تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 411 |
تعداد مقالات | 3,175 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,515,180 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,871,442 |
مقایسه ی مؤلفههای کامل گرایی، هوش هیجانی و سلامت روان دختران تیزهوش و عادی مقطع متوسطه ی شهر اصفهان | ||
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی | ||
مقاله 2، دوره 3، شماره 1 - شماره پیاپی 8، فروردین 1393، صفحه 41-59 اصل مقاله (273.9 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
فائزه ستوده فر* 1؛ محمد سلطانی زاده2؛ محسن لعلی دستجردی3 | ||
1دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد | ||
2عضو هیأت علمی دانشگاه پیام نور اصفهان | ||
3عضو هئات علمی دانشگاه فرهنگیان اصفهان | ||
تاریخ دریافت: 17 خرداد 1394، تاریخ بازنگری: 04 اسفند 1395، تاریخ پذیرش: 20 اسفند 1394 | ||
چکیده | ||
این پژوهش با هدف مقایسهی مؤلفههای کاملگرایی، هوش هیجانی و سلامت روانی در دانشآموزان تیزهوش و عادی در قالب یک طرح پژوهشی توصیفی از نوع علّی مقایسهای با تعداد 100 نفر دانشآموز دختر مقطع متوسطه (50 نفر تیزهوش و50 نفر عادی) که بهصورت تصادفی خوشهای انتخاب شدند، انجام شد. ابزارهای پژوهش عبارت بودند از پرسشنامهی سلامت روان جیاچکیو[1]، پرسشنامهی هوش هیجانی بارآن[2]، پرسشنامهی کاملگرایی هیل[3] و تست سنجش هوشبهر ریون[4]. دادههای حاصل از پژوهش با استفاده از آزمون تحلیل واریانس چندمتغیره[5] مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و نتایج نشان داد که بین کاملگرایی، سلامت روان و هوش هیجانی دانشآموزان تیزهوش و عادی در سطح معناداری (P<0.05) تفاوت وجود دارد. کاملگرایی، میزان عدم سلامت روان، اضطراب و بیخوابی، احساس خستگی و نیز عدم توانایی مقابله و افسردگی دانشآموزان تیزهوش بیش از دانشآموزان باهوش متوسط بود. همچنین هوش هیجانی دانشآموزان تیزهوش کمتر از دانشآموزان عادی بود و کاملگرایی دانشآموزان تیزهوش بهطور معناداری از دانشآموزان عادی بالاتر بود. [1]. General health questionnaire [2]. Bar on [3]. Hill [4]. Raven [5]. Manova | ||
کلیدواژهها | ||
کاملگرایی؛ هوش هیجانی؛ سلامت روان؛ تیزهوش | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Comparing perfectionism, emotional intelligence and mental health factors among normal and gifted female high school students of Isfahan | ||
نویسندگان [English] | ||
faezeh sotudeufar1؛ mohammad soltanizadeh2؛ mohsen lali dastgerdi3 | ||
چکیده [English] | ||
This study aims to compare normal and gifted students in terms of perfectionism, emotional intelligence and mental health factors. Descriptive Causal-comparative research method was utilized. The sample consisted of 100 female high school students (50 normal students and 50 gifted students). Research tools were the GHQ, Bar-On, Hill and Raven questionnaires. Multivariate analysis of variance (MANOVA) was used to analyze data. Results showed that the two groups were significantly different in terms of perfectionism, emotional intelligence and mental health factors (P <0.05). General health, anxiety, insomnia, fatigue, inability to cope and depression levels in gifted students were significantly more than these factors in normal students. Emotional intelligence in gifted students was lower than normal students. In addition, perfectionism of gifted students was significantly more than perfectionism of normal students. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
perfectionism, Emotional Intelligence, mental health, Gifted | ||
مراجع | ||
