تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 3,000 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,267,304 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,657,085 |
درک پدیدارشناسانه ی کنش اجتماعی در زندگی خوابگاهی دانشجویان دختر دانشگاه فرهنگیان | ||
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی | ||
مقاله 1، دوره 3، شماره 1 - شماره پیاپی 8، فروردین 1393، صفحه 9-39 اصل مقاله (318.27 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
افسانه وارسته فر1؛ سیده فاطمه موسوی تازه آبادی* 2 | ||
1دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن | ||
2رئیس اداره امور خوابگاه ها | ||
تاریخ دریافت: 25 خرداد 1394، تاریخ بازنگری: 04 اسفند 1395، تاریخ پذیرش: 27 بهمن 1394 | ||
چکیده | ||
در تحقیق حاضر به بررسی تجارب زیستهی دانشجویان دختر ساکن خوابگاههای دانشجویی دانشگاه فرهنگیان از کنشهای اجتماعی و درک آنها از زندگی در این اماکن پرداخته شده است. این پژوهش از نوع تحقیقات کیفی بوده و به روش پدیدارشناسی انجام گرفته است. زمان اجرای پژوهش، بهمن و اسفند سال 1393 بوده و نمونهها از میان دانشجویان ساکن خوابگاهها، با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند، انتخاب شدند. پس از اشباع اطلاعاتی، تعداد شرکتکنندگان به 16 نفر رسید. جمعآوری اطلاعات با استفاده از مصاحبهی عمیق و تجزیه و تحلیل دادهها به روش کدگذاری آزاد و انتخابی انجام شد. یافتههای حاصل از تجارب زیستهی دانشجویان، در قالب 5 مضمون اصلی و تعدادی زیرمضمون استخراج شدند. مضامین اصلی استخراج شده عبارت بودند از: دلبستگی به خوابگاه، درک همدلانه، نظمپذیری رضایتمندانه، خودکنترلی، الگوپذیری و تجربهآموزی. در این تحقیق مشخص شد که درک و تجربه دانشجویان از زندگی در این مکان، همان درکی نیست که دیگران (اعم از مسئولین دانشگاه) از این تجربه دارند. دانشجویان کنشهای مثبت زندگی در محیط خوابگاه را شامل مهارتهای زندگی، سازگاری، مسئولیتپذیری، کنترل رفتار و احساسات، تابآوری و درک متقابل میدانستند. آنها جوامع یادگیریای تشکیل داده بودند که بسیاری از مفاهیم بنیادین زندگی را از آن طریق میآموختند. | ||
کلیدواژهها | ||
کنش؛ کنش اجتماعی؛ دانشجویان دختر؛ پدیدارشناسی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Phenomenological understanding of social action in the college dorm life of Farhangian University female students | ||
نویسندگان [English] | ||
afsaneh varastehfar1؛ fatemeh musavitazehabadi2 | ||
چکیده [English] | ||
This study aims to explore the lived experiences of female Farhangian University students living in the dormitories regarding their understanding of social action in college dorm life. This is a qualitative phenomenological research. The study was conducted on February and March 2015. Using purposeful sampling method, 16 female students living in the dorms were selected. Data were collected using in-depth interviews and were analyzed using open, axial and selective coding. The findings revealed 5 main theme and some sub-themes. The main extracted themes include: attachment to the dormitory, empathic understanding, satisfactory discipline, self-control, modeling and learning from experience. The study revealed that students’ understanding of college dorm life experiences is not the same as others’ (including university authorities’) understanding. Students believe that adaptability, accountability, behavioral and emotional control, resilience and mutual understanding are among the positive social actions that they learn in dormitory. They organize learning communities that help them learn many of the fundamental concepts of life. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Action. Social Action, Female Students, Phenomenology | ||
