تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 390 |
تعداد مقالات | 3,002 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,275,581 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,668,266 |
یادگیری جذاب و اثربخش علوم تجربی برای شاگردان دوره ابتدایی با استفاده از رویکرد پروژه محور (PBL) | ||
پژوهش در آموزش علوم تجربی | ||
دوره 2، شماره 7، خرداد 1402، صفحه 60-84 اصل مقاله (412.75 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
بهاره سلمانی محمد آبادی* ؛ زینب سلیمان پور | ||
دانشجوی گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان. تهران ، ایران | ||
تاریخ دریافت: 17 اردیبهشت 1402، تاریخ بازنگری: 25 خرداد 1402، تاریخ پذیرش: 18 تیر 1402 | ||
چکیده | ||
جان دیویی، پس از مطالعه کلاسهای درس، به این نتیجه رسید که کیفیت و تعمیق یادگیری در دروس مختلف متفاوت است. او به این تفاوتها علاقهمند شد و نظریه ساختارگرایی را مطرح کرد. این نظریه مبتنی بر روشها و رویکردهای مختلفی است که براساس آن، ساختارهای یادگیری تشکیل میشوند و رویکرد فعال در فرایند یادگیری به عنوان یک پله رشد مورد تأکید قرار میگیرد. در این پژوهش، ما رویکرد پروژه محور را، به ویژه تأثیر آن بر علوم تجربی، با استفاده از روش پژوهش کتابخانهای (اسنادی) بررسی کرده و نتایج تحلیل خود را در این زمینه شرح دادیم. رویکرد پروژه محور، یک رویکرد سیستماتیک است که بر پایه سازماندهی پروژهها انجام میشود و تمرکز آن بر دانشآموز قرار دارد. این رویکرد به دانشآموزان فرصت میدهد تا علم را از طریق تجربه بیاموزند. در کلاس علوم تجربی، میتوان به محضر دانشآموزان پروژههای مختلفی را ارائه داد تا آنها بتوانند مفاهیم جدید را با مطالب گذشته ارتباط داده و در موقعیتهای جدید از آن استفاده کنند. در این پروژههای علوم تجربی، نقش تسهیلگر و راهنما نقش مهمی ایفا میکنند. بهکارگیری رویکرد پروژه محور در برنامه درسی و بهویژه آموزش علوم تجربی، باعث میشود دانشآموزان به درک عمیقتری از مفاهیم علمی برسند و از آنها در دنیای واقعی استفاده کنند. | ||
کلیدواژهها | ||
پروژه محور؛ علوم تجربی؛ پروژه؛ تدریس فعال | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Attractive and effective learning of experimental sciences for elementary school students using project-based approach (PBL) | ||
نویسندگان [English] | ||
Bahare Salmani Mohammad Abadi؛ Zeinab Solieman poor | ||
Student of Educational Sciences Department, Farhangian University. Tehran Iran | ||
چکیده [English] | ||
John Davies, after studying different classes, came to the conclusion that the quality and depth of learning vary in different subjects. He became interested in these differences and proposed the theory of constructivism. This theory is based on various methods and approaches through which learning structures are formed, emphasizing an active approach in the learning process as a stepping stone for growth. In this research, we examined the project-based approach, particularly its impact on the experimental sciences, using a library-based research method (document analysis), and described our findings in this area. The project-based approach is a systematic approach that is based on organizing projects and focuses on the learner. This approach allows students to learn science through experience. In the science class, students can be presented with various projects so that they can connect new concepts with past knowledge and apply them in new situations. In these experimental science projects, the facilitator and guide play a significant role. Implementing the project-based approach in the curriculum, especially in the teaching of experimental sciences, leads to a deeper understanding of scientific concepts by students and enables them to apply them in the real world. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
project-based-learning, science, project, active teaching method | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 162 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 136 |