تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 3,003 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,271,033 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,662,041 |
تحلیل محتوای فصل سوم شیمی دهم و ارتباط آن با کتب علوم متوسطه اول | ||
پژوهش در آموزش شیمی | ||
دوره 4، شماره 2 - شماره پیاپی 14، اسفند 1401، صفحه 313-321 اصل مقاله (385.44 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
زهرا قربانی* 1؛ فاطمه صابری ایرج2؛ عبدالحکیم پنق3 | ||
1دانشجوی کارشناسی آموزش شیمی، دانشگاه فرهنگیان، پردیس شهید هاشمی نژاد، مشهد، ایران | ||
2دانشجوی کارشناسی آموزش علوم تجربی، دانشگاه فرهنگیان، پردیس شهید هاشمی نژاد، مشهد، ایران | ||
3استادیار شیمی گروه علوم پایه، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 13 مرداد 1402، تاریخ پذیرش: 13 مرداد 1402 | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش بررسی ارتباط فصل سوم شیمی دهم با کتاب های علوم تجربی دوره اول دبیرستان میباشد. این پژوهش از نوع توصیفی – تحلیل محتوا بوده و جامعه آماری آن، کتابهای علوم تجربی و فصل سوم شیمی دهم است که در سال 1401 به چاپ رسیده است. در این پژوهش اهداف و محتوای آموزشی کتابهای مذکور بررسی و مقایسه شده و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل، به معلمان شیمی پایه دهم کمک میکند تا از پیشینهی علمی دانش آموزان در ارتباط با فصل سوم شیمی دهم با عنوان " آب آهنگ زندگی" مطلع شوند تا بتوانند متناسب با آن فرایند یاددهی فراگیران را بهبود بخشند. همچنین راهکارهایی جهت بهبود فرایند یادگیری دانش آموزان ارائه شده است. در این پژوهش مشخص شد که بین کتابهای علوم تجربی دوره اول و فصل سوم شیمی دهم ارتباطی وجود دارد که دانستن آن برای تدریس پایه دهم الزامی میباشد. همچنین اگر دانش آموزی مفاهیم درسی کتاب علوم تجربی را به خوبی فرا نگرفته باشد ممکن است در درک و تحلیل مباحث شیمی دچار کجفهمیهایی شده و یادگیری ناقص داشته باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش علوم تجربی؛ آموزش شیمی؛ محلولها؛ یونها؛ آب | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Analysis of the content of the third chapter of the chemistry textboock of the 10th grade and its relationship with the secondary science books | ||
نویسندگان [English] | ||
زهرا قربانی1؛ فاطمه صابری ایرج2؛ عبدالحکیم پنق3 | ||
1دانشجوی کارشناسی آموزش شیمی، دانشگاه فرهنگیان، پردیس شهید هاشمی نژاد، مشهد، ایران | ||
2دانشجوی کارشناسی آموزش علوم تجربی، دانشگاه فرهنگیان، پردیس شهید هاشمی نژاد، مشهد، ایران | ||
3استادیار شیمی گروه علوم پایه، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this research is to investigate the relationship between the third chapter of 10th grade chemistry and science textbooks of the junior high school. This research is of a descriptive-content analysis type and its statistical population is science textbooks and the third chapter of 10th grade chemistry, which was published in 1401. In this research, the aims and educational content of the mentioned textbooks have been investigated and compared and analyzed. The results of the analysis will help 10th grade chemistry teachers to learn about the scientific background of students in connection with the third chapter of 10th grade chemistry titled "Water, the song of life" so that they can improve the learning process of the students accordingly. Also, methods are provided to improve the learning process of students. In this study, it was found that there is a correlation between the science textbooks of the first year of the junior high school and the third chapter of 10th grade chemistry, which is necessary to know for teaching the 10th grade chemistry. Also, if a student has not learned the concepts of the textbook of science well, he may have misunderstandings to analyzing chemistry topics and have incomplete learning. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Science Education, Chemistry Education, Solutions, Ions, Water | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 178 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 204 |