
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 457 |
تعداد مقالات | 3,546 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,140,968 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,326,231 |
آموزش نانو فناوری در مدارس | ||
پژوهش در آموزش شیمی | ||
دوره 4، شماره 2 - شماره پیاپی 14، اسفند 1401، صفحه 68-84 اصل مقاله (851.37 K) | ||
نوع مقاله: مقاله مروری | ||
نویسندگان | ||
فاطمه قربانی* 1؛ محمد اصلانی راجعونی2؛ علی اکبر غلامرضایی3؛ ایرج شهسواری4؛ نور محمد محمد حسنی5 | ||
1دبیر شیمی آموزش و پرورش، منطقه ضیاباد، قزوین، ایران | ||
2دبیر مشاوره آموزش و پرورش، منطقه ضیاباد، قزوین، ایران | ||
3دبیر ادبیات آموزش و پرورش، منطقه ضیاباد، قزوین، ایران | ||
4دبیر تاریخ آموزش و پرورش، منطقه ضیاباد، قزوین، ایران | ||
5دبیر جامعه شناسی آموزش و پرورش، منطقه ضیاباد، قزوین، ایران | ||
چکیده | ||
در جهان معاصر توجه به علوم و فناوریهای نو برای دستیابی به پیشرفت از عناصر اساسی به شمار میآید. بی شک شناخت درست علوم و فنون جدید، آموزش و نهایتاً به کارگیری آنها عامل اصلی رشد و توسعه فرهنگی، اجتماعی، صنعتی و اقتصادی است .بدیهی است که بدون توجه به این امر تحقق اهداف آموزشی و پژوهشی به نحو مقتضی امکان پذیر نخواهد بود. در بین فناوریهای نو، فناوری نانو توجه همگان را به خود معطوف کرده است. این فناوری که یک رویکرد در تمامی رشتههای علوم و مهندسی است، توانایی تولید مواد، ابزار و دستگاههای نوین را با دست کاری سطوح اتمی و مولکولی دارد. امروزه حوزهی این فناوری به اکثر علوم پایه و مهندسی کشیده و مقبولیت بین رشتهای یافته است. گسترهی کاربرد این فناوری در حوزه پزشکی، فناوری زیستی، مواد، فیزیک، مکانیک، برق، الکترونیک، شیمی، بهداشت، کشاورزی و ... نظامهای آموزشی را برآن میدارد تا با ارائه مفاهیم و سرفصلهای مربوط به نانو مواد و کاربردهای آن، آگاهی دانش آموزان را دراین زمینه علمی افزایش دهند. با گنجانیدن مطالب مرتبط با نانوفناوری به صورت تدریجی در کتب علوم و شیمی دوره متوسطه میتوان تا حدودی خلاء آگاهی دانش آموزان در این شاخه علمی را جبران کرد. هر چندکه آموزش اصولی این فناوری مستلزم برنامه ریزی مدون میباشد. استفاده از ابزارهای مناسب، تصاویر و طرحهای تحقیق کلاسی میتواند در انتقال مفاهیم اصلی به دانش آموزان و درک بهتر مقیاسها بسیار مفید باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
علوم نوین؛ نانو فناوری؛ نانو مواد؛ آموزش؛ مدارس | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Teaching nanotechnology in schools | ||
نویسندگان [English] | ||
فاطمه قربانی1؛ محمد اصلانی راجعونی2؛ علی اکبر غلامرضایی3؛ ایرج شهسواری4؛ نور محمد محمد حسنی5 | ||
1دبیر شیمی آموزش و پرورش، منطقه ضیاباد، قزوین، ایران | ||
2دبیر مشاوره آموزش و پرورش، منطقه ضیاباد، قزوین، ایران | ||
3دبیر ادبیات آموزش و پرورش، منطقه ضیاباد، قزوین، ایران | ||
4دبیر تاریخ آموزش و پرورش، منطقه ضیاباد، قزوین، ایران | ||
5دبیر جامعه شناسی آموزش و پرورش، منطقه ضیاباد، قزوین، ایران | ||
چکیده [English] | ||
In the contemporary world, paying attention to new sciences and technologies is one of the basic elements to achieve progress. Undoubtedly, the correct understanding of new sciences and techniques, education and finally their application is the main factor of cultural, social, industrial and economic growth and development. It is obvious that without paying attention to this, the realization of educational and research goals will not be possible in an appropriate manner. Was. Among the new technologies, nanotechnology has attracted everyone's attention. This technology, which is an approach in all fields of science and engineering, has the ability to produce new materials, tools and devices by manipulating atomic and molecular levels. Today, the field of this technology has extended to most basic sciences and engineering and has gained interdisciplinary acceptance. The scope of the application of this technology in the field of medicine, biotechnology, materials, physics, mechanics, electricity, electronics, chemistry, health, agriculture, etc. requires educational systems to provide related concepts and topics. to nano materials and their applications, to increase students' awareness in this scientific field. By gradually including the materials related to nanotechnology in the science and chemistry textbooks of secondary school, it is possible to partially compensate for the lack of knowledge of students in this scientific branch. Although the basic training of this technology requires written planning. The use of appropriate tools, images and classroom research plans can be very useful in conveying the main concepts to students and better understanding the scales. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
New sciences, nanotechnology, nanomaterials, education, schools | ||
مراجع | ||
برجیان بروجنی، م؛ صفری، ج (1389) لزوم تقویت آموزش نانو در مقطع ابتدایی. ستاد ویژه توسعه فناوری نانو.
