تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 389 |
تعداد مقالات | 3,004 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,273,132 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,663,694 |
راهبردهای تدریس موثر و درست درآموزش علوم تجربی و تاثیر آن بریادگیری دانش آموزان | ||
پژوهش در آموزش شیمی | ||
دوره 4، شماره 4 - شماره پیاپی 16، اسفند 1401، صفحه 78-100 اصل مقاله (6.11 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/chemedu.2023.2925 | ||
نویسندگان | ||
رضا عبداللهیان بلوچی* 1؛ وحید امانی2؛ اسماعیل اولی3 | ||
1دبیر شیمی آموزش و پرورش، منطقه تهرانسر، تهران، ایران | ||
2دانشیار شیمی گروه علوم پایه، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
3استادیار شیمی گروه علوم پایه، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 05 مرداد 1402، تاریخ پذیرش: 05 مرداد 1402 | ||
چکیده | ||
در پژوهش حاضر، راهبردهای تدریس موثر و درست درآموزش علوم تجربی و تاثیر آن بر روی یادگیری دانش آموزان مورد بررسی قرار گرفته است و روش پژوهش، توصیفی_پیمایشی است.هدف از این تحقیق بررسی روش های نوین تدریس از جمله روش همیاری، اکتشافی، بازدید علمی و پروژه در درس علوم تجربی می باشد تا معلمان این حوزه، با استفاده از این روش ها بتوانند دانش آموزانی با روحیه خلاق و توانمند پرورش دهند. یافته ها بیانگر این است که روش اکتشافی ، روش پروژه ، روش کاوشگری و روش ایفای نقش در یادگیری دانش آموزان تاثیر دارد.و همچنین در این پژوهش ،روش تدریس اکتشافی نسبت به سه روش تدریس دیگر بر یادگیری دانش آموزان، تاثیر بیشتری داشت. در نهایت تلفیق هر یک از این چهار روش در امر آموزش علوم تجربی می تواند تأثیر شگرفی بر آموختن محتوای درس علوم تجربی در مقطع ابتدایی و متوسطه بگذارد. | ||
کلیدواژهها | ||
روش تدریس؛ آموزش علوم تجربی؛ معلم؛ دانش آموز | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Effective and correct teaching strategies in teaching experimental science and its impact on students | ||
نویسندگان [English] | ||
رضا عبداللهیان بلوچی1؛ وحید امانی2؛ اسماعیل اولی3 | ||
1دبیر شیمی آموزش و پرورش، منطقه تهرانسر، تهران، ایران | ||
2دانشیار شیمی گروه علوم پایه، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
3استادیار شیمی گروه علوم پایه، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
چکیده [English] | ||
In the current research, effective and correct teaching strategies in teaching experimental science and its impact on students' learning have been investigated, and the research method is descriptive-survey. The purpose of this research is to investigate new teaching methods, including collaborative, exploratory, scientific visit, and project methods in the course of experimental sciences, so that the teachers of this field, using these methods, can raise students with a creative and capable spirit. The findings indicate that the discovery method, project method, exploration method and role-playing method have an effect on students' learning. In addition, in this research, the discovery teaching method had a greater effect on students' learning than the other three teaching methods. Finally, the integration of these four methods in teaching experimental sciences can have a tremendous impact on learning the content of experimental sciences in elementary and secondary schools. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Teaching method, experimental science education, teacher, student | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 383 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 306 |