 
				| تعداد نشریات | 25 | 
| تعداد شمارهها | 493 | 
| تعداد مقالات | 3,836 | 
| تعداد مشاهده مقاله | 5,620,684 | 
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,701,157 | 
| ارزشیابی مستمر و ایجاد فرصتهای یادگیری در بهبود آموزش تاریخ | ||
| پژوهش در آموزش تاریخ | ||
| دوره 3، شماره 4، اسفند 1401، صفحه 1-16 اصل مقاله (825.39 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسنده | ||
| فضل اله فولادی پور* | ||
| استادیار گروه آموزش تاریخ، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 888 -56441 تهران، ایران. ffouladi@cfu.ac.ir | ||
| چکیده | ||
| درس تاریخ در زمره مهمترین دروس در نظام آموزشی ایران و بسیاری از کشورهای محسوب میشود؛ چرا که تاریخ هر سرزمینی بخشی از هویت و شناسنامه ملی آنها میباشد. ارزشیابی، یکی از ارکان اساسی در فرایند تعلیم و تربیت میباشد. در آموزش تاریخ نیز ارزشیابی تأثیر اساسی دارد و میتوان در ارزشیابی آن از آزمونهای شفاهی و کتبی بیشتر استفاد کرد. ارزشیابی از آموزش تاریخ با مشکلات و مسائلی مواجه هست، از جمله حجم زیاد مطالب کتاب و ارزشیابی عمدتاً بر سنجش محفوظات ذهنی و طراحی آزمونهای حافظه محور تمرکز دارد. از طرف دیگر، ارزشیابی میزان موفقیت هدفها را نشان میدهد و به طور مستمر و مداوم برنامههای آموزشی را میسنجد، بنابراین اگر برنامههای آموزشی و درسی و فرایند یاددهی - یادگیری دائماً در حال ارزشیابی نباشند، آموزش حالت پویایی خود را از دست میدهد و حالت ایستا به خود میگیرد. معایب و محاسن آن مشخص نمیشود و چنین موقعیتی با روح آموزش و پرورش سازگار نیست. توجه به این نکته بسیار مهم است که امروزه زمان وادار کردن دانشآموزان به درس خواندن از طریق ایجاد ترس از امتحان و نمرههای تک رقمی و ... گذشته است. در حالی که ضرورت دارد معلم در کلاس و حتی خارج از کلاس بر اساس طراحی و تفکر قبلی خود، فرصتهایی برای یادگیری ایجاد کند. در جستار حاضر به اهمیت کارکردهای روشهای گوناگون ارزشیابی مستمر و چالشها و فرصتهای آن در آموزش تاریخ از جنبه های مختلف پرداخته شده است | ||
| کلیدواژهها | ||
| ارزشیابی مستمر؛ فرصتهای یادگیری؛ آموزش تاریخ؛ آزمون؛ علم تاریخ | ||
| عنوان مقاله [English] | ||
| ارزشیابی مستمر و ایجاد فرصتهای یادگیری در بهبود آموزش تاریخ | ||
| نویسندگان [English] | ||
| fazlolah fouladipour | ||
| مراجع | ||
|  | ||
| آمار تعداد مشاهده مقاله: 258 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 312 | ||