شده است، جامعه آماری این پژوهش شامل این کتابها است و نمونه آماری پژوهش با جامعه آماری برابر است. تحلیل دادهها نشان داد که اغلب سوالات مطرح شده در مبحث اصطکاک، در کتابهای درسی علومتجربی، در سطح رابطهای و انتزاع تعمیمیافته ودر کتابهای درسی فیزیک، در سطح چندساختاری و رابطهای قرارگرفتهاند. بررسی محتوای این کتابها از نظر میزان انطباق با اصول انتخاب و سازماندهی محتوای کتاب نشان میدهد از میان سه اصل سازماندهی محتوا (توالی، تداوم و وحدت محتوا) اصلتداوم و وحدت تاحدود زیادی رعایت شده اما اصل توالی در چینش سوالات مبحث اصطکاک در متن کتاب فیزیک دوازدهم بخوبی رعایت نشده است. | ||
کلیدواژهها | ||
تحلیل محتوا؛ کتابهای درسی علوم تجربی؛ اصطکاک؛ مدل ارزشیابی SOLO | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Assessment the content of science experiment textbooks on the subject of friction using the SOLO taxonomy model | ||
نویسندگان [English] | ||
Zahra Zeynali1؛ Fatemeh Ahmadi Kalateh Ahmad2 | ||
1Master's student in physics education, Tarbiat Deir Shahid Rajaee University, Tehran, Iran | ||
2Department of Physics, Shahid Rajaee Teacher Training University, Tehran , Iran | ||
چکیده [English] | ||
This descriptive and analytical research aimed to analyze the content of all science books and physics books on the subject of friction using the SOLO taxonomy model and based on quantitative-qualitative approach. Since the friction is only mentioned in first grade, the sixth grade of primary school, and the ninth grade of elementary school and physics of the twelfth grade, the statistical population of the research includes this 4 books. The statistical sample of this research is equal to the statistical population of the research. The result showed in the subject of friction in science textbooks, the most of the problems are in the relational and Extended Abstract level and in physics textbooks, most of problems are in the multistructural and relational level. Assessing the content of these books in terms of compliance with the principles of selection and organization of the content of the book shows that among the three principles of content organization (sequence, continuity and integrity of content), the rate of considering the principle of continuity and integrity in the content of books is in mean rate but the principle of sequence in the friction problems in 12th grade physics textbook was not well respected. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Content analysis, science textbooks, friction, SOLO taxonomy | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 185 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 177 |