
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 457 |
تعداد مقالات | 3,546 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,140,860 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,326,204 |
بررسی تأثیر یادگیری مفهوم انحلال یونی از طریق مشاهده در دانشآموزان پایه دهم | ||
پژوهش در آموزش شیمی | ||
دوره 4، شماره 2 - شماره پیاپی 14، اسفند 1401، صفحه 1-13 اصل مقاله (505.42 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
زکیه اکرمی* 1؛ مهسا عرب زاده2؛ الهه خواجه2؛ فاطمه زاده اریفی2 | ||
1استادیار شیمی گروه علوم پایه، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
2دانشجوی کارشناسی آموزش شیمی، دانشگاه فرهنگیان، پردیس شهید رجایی اصفهان، ایران | ||
چکیده | ||
رویکرد یادگیری از طریق مشاهده زمینه مشاهده رفتار و عملکرد مناسب را در آموزش شیمی برای معلمان فراهم آورند. در این رویکرد فراگیر از ﻃﺮﻳﻖ ﻣﺸﺎﻫﺪه رﻓﺘﺎر و ﻋﻤﻠﻜﺮد معلم و همکلاسیهایش میتواند ﺑﻪ ﻳﺎدﮔﻴﺮی بپردازد و با انجام فعالیتهای گروهی به حل مسائل آموزشی بپردازد. در این پژوهش تأثیر انجام یک آزمایش با وسایل ساده طبق رویکرد یادگیری از طریق مشاهده بر دانستن مفهوم انحلال یونی در دانشآموزان پایه دهم مورد بررسی قرار گرفته است. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دختر پایه دهم رشتههای تجربی و ریاضی مدرسه هاجر شهر اصفهان بودند که 17 نفر از آنان به عنوان نمونه آماری و به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. پژوهش با بررسی روی گروههای آزمایش و کنترل انجام شد. ابزار جمعآوری دادههای پژوهش، آزمون تشخیصی حاوی دو سوال شامل یک سوال تشریحی و یک سوال چهار گزینهای میباشد. سوال تشریحی آزمون مربوط به تکمیل واکنش انحلال ترکیبات یونی و سوال چهار گزینهای آن مربوط به یونهای تشکیل شده بعد از انحلال ترکیبات یونی میباشد. نتایج پژوهش نشان میدهد آموزش بر اساس رویکرد یادگیری از طریق مشاهده بر یادگیری مفهوم انحلال یونی تأثیر مثبت دارد و دانشآموزانی که این مفهوم را بر اساس رویکرد یادگیری از طریق مشاهده فراگرفتهاند، میتوانند به سوالات این مبحث به درستی پاسخ دهند. | ||
کلیدواژهها | ||
آزمایش با وسایل ساده؛ انحلال یونی؛ دانشآموزان پایه دهم؛ یادگیری از طریق مشاهده | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Investigating the Effect of Learning the Concept of Ionic Dissolution Through Observation in 10th Grade Students | ||
نویسندگان [English] | ||
زکیه اکرمی1؛ مهسا عرب زاده2؛ الهه خواجه2؛ فاطمه زاده اریفی2 | ||
1استادیار شیمی گروه علوم پایه، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
2دانشجوی کارشناسی آموزش شیمی، دانشگاه فرهنگیان، پردیس شهید رجایی اصفهان، ایران | ||
چکیده [English] | ||
The approach of learning through observation provides a platform for observing appropriate behavior and performance in chemistry education for teachers. In this approach, the learner can learn by observing the behavior and performance of the teacher and his classmates and solve educational problems by doing group activities. In this research, the effect of conducting an experiment with simple devices according to the learning through observation approach on knowing the concept of ionic dissolution in tenth grade students has been investigated. The statistical population included all female students of the 10th grade of experimental and mathematical fields of Hajar school in Isfahan city, 17 of them were selected as a statistical sample using available sampling method. The research was conducted by examining experimental and control groups. The research data collection tool is a diagnostic test containing two questions including one descriptive question and one four-choice question. The descriptive question of the test is related to the completion of the dissolution reaction of ionic compounds and its four-choice question is related to the ions formed after the dissolution of ionic compounds. The results of the research show that education based on the approach of learning through observation has a positive effect on learning the concept of ionic dissolution and students who have learned this concept based on the approach of learning through observation, can answer the questions of this topic correctly. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Experiment with simple devices, Ionic dissolution, 10th Grade students, Learning through observation | ||
مراجع | ||
ابوالحسنی، شهال، دوستی ایرانی، مهری، حقانی، فریبا (1390). کاربرد تئوریهای یادگیری در آموزش بالینی، آموزش در علوم پزشکی، ویژه نامه توسعه آموزش و ارتقای سلامت، 11(9)، 1290-1298.
اکرمی،زکیه و للهگانی دزکی، زهره (1400). تحلیل سطح خوانایی کتاب شیمی پایه دهم با روش گانیگ فوگ، سومین همایش ملی آموزش شیمی، تهران.
بدریان، عابد (1388). راهبردها و شیوههای نوین آموزش در مدارس، تهران: مبنای خرد.
بنکداری، نسرین؛ مهران، گلنار؛ ماهروزاده، طیبه و هاشمی، سیدعباس (1395). ویژگیهای استاد شایسته در آموزش عالی ایران: یک مطالعه کیفی، فصلنامه علمی-پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 7(1)، 117-138.
حقیقت، حمیده و فتحینیا، مهرانگیز (1399). نظریههای یادگیری در آموزش شیمی، پژوهش در آموزش شیمی، 2(1)، 5-23.
رستگارپور، حسن، مرعشی، پوپک (1394). تأثیر بازیهای آموزشی محقّق ساخته و رایانهای بر یادگیری شیمی. پژوهش در آموزش، 4(4)، 1-10.
عبدلی، بهروز و فارسی، علیرضا (1398). تأثیر یادگیری مشاهدهای بر ترویج رفتار فراشناختی دانشآموزان، پژوهش در ورزش تربیتی، 6(15)، 17-30.
فرزین، فرمند، صبّاغیان، مریم (1394). تأثیر آموزش به کمک بازی رایانه ای داالن سبز در افزایش یادآوری مفاهیم شیمی اوّل دبیرستان. فنآوری اطّالعات و ارتباطات در علوم تربیتی، 3 ،139-155.
قائدی، بتول، قلتاش، عباس، هاشمی، سید احمد، ماشینچی، علی اصغر (1398). اثربخشی تدریس مبتنی بر ساختگرایی اجتماعی بر پیشرفت تحصیلی، تفکّر انتقادی و انگیزش پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پایه ششم ابتدایی. فصلنامه تدریس پژوهی، 7 (2)، 37-53.
معتمدی برآبادی، جواد، نوروززاده، رضا (1396). بررسی نظریّههای یادگیری و کاریرد آنها در آموزش. مطالعات روانشناسی و علوم تربیتی، 26، 83-98.
مغیرینیا، رقیه؛ انارکی فیروز، اعظم و حمیدی، فریده (1392). بررسی کجفهمیهای دانشآموزان در پیوند و ترکیبات یونی، هشتمین سمینار آموزش شیمی ایران، سمنان.
نوروزی، داریوش، رضوی، سیدعبّاس (1398). مبانی طرّاحی آموزشی. تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها، مرکز تحقیق و توسعه علوم انسانی.
نوری، رضا؛ رحیمی، رامین و امانی، وحید (1398). برخی از مشکلات یادگیری در شیمی، پژوهش در آموزش شیمی، 1(3)، 5-27. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,002 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 790 |