تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 390 |
تعداد مقالات | 3,002 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,273,353 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,666,406 |
مروری بر کج فهمیهای رایج دانشآموزان در آموزش شیمی در متوسطه دوم | ||
پژوهش در آموزش شیمی | ||
دوره 4، شماره 2 - شماره پیاپی 14، اسفند 1401، صفحه 264-270 اصل مقاله (371.18 K) | ||
نوع مقاله: مقاله مروری | ||
نویسندگان | ||
محمد صالحی اول* 1؛ امیر محمد بهرامی مداح* 2 | ||
1دانشجوی کارشناسی آموزش شیمی، دانشگاه فرهنگیان، پردیس علامه امینی، تبریز، ایران | ||
2دانشجوی کارشناسی آموزش شیمی، دانشگاه فرهنگیان، پردیس علامه امینی تبریز، ایران | ||
تاریخ دریافت: 13 مرداد 1402، تاریخ پذیرش: 13 مرداد 1402 | ||
چکیده | ||
کج فهمی به هر نوع تصورات باطلی اطلاق میشود که باعث به وجود آمدن اعتقادات غیر علمی، مفاهیم درهم، مفاهیم و نظریههای ساده و بدون ریشه علمی میشود. کج فهمیها طیفی گسترده از مفاهیم علمی را در بر میگیرد. کج فهمیها نه تنها در شیمی، بلکه در سایر رشتهها در همهی سطوح مسبّب مشکلات عمده مربّیان علوم، محقّقان علمی، معلّمان و دانشآموزان هستند. اگر مفهوم مورد نظر از نظر علمی انتزاعی و از مفاهیم غیرقابل درکی باشد، شناخت کج فهمیها و مقابله با آنها بسیار ضروریتر خواهد بود. مقالهی حاضر، نوعی مقالهی مروری میباشد که در آن به موضوع کج فهمیهای رایج دانشآموزان در آموزش شیمی در متوسطه دوم پرداخته شده است. در توضیح دادن مفاهیم شیمی، نباید از اصطلاحات و تعاریف مبهم استفاده کرد و باید از توضیحات واضح و قابل درک استفاده کرد. معلمان باید از ارائه دادههای اضافی زائد به دانشآموزان خودداری کرد. آشنا بودن معلمان با انواع کج فهمیها در فصول مختلف درس نیز راهکار بسیار مناسبی میباشد. | ||
کلیدواژهها | ||
کج فهمی؛ آموزش شیمی؛ شیمی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A review of students' common Misconception in high school chemistry education | ||
نویسندگان [English] | ||
محمد صالحی اول1؛ Amir mohammad Bahrami maddah2 | ||
1دانشجوی کارشناسی آموزش شیمی، دانشگاه فرهنگیان، پردیس علامه امینی، تبریز، ایران | ||
2Master student of chemistry, Farhangian University, Tabriz, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Misconceptions refer to any kind of false ideas notions that cause non-scientific beliefs, confused concepts, simple concepts and theories without scientific roots. Misconceptions cover a wide range of scientific concepts. Misconceptions not only in chemistry, but in other fields at all levels cause major problems for science educators, scientific researchers, teachers and students. If the concept in question is scientifically abstract and incomprehensible oncepts, it will be much more necessary to recognize Misconceptions and deal with them. The present article, is a kind of review article in which the subject of common Misconceptions of students in teaching chemistry in the high school has been discussed. In explaining chemistry concepts, vague terms and definitions should not be used and clear and understandable explanations should be used. Teachers should refrain from providing redundant data to students. It is also a very good solution for teachers to be familiar with different types of misconceptions in different lessons. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Misconception, Chemistry education, Chemistry | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 144 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 173 |