مراجع | ||
آزاد ارمکى، تقى. (1376)، نظریههاى جامعهشناسى. تهران: سروش. چناری، مهین. (1386). مقایسه هوسرل، هایدگر و گادامر با محک روششناسی. نشریهی پژوهشهای فلسفی-کلامی، دورهی 9، شماره 2 (34)، صص 138-113. حاجیآبادی، محمدحسین. (1382). رویکرد جامعهشناختی به اقتصاد در چارچوب نظریهی عمومی کنش، نشریهی اندیشه صادق. تابستان و پاییز 1382، شمارهی 11و 12 صص107-94. الحسینی، سید حسن (1380)، بالندگی سازمانی. تهران: انتشارات بهاریه. الیس، سوزان و والن، سوزان. (1387). آشنایی با یادگیری از طریق همیاری. ترجمهی طاهره رستگار و مجید ملکان. تهران: نشر نی. روشه، گی. (1370). کنش اجتماعی. ترجمهی هما زنجانیزاده، چاپ دوم، انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد. روشه، گی. (1376). جامعهشناسی پارسونز. ترجمهی عبدالحسین نیک گهر. تهران: نشر تبیان. ریتزر، جورج. (1374). نظریههای جامعهشناسی در دوران معاصر. ترجمهی محسن ثلاثی. تهران: انتشارات علمی. زارعی، حیدرعلی؛ میرهاشمی، مالک. (1391). ارتباط سبکهای تفکر با سازگاری تحصیلی در دانشجویان پرستاری. مجلهی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، دورهی 10، شمارهی 3، صص 389-395. زرشقایی، مسعود؛ نوری، ابوالقاسم؛ عریضی، حمیدرضا. (1389). کفایت شاخصهای روانسنجی نسخه فارسی مقیاس همدلی هیجانی متعادل. مجلهی روشها و مدلهای روانشناختی، جلد 1، شماره 1، صص 39-50. شارون، جوئل. (1387). ده پرسش از دیدگاه جامعهشناسی. ترجمهی منوچهر صبوری. تهران: نشر نی. شاملو، سعید. (1385). بهداشت روانی. تهران: انتشارات رشد. شجاع نوری، فروغالصباح؛ شکری، فرزانه. (1392). شناسایی و طبقهبندی مشکلات و آسیبهای زندگی دانشجویان دختر غیر بومی: (مطالعهی کیفی). فصلنامهی مهندسی فرهنگی، سال هشتم، شمارهی 77، صص 168-145. شفق، غلامرضا. (1389). نقد و بررسی پیشفرضها و زمینههای اجتماعی نظریه کنش اجتماعی تالکوت پارسونز. نشریهی معرفت فرهنگی اجتماعی، سال 2، شماره 1، صص 153-184. شورای عالی انقلاب فرهنگی. (1390). اساسنامهی دانشگاه فرهنگیان. شورای عالی آموزش و پرورش. (1390). سند تحول بنیادین آموزش و پرورش. نسخهی مشهد مقدس. صادقی، مسعود؛ احمدی، سید احمد؛ بهرامی، فاطمه؛ اعتمادی، عذرا؛ پور سید، سید رضا. (1392). بررسی تأثیر آموزش به شیوهی تحلیل رفتار متقابل بر سبکهای عشقورزی زوجین. نشریهی پژوهشهای علوم شناختی و رفتاری، دوره 3، شماره 2 (پیاپی 5)، صص 84-71. ضرابیان، فرناز؛ منعام، محمدرضا. (1389). بررسی میزان و عوامل تأثیرگذار بر حس مکان. مجله شهرداریها. سال نهم، شماره 89، صص 28-23. عارفی، مختار؛ محسنزاده، فرشاد. (1390). ارتباط بین جهتگیری مذهبی، سلامت روان و جنسیت. مجله تحقیقات زنان (مجله مطالعات زنان)، دوره 5، شماره 3، صص 141-126. فلاحت، محمدصادق. (1385). مفهوم حس مکان و عوامل شکلدهندهی آن. مجله هنرهای زیبا، شماره 2، صص 45-55. کدیور، پروین. (1390). روانشناسی تربیتی. تهران: سمت. کرایب، یان. (1382). نظریه اجتماعی کلاسیک. ترجمه شهناز مسمی پرست. تهران: انتشارات آگه. کوشای، والسا. (2005). اقدامپژوهی، پژوهشی جهت بهبود عملکرد. ترجمه مهدی نامداری پژمان. تهران: پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش. کلدی، علیرضا؛ فلاح مینباشی، فاطمه. (1388) بررسی کارکردهای اجتماعی و فرهنگی دانشگاهها از نظر دانشجویان (مطالعه موردی: دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات). پژوهشنامه علوم اجتماعی، دوره 3، شماره 1، صص 88-71. لطافتی، رویا؛ زرینی، عاطفه. (1394). همدلی، الگوی رفتاری مؤثر در رابطهی متقابل مدرس و زبانآموز. نشریه جستارهای زبانی، دوره 6، شماره 1 (22)، صص 252-229. مثنوی، عطاءالله؛ سام آرام، عزتالله؛ حسینی، سید احمد؛ آقابخشی، حبیبالله؛ فروغان، مهشید؛ صدرالسادات، سید جلالالدین؛ رهگذر، مهدی. (1384). نگرش دانشجویان خوابگاهی دانشگاه علوم پزشکی ایران در مورد رفتارهای انحرافی در خوابگاهها. نشریه توانبخشی، دوره 6، شماره4 (مسلسل 23)، صص 25-20. محمودیراد، مریم؛ آراسته، حمیدرضا. (1383). خوابگاههای دانشجویی بهمثابهی جوامعی برای یادگیری. طب و تزکیه، شماره 53، صص 45-53. نوری، ربابه. (1390). زندگی دانشجویی. تهران: انتشارات مرکز مشاوره دانشگاه تهران یعقوبی، حمید. (1389). سازگاری با زندگی دانشجویی. تهران: انتشارات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری Conner, K. M., Davidson, J. R. (2003). Development of a new resilience scale: The Conner-Davidson Resilience Scale (CD-RISC). Journal of Depression and Anxiety. 18: 76-82.
Gallagher, M., Nelson, R. J., Weiner, I. B. (2003). Biological Psychology. New York: John Wiley & Sons.
Garmezy, N., Masten, A. A. (2006). Particular resiliency to threatening environments. Journal of Experimental Social Psychology.42: 323-336.
Kaushal, Ritu and T.Kwantes, Catherine. (2006). The role of culture and personality in choice of conflict management strategy. Internatinal Journal Relations, 30. Pp. 579-603.
Kjeldal, Sue-Ellen. (2003). Self–Monitoring and Consumer Behavior. The Qualitative Report, Volume 8 Number 3, 353-376.
Luthar, S. S., Cicchetti, D., Becker, B. (2000). The construct of resilience: A critical evaluation and guidelines for future work. Child Development. 71: 543-562.
Pike, G. R., Schroeder, C. C., and Berry, T. R. (1997). Enhancing the educational impact of residence halls: The relationship between residential learning communities and first year college experiences and persistence. Journal of College Student Development 38: 609–621.
Terenzini, P., Springer, L., Yaeger, P., Pascarella, E., & Nora, A. (1996). First-generation college students: Characteristics, experiences, and cognitive development. Research in Higher Education, 37, 1–22.
Uslu M, Girgin C. (2010). The effects of residential conditions on the problem solving Skills of university students. Innovation and Creativity in Education, Volume 2, Issue 2: 3031–3035.
Waller, M. A. (2001). Resilience in ecosystemic context: Evolution of the child. American Journal of Orthopsychiatry. 71: 290- 297.
Yukl, G. A. (2002). Leadership in organizations. Saddle River, NJ: Prentice Hall. Behavior, 17, 445-467.
Zheng, J. L., Saunders, K. P., Shelley, M. C., & Whalen, D. F. (2002). Predictors of Academic Success for Freshman Residence Hall Students. Journal of College Student Development, 267-283. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,078 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,509 |