سیدی مطلق، ش.، شاهیوند، م.، علائی، ع (1393) فناوری نانو در صنعت ساختمان و تاثیر آن در معماری. اولین همایش ملی نانوفناوری مزایا و کاربردها، دانشکده فنی شهید مفتح، همدان.
خدایاری شهسواری، ا.، جلیلی، ل.، مهربان، ز.، حاتمی، ج (1392) آموزش فناوری نانو ضرورتی جدید در برنامه درسی. همایش ملی تغییر در برنامه درسی دورههای آموزش و پرورش، دانشگاه بیرجند، بیرجند.
خدایاری شهسواری، ا.، جلیلی، ل.، مهربان، ز (1392). آمو زش فناوری نانو در حوضه های چند فرهنگ ی، همایش ملی آموزش و پرورش چند فرهنگی، انجمن مطالعات برنامه درسی ایران واحد استان آذربایجان غربی، ارومیه.
مهربان، ز (1393) تلفیق رویکردی مناسب برای ورود علم و فناوری نانو به محتوای برنامه درسی. فصلنامه مطالعات برنامه درسی ایران، 34-5. Antti. L. (2010), An analysis of the educational significance of nanoscience and nanotechnology in scientific and technological literacy, Science Education International, 21, 160-175 . Ben.P., Manuel,.F., Matthew,V., Adem, F., Eli, F. (2011), Implementing nanotechnology education in the high school classroom, 2011 Frontiers in Education Conference (FIE), Rapid City, SD, USA, IEEE, , pp. F4D-1F4D-6. Bowles, ken. (2000). Teching nanotechnology in the high school, curriculum teachers guide, popka high school, VCF nanopac. Chen, T., Sheen, H., Hsiv-Ping, P., Chiang, F., Chang. P. (2012). Designing nano- biotechnology summer camp with experiential learning theory, international gournal of engineering education, 20, 1670-1607. Crocker, M., Valerie, G., Rebecca, Q. (2016). What is nanoscience and why should you care about it national science founolation grant (NDERC) notre dame eatended research community faculty and gradute students, High school teachers and students. Fonash, S. J. (2001), Education and training of the nanotechnology workforce, Journal of Nanoparticle Research, 3, 79-82 . Gail, M., Ron, J., Grant, B., Virginie, E. G., Michael, A., Joel, C. (2013). Nanotechnology and nanoscale science: Educational challenges, International Journal of Science Education, 35, 1490-1512. Jeremy, V. E. (2009). Nanotechnology education: Contemporary content and approaches, Journal of technology studies, 35, 3-8. Joshua, A. J., Dong-Joon.C., Jaywon. L., Jia.M. C., Flemming. B., Dawn, A. B., Mark.C. H., Paul, S.W., Nam-Joon. C. (2016), Nanotechnology education for the global world: training the leaders of tomorrow, ACS Publications, 10, 5595−5599. Jones, M. G., Blonder, R., Gardner, G. E., Albe, V., Falvo, M., Chevrier, J. (2013). Nanotechnology and Nanoscale Science: Educational challenges, International Journal of Science Education, 3557, 1476-1512. Joachim, C., Lauvence, P. (2007). Nanosciences: the invisible revolution. Koeijancic, S., Ban, K. (2011). World introducing topics on nqnotecnologies to widdle and high school curricula, conference on technology and engineering eduction,70-03. Kuiqing. P., Ying. X., Yin. W., Yunjie.Y., Shuit, T. L., Jing. Z. (2005). Aligned singlecrystalline Si nanowire arrays for photovoltaic applications, Small Journal, 1, 1062-1067. Lane, N. (2001). The Grand Challenges of Nanotechnology. Journal of nanoparticle research, 3975-163 Lu, K. (2007). A Study of Engineering Freshmen Regarding Nanotechnology Underestanding. Journal of STEM Education: Innovations and Research. 16(1-2),7-16. Meyyappan, M. (2004). Nanotechnology Education and Training. Journal of Materials Education, vol 26, 311-326. Nadira, I. G., Jeffrey, S. C. (2012). Integrating nanotechnology into school education: a review of the literature, Research in Science & Technological Education, International Journal of Science Education, 30, 271-284. Naif, M. A., Elias, B. S., Abdul Halim. S., Mazliana, A. K., Moayad, H. F., Sahrim, H. A., Salahudeen, A. G. (2014). A facile thermal-treatment route to synthesize ZnO nanosheets and effect of calcination temperature, A Journal of PloS one, 9, 103-134. Piao, X., Ming Zeng, G., Huang, D. L. Feng, C. L., Hu, S., Zhao, M. H., Lai, C., Wei, Z., Huang, C., Xie, G. X. Liu, Z. F. (2012). Use of iron oxide nanomaterials in wastewater treatment: A review. 424, 1-16. Raul, H. B., Angela, I. L. L., Miguel, V. (2015). Scanning electron microscopy of carbon nanotubes dispersed in ionic liquid: solvent influence study, Microchemical Journal, 122, 137-143. Schank, P., Wise, A. (2007). Can high school student learn nano science an evaluation of the viability and impact of the nanosenoe curriculum, the ethical and social implications, nanotechnology, 14, 165-178. Vivek, P., Dongkyu, C., Xixiang, Z., Jean, M. B. (2010). High‐surface‐area silica nanospheres (KCC‐1) with a fibrous morphology, A Journal of German Chemical Society, 49, 9652-9656. Zhang, L. Gu, F. X., Chan, J. M., Wang, A. Z., Langer, R., Farokhzad, O. (2000). Nanoparticles in Medicine: Therapeutic Applications and Developments. International Journal of Science Education, 03, 761-767.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,145 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 838 |