
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 457 |
تعداد مقالات | 3,546 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,140,868 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,326,208 |
بررسی تاثیر پیشخوانی و پسخوانی مطالب و همچنین نحوه مطالعه درس شیمی در فرآیند یادگیری دانشآموزان و عملکرد آنها در آزمونها | ||
پژوهش در آموزش شیمی | ||
دوره 4، شماره 2 - شماره پیاپی 14، اسفند 1401، صفحه 379-386 اصل مقاله (355.57 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
سعید تیزرو خسمخی* 1؛ منیره رحیمی2؛ وحید امانی3 | ||
1دبیر شیمی، منطقه 12، تهران، ایران | ||
2فارغ التحصیل کارشناسی ارشد شیمی، دانشگاه دامغان، دامغان، ایران | ||
3دانشیار شیمی گروه علوم پایه، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
در این پژوهش میزان کارآمدی شش روش مطالعاتی متفاوت در یادگیری درس شیمی مورد بررسی قرار گرفته است. نمونة آماری مورد بررسی در این پژوهش 52 نفر از دانشآموزان رشتههای تجربی و ریاضی سال دوازدهم یکی از دبیرستانهای منطقة 8 شهر تهران بودند. سوالات این پژوهش به صورت پرسشنامة چند گزینهای تنظیم شده بود که در اختیار دانشآموزان قرار داده شد و سپس نتایج حاصل از آنها توسط روشهای تحلیلی-توصیفی مورد ارزیابی قرار گرفت. جهت حصول اطمینان از میزان کارآمدی این شش روش در آزمونهای شیمی، از دانشآموزان خواسته شد که ابتدا در یک آزمون تشریحی و سپس در یک آزمون چهارگزینهای استاندارد با سطح سوالات متوسط شرکت کنند. با توجه به نتایج کلی به دست آمده طی این پژوهش مشخص شد پیشخوانی و پسخوانی مطالب درسی و نیز مطالعة مستمر اما کوتاه مدت در طول هفته، بر بهبود یادگیری درس شیمی و نیز عملکرد مطلوب دانشآموزان در آزمونهای این درس تاثیر چشمگیری دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
روش مطالعاتی؛ روشهای تحلیلی-توصیفی؛ پیشخوانی؛ پسخوانی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Investigating the effect of pre-reading and post-reading of the materials and also the way of studying the chemistry course in the students' learning process and their performance in the tests | ||
نویسندگان [English] | ||
سعید تیزرو خسمخی1؛ منیره رحیمی2؛ وحید امانی3 | ||
1دبیر شیمی، منطقه 12، تهران، ایران | ||
2فارغ التحصیل کارشناسی ارشد شیمی، دانشگاه دامغان، دامغان، ایران | ||
3دانشیار شیمی گروه علوم پایه، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
چکیده [English] | ||
In this research, the effectiveness of six different study methods in learning chemistry has been investigated. The statistical sample investigated in this research was 52 students of the 12th grade of experimental and mathematical fields from one of the high schools in the 8th district of Tehran. The questions of this research were prepared in the form of a multiple-choice questionnaire, which was given to the students, and then the results were evaluated by analytical-descriptive methods. In order to ensure the efficiency of these six methods in chemistry tests, the students were asked to participate first in a descriptive test and then in a standard four-choice test with average level of questions. According to the general results obtained during this research, it was found that pre-reading and post-reading of course materials, as well as continuous but short-term study during the week, has a significant effect on improving the learning of the chemistry course and also the desired performance of the students in the tests of this course. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Study method, Analytical-descriptive methods, Pre-reading, post-reading | ||
مراجع | ||
سیف، علیاکبر (1386)، روشهای یادگیری و مطالعه. تهران: نشر دوران. چاپ نهم.
خدیوی، اسداله. اقدسی، علی نقی، و صمدیان، مهناز (1391). بررسی تاثیر روشهای مطالعه بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دوره متوسطه شهرستان بناب. فصلنامه علوم تربیتی. 5(8)، 26-13.
قدمپور، عزتاله. گراوند، هوشنگ، و سبزیان، سعیده (1399). رابطه سبکهای یادگیری با انگیزه پیشرفت و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دوره متوسطه استان لرستان. مطالعات آموزشی و آموزشگاهی. 9(2)، 32-7.
پارسا، محمد (1385). روانشناسی یادگیری بر پایه تئوریها. تهران: نشر شکوهان. ویرایش سوم.
احسنی، فرزین. قلخانی، معصومه (1395). چالشهای موجود در آموزش شیمی و راههای ایجاد علاقه در دانشآموزان به درس شیمی. نهمین کنفرانس آموزش شیمی ایران، تهران، دانشگاه زنجان.
شکاری کاشانی، زهرا، ابراهیمی دماوندی، مجید، و کرمی گزافی، علیرضا (1398). تاثیر روش یادگیری تا حد تسلط در نگرش، عملکرد و انگیزش درونی دانشآموزان دختر دبیرستانی در یادگیری مفاهیم شیمی. مجله اندیشههای نوین شیمی، 6(2)، 155-171 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,005 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 739 |