
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 457 |
تعداد مقالات | 3,546 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,140,975 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,326,233 |
اقدام پژوهی استفاده از تکالیف واگرا در درس شیمی دهم و تاثیر آن در یادگیری دانشآموزان در کلاس درس شیمی دهم رشته تجربی | ||
پژوهش در آموزش شیمی | ||
دوره 4، شماره 2 - شماره پیاپی 14، اسفند 1401، صفحه 355-367 اصل مقاله (509.53 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
فاطمه مومنی* | ||
دبیر شیمی آموزش و پرورش، شهرستان آشتیان، مرکزی، ایران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر تکالیف واگرای درس شیمی دهم بر افزایش یادگیری و آشنایی بیشتر دانشآموزان با کاربردهای علم شیمی در زندگی دانشآموزان کلاس دهم رشته علوم تجربی مدرسه شهید محبوبه دانش شهر آشتیان در سال تحصیلی 1401-1402 انجام گرفت. این پژوهش با روش اقدام پژوهی و با استفاده از ابزار پرسشنامه محقق ساخته در بین دانشآموزان مورد بررسی واقع شد. روایی این پژوهش از طریق نظرخواهی از 2 تن از دبیران باسابقهی شهر اراک به تایید رسید و همچنین پایایی آن نیز با انجام آزمون مجدد تایید شد. یافتهها حاکی از این است که دادن تکالیف واگرا به دانشآموزان منجر به افزایش یادگیری و آشنایی بیشتر دانشآموزان با کاربردهای علم شیمی در زندگی خود و همچنین تثبیت بیشتر مطالب درس شیمی در ذهن آنان و همچنین درک و فهم عمیقتر این درس میشود. پیشنهاد میشود معلمان برای افزایش یادگیری در درس شیمی، از تکالیف واگرا استفاده کنند. | ||
کلیدواژهها | ||
تکالیف واگرا؛ درس شیمی؛ یادگیری دانشآموزان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Action research on the use of divergent assignments in the 10th chemistry lesson and its effect on the students' learning in the 10th chemistry classroom of the field of experimental sciences | ||
نویسندگان [English] | ||
فاطمه مومنی | ||
دبیر شیمی آموزش و پرورش، شهرستان آشتیان، مرکزی، ایران | ||
چکیده [English] | ||
The present research was conducted with the aim of investigating the effect of the different assignments of the 10th chemistry lesson on increasing students' learning and familiarity with the applications of chemistry in the lives of the 10th grade experimental science students of Shahid Mahbobe Danesh School in Ashtian city in the academic year of 1401-1402. This research was investigated with the action research method and using the researcher-made questionnaire tool among the students. The validity of this research was confirmed by asking the opinion of 2 senior teachers of Arak city and its reliability was also confirmed by retesting. The findings indicate that giving divergent assignments to students leads to an increase in students' learning and more familiarity with the applications of chemistry in their lives, as well as more stabilization of the contents of the chemistry lesson in their minds, as well as a deeper understanding and understanding of this lesson. . It is suggested that teachers use divergent assignments to increase learning in chemistry. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Divergent homework, chemistry lesson, student learning | ||
مراجع | ||
بدریان، عابد (1388). نگرشی نو بر آموزش شیمی. تهران: مبنای خرد، 1-244.
بدریان، عابد و هنرپرور، بهاره و ناصری آذر، اکبر (1389). طراحی و اعتبار بخشی الگوی آموزش زمینه – محور شیمی مبتتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات. نشریه نوآوریهای آموزشی، 9(36)، 101-125.
شفیعی سروستانی، مریم و کشاورز، حبیب (1397). چگونه توانستم بی علاقگی و بی توجهی مهدی (فراگیر پایه ششم) نسبت به انجام تکالیف را رفع نمایم: اقدام پژوهی. نشریه آموزش پژوهی، 4(16)، 52-62.
علی زاده، شهناز و صالحی، کیوان (1394). کاربست تکالیف خلاق در ارتقای کیفیت یادگیری دانشآموزان: مطالعهای به روش اقدام پژوهی. کنفرانس بین المللی مدیریت و علوم اجتماعی. تهران، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران.
فیروزی، شهربانو و شاهی، مهناز (1392). آموزش شیمی و زندگی. کنفرانس آموزش شیمی ایران. سمنان، دانشگاه سمنان.
قوچانی، معین و کار، امید (1399). تحلیل محتوای ارتباطی تمرینها و اهداف کتاب ریاضی جدید التالیف پایه ششم ابتدایی. دومین همایش ملی آموزش ریاضی ابتدایی. گرگان، دانشگاه فرهنگیان گرگان.
محمدی، برات (1392). آموزش شیمی و زندگی. کنفرانس آموزش شیمی ایران. سمنان، دانشگاه سمنان.
نادری، طاهره (1394). چگونه میتوان یادگیری و علاقه مندی دانشآموزان سوم تجربی را در مبحث کانیها (بنیان سیلیکاتها) افزایش داد. همایش کنگره بین المللی تخصصی علوم و زمین. 34(1)، 1-12. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,064 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 788 |