تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 390 |
تعداد مقالات | 3,002 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,273,830 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,666,720 |
راهبردهای تدریس مؤثر در آموزش شیمی | ||
پژوهش در آموزش شیمی | ||
دوره 4، شماره 2 - شماره پیاپی 14، اسفند 1401، صفحه 222-230 اصل مقاله (398.54 K) | ||
نوع مقاله: مقاله مروری | ||
نویسندگان | ||
علی بیمثل شعربافی1؛ حسام پورشالچی2 | ||
1دبیر شیمی آموزش و پرورش، ناحیه 3 تبریز، آذربایجان شرقی، ایران | ||
2دانشجوی دکترای تخصصی روانشناسی تربیتی، استاد مدعو دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 13 مرداد 1402، تاریخ پذیرش: 13 مرداد 1402 | ||
چکیده | ||
با توجه به تولید علم و تحول بنیادین آموزش و پرورش ضروری از حرکت به سوی استفاده از روشهای آموزشی فعال ترکیب شود. مراکز تربیت معلم با ارائه برنامه های درسی جدید نقش موثری در تربیت دبیران و یادگیری فراگیران دارند. هدف پژوهش حاضر بررسی و طرح ارائه دیدگاههای در زمینه روشهای موثر تدریس در درس شیمی میباشد. در این پژوهش با استفاده از روش کتابخانهای به بررسی منابع مختلف ازجمله کتب و مقالات برای ارائه راهبردهای تدریس مؤثر در آموزش شیمی پرداخته شده است. یک مدرس خوب شیمی برای تدریس خود باید روشهایی را انتخاب کند که در آنها دانش آموزان به صورت فعال در فرآیند آموزش و یادگیری درگیر باشند و برای آنها ایجاد چالش نماید. نمیتوان برای همه دانش آموز در مناطق مختلف یک شیوه تدریس یکسان به کار برد و با وجود اینکه معلم در کلاس با دانش آموزان زیادی سر و کار دارد که ممکن است بعضی از آنها حافظه دیداری قوی داشته باشند، برخی حافظه شنیداری و غیره. اما معلم باید روشهایی را که با ویژگیهای بیشتر دانشآموزان سازگار است انتخاب کند. با این حال، باتوجه به بررسی منابع برای راهبردهای تدریس مؤثر در آموزش درس شیمی روشهای نقشه مفهومی، انجام آزمایشات جالب و درسی برای آغاز کلاس، استفاده از ضربالمثل، تدریس در محیط های طبیعی، سوال پرسیدن از دانش آموزان و پرورش خلاقیت، مطالعهی قبل از ورود و شیوههای نمایشی پیشنهاد میگردد. | ||
کلیدواژهها | ||
راهبردهای تدریس؛ آموزش؛ شیمی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Effective teaching strategies in chemistry education | ||
نویسندگان [English] | ||
علی بیمثل شعربافی1؛ حسام پورشالچی2 | ||
1دبیر شیمی آموزش و پرورش، ناحیه 3 تبریز، آذربایجان شرقی، ایران | ||
2دانشجوی دکترای تخصصی روانشناسی تربیتی، استاد مدعو دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
چکیده [English] | ||
According to the production of science and the fundamental transformation of education, it should be combined with the use of active educational methods. Teacher training centers play a role in training teachers and students by providing new curricula. The current objectives are to review and present the plan in the field of educational research methods in chemistry. A good chemistry teacher should choose methods for his teaching that students are actively involved in learning and studying and create challenges for them. But the teacher chooses the methods that are compatible with the characteristics of most of the students. With this, according to the review of resources for teaching strategies in teaching chemistry, conceptual design methods, conducting interesting and educational experiments at the beginning of the class, using proverbs, teaching in natural environments, asking questions before students and creative education, from entering and methods A show is suggested. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Teaching strategies, education, chemistry | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 157 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 171 |