تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 390 |
تعداد مقالات | 3,002 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,274,067 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,666,895 |
اثربخشی به کارگیری روش شبیهسازی بر خلاقیت و عملکرد تحصیلی دانشآموزان | ||
توسعه حرفه ای معلم | ||
دوره 7، شماره 4 - شماره پیاپی 26، اسفند 1401، صفحه 1-12 اصل مقاله (568.58 K) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
محمد بیگدلی* 1؛ مهری بابایی2 | ||
1مدرس، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان | ||
2آموزگار، منطقه خدابنده، زنجان، ایران | ||
تاریخ دریافت: 28 فروردین 1402، تاریخ بازنگری: 19 اردیبهشت 1402، تاریخ پذیرش: 23 خرداد 1402 | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر به منظور بررسی اثربخشی روش شبیهسازی بر خلاقیت و عملکرد دانشآموزان دوره ابتدائی به روش نیمهآزمایشی و با طرح پیشآزمون و پسآزمون انجام شد. جامعه آماری مورد مطالعه را دانشآموزان دختر مقطع ابتدایی شهرستان خدابنده تشکیل دادند که در سال تحصیلی 1402-1401 در مدارس دوره ابتدایی به تحصیل اشتغال داشتند. تعداد 30 نفر با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای، انتخاب و به صورت تصادفی در گروه آزمایش و گواه قرار گرفتند. در این پژوهش آموزش درس علوم تجربی به مدت 8 هفته و در هر هفته دو جلسه آموزشی 50 دقیقهای با روش شبیهسازی به گروه آزمایش ارائه شد. گروه کنترل (شاهد) نیز، به روش تدریس سنتی و بدون هیچ مداخلهای آموزش درس علوم خود را دریافت نمودند. برای اجرای هر دو شیوه تدریس از یک معلم ثابت استفاده شد. جهت سنجش خلاقیت فراگیران بر اساس دیدگاه تورنس از آزمون 60 سؤالی خلاقیت عابدی ( 1372) و جهت سنجش عملکرد تحصیلی دانشآموزان از پرسشنامه سنجش عملکرد تحصیلی فام و تیلور (EPT) استفاده شده است. نتایج نشان داد که بهکارگیری روش شبیهسازی موجب ارتقای خلاقیت و بهبود عملکرد تحصیلی دانشآموزان دوره ابتدایی میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
شبیهسازی؛ خلاقیت؛ عملکرد تحصیلی؛ مدارس دوره ابتدایی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Effectiveness of Using the Simulation Method on Students' Creativity and Academic Performance | ||
نویسندگان [English] | ||
mohammad bigdeli1؛ mehri babaei2 | ||
1Instructor, department of educational sciences, Farhangian University | ||
2Teacher, Khodabande, Zanjan, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The present study was conducted in order to investigate the effectiveness of the simulation method on the creativity and performance of elementary school students. The research method is quasi quasiexperimental design with pre-test and post-test design .The statistical population of the study was made up of girl elementary school in Khodabande city in the academic year of 1401-1402. 30 people were selected by multiple-stage cluster sampling method and were randomly placed in the experimental and control groups. In this research, the science lessons were taught to the experimental group for 8 weeks (two 50-minute training sessions per week) using the simulation method. The control group (control) also received their science lessons in the traditional teaching method without any intervention. To implement both teaching methods, the same teacher was used in both control and experimental groups. To measure students' creativity based on Torrance's point of view, Abedi's 60-question creativity test (1372) was used, and to measure students' academic performance, Pham and Taylor's academic performance questionnaire (EPT) was used. The results showed that the simulation method promotes creativity and improves the academic performance of elementary school students. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Simulation method, creativity, academic performance, elementary schools | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 296 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 207 |