تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 390 |
تعداد مقالات | 3,003 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,277,800 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,670,335 |
بررسی کاربرد سیستم پاسخ کلاسی در یادگیری سیار: فراتحلیل کیفی | ||
توسعه حرفه ای معلم | ||
دوره 7، شماره 4 - شماره پیاپی 26، اسفند 1401، صفحه 87-104 اصل مقاله (772.46 K) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مصطفی جلالی؛ محمود شیخ آقاجانی* | ||
دانشجوی کارشناسی ارشد، رشته تکنولوژی آموزشی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران | ||
تاریخ دریافت: 26 خرداد 1402، تاریخ بازنگری: 19 تیر 1402، تاریخ پذیرش: 08 مرداد 1402 | ||
چکیده | ||
سیستم پاسخ کلاسی (CRS) که با نام کلیکر نیز از آن یاد میشود، یک رویکرد آموزشی جدید است که سعی دارد با ایجاد تعامل میان مربی و فراگیر، فرایند یاددهی-یادگیری را هدایت کند. هدف این پژوهش، بررسی کاربرد سیستمهای پاسخ کلاسی در یادگیری سیار و نقش آنها در فرایند آموزشی است که با روش فراتحلیل کیفی انجام شد و گردآوری دادهها به روش اسنادی صورت گرفت. جامعه آماری پژوهش کلیه مقالات چاپ یا منتشر شده در پایگاههای علمی معتبر درباره سیستم پاسخ کلاسی در یادگیری سیار بود که بر همین اساس و طبق معیارهای ورود 114 مقاله یافت شد و بر اساس معیارهای خروج، در نهایت تعداد 61 مقاله مورد استفاده قرار گرفتند. نتایج این پژوهش نشان داد که فراگیران نگرش مثبتی نسبت به سیستم پاسخ کلاسی (کلیکرها) داشته و بر این باورند که استفاده از این فناوری باعث افزایش جذابیت در کلاس میشود. علاوه بر این، پژوهشهای انجام شده نشان میدهند که سیستم پاسخ کلاسی پتانسیل افزایش تمرکز، توجه و حضور فراگیران را دارد و در عین حال تعامل و مشارکت فراگیران با یکدیگر و فراگیران با مربی را افزایش داده و درک آنها را از موضوعات آموزشی بهبود میبخشد. ازجمله کلیکرهای نام آشنا در حوزه آموزش نیز میتوان کاهوت، کوئیزیز، سوکراتیو و منتی متر را نام برد. ترکیب فناوری کلیکر به همراه روشهای تدریس فعال و یادگیری به کمک همتایان نیز میتواند بازدهی بالایی به ارمغان آورد. | ||
کلیدواژهها | ||
سیستم پاسخکلاسی؛ کلیکر؛ یادگیری سیار؛ تعامل؛ آموزش همتایان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Examining the Application of Classroom Response System in Mobile Learning: Qualitative Metaanalysis Study | ||
نویسندگان [English] | ||
Mustafa Jalali؛ Mahmoud Sheykh Aghajani | ||
MA. student of educational technology, Tarbiat Modares University, Tehran | ||
چکیده [English] | ||
Classroom Response System (CRS), also known as Clicker, is a new educational approach that attempts to guide the teaching-learning process by creating interaction between the instructor and the learner. This research aims to investigate the use of Classroom Response System in mobile learning and its role in the educational process. The research method is qualitative meta-analysis is collected in a documented way. The results of this research showed that learners have a positive attitude towards the classroom response system (clickers) and believe that using this technology increases interest in the classroom. In addition, the conducted research shows that the classroom response system has the potential to increase the concentration, attention, and presence of learners, and at the same time, it increases the interaction and participation of learners with each other and learners with the instructor, and improves their understanding of educational subjects. Among the well-known clickers in the field of learning are Kahoot, Quizzes, Socratio, and Mentimeter. Combining clicker technology with active teaching methods and peer-assisted learning can also lead to high efficiency. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Classroom response system, clicker, mobile learning, interaction, peer-assisted learning | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 319 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 124 |