افشار، حمید؛ اسداللهی، قربانعلی؛ ثابتقدم، مرتضی. (1386). کاملگرایی و سلامت روان. انتشارات کنکاش، با همکاری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و مرکز تحقیقات علوم رفتاری. آقاجانی، سیفالله؛ نریمانی، محمد و آریاپوران، سعید. (1390). مقایسهی مؤلفههای کاملگرایی و تحمل ابهام در دانشآموزان دختر تیزهوش و عادی. فصلنامهی ایرانی کودکان استثنایی، دوره 6، شماره 2، صص 35 تا 49. امینی، نریمانی؛ برهمند، جمعیقرار و ملکی. (1387). رابطهی هوش هیجانی با خودکارآمدی و سلامت روان دانش-آموزان تیزهوش و عادی. مجله دانش و پژوهش در روانشناسی، شماره 35 و 36. برادبری، تریوس وگریوز، جین. (1387). EQ چیست و چرا همتراز IQ است؟. ترجمهی هادی ابراهیمی. تهران: انتشارات نسل نواندیش. پاشا شریفی، حسن. (1388). اصول روانسنجی و روانآزمایی. تهران: انتشارات رشد. ثنایی(1375)، عوامل مؤثر در شکست دانشآموزان دورههای تحصیلی مختلف تهران. مؤسسهی تحقیقات تربیتی دانشگاه تربیت معلم. حقشناس، چمنی و فیوزآبادی. (1385). مقایسهی ویژگیهای شخصیتی و سلامت روان دانشآموزان دبیرستانهای تیزهوش و دبیرستانهای عادی. فصلنامهی اصول بهداشت روانی، سال 8 ، شماره 29 و30، صص 57 تا 66. خلعتبری، جواد؛ قربانی شیروانی، شهره و حسینی، ایمان. (1390). بررسی رابطهی بین کمالگرایی و احساس تنهایی با کیفیت زندگی دانشجویان پزشکی دانشگاه گیلان،.فصلنامهی روانشناسی تربیتی، سال دوم، شماره اول، صص117- 136. دهشیری. (1381). هنجاریابی پرسشنامهی بهره هیجانی بار-آن (EQ-1) در بین دانشجویان دانشگاه تهران و بررسی ساختار عامل آن. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی. رحیمی، رقیه؛ خوشکنش، ابوالقاسم؛ ادیب راد، نسترن. (1387). بررسی روابط ساده، چندگانه سلامت روان و بلوغ عاطفی دانشآموزان پایه دوم دبیرستانهای عادی و تیزهوش شهر تهران. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید بهشتی. زارع. م. (1380). مطالعهی سطح هوش هیجانی در پیشرفت تحصیلی؛ پایاننامه کارشناسی ارشد. تهران: انستیتو روانپزشکی. سادوک، جیمز؛ آلکوت سادوک، بنیامین. (2007). خلاصهی روانپزشکی کاپلان سادوک، جلد دوم. ترجمهی رضاعی، فرزین. (1387). تهران: انتشارات ارجمند. سرور، منا؛ خداپناهی، کریم؛ صدقپور، صالح و پاکدامن، شهلا. (1387). مقایسهی نقش میانجی اضطراب امتحان در رابطهی بین کمالگرایی و موفقیت تحصیلی دانشآموزان تیزهوش و عادی. پایاننامه کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، تهران: دانشگاه شهید بهشتی. سیف، علیاکبر. (1388). روانشناسی پرورشی نوی. تهران: نشر دوان. فتحی آشتیانی، علی. (1374). بررسی تحولی تصور از خود، حرمت خود، اضطراب و افسردگی در نوجوانان تیزهوش و عادی. پایاننامه، تهران: دانشگاه تربیت مدرس. کاظمی حقیقی، ناصرالدین. (1377). خودباوری و سازگاری تیزهوشان. مجله استعدادهای درخشان، سال 7، شماره 2. کاویانی، حسین؛ موسوی، اشرف سادات. (1388). مصاحبه و آزمونهای روانی. تهران: انتشارات مهر کاویان. گلستان جهرمی؛ پورشهریاری و نژاد فرید. (1387). بررسی رابطهی هوش هیجانی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان تیزهوش و عادی. مجلهی مطالعات روانشناسی تربیتی، دوره 5، شماره 1، صص 79 تا 98. معتمدی شارک، فرزانه؛ افروز، غلامعلی. (1386). بررسی رابطهی سبکهای اسنادی و سلامت روان در دانشآموزان تیزهوش و عادی. مجلهی روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، دوره 3، شماره 2، صص 173 تا 181. ملکپور، بهمن. (1389). کودکان استثنایی. اصفهان: دانشکدهی روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه اصفهان. وایزینگر، هنری. (1383). هیچکس کامل نیست. ترجمهی پریچهر معتمد گرجی. تهران: انتشارات مروارید. هالجین، ریچارد پی؛ کراس، سوزان و ویتبورن. (1386)، آسیبشناسی روانی، جلد دوم. ترجمهی یحیی سیدمحمدی. تهران: نشر روان. یاسمینژاد، پریسا؛ طاهری، مرضیه؛ گلمحمدیان، محسن؛ احدی، حسن. (1392). رابطهی خودتنظیمی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دختر پایهی سوم راهنمایی. دوفصلنامهی آموزش و یادگیری دانشگاه شاهد، شماره 3.
Ahgiel - , Miller-amber, D - ambert, and kristiel- Speirs, Neuminste (2012) “Parenting style, Perfectionism and Creativity in high ability and high achieving young adults”Journal for the Education of the Gifted//PP344-365 Beck .A.T.,Freeman,A.,&Assosciates.(1990).Cognetive therapy of personality disorder .New York:Guilford Press. Boulianne, C. M. Understanding Perfectionism in Gifted Children (Definition of Perfectionism and Exploring the Link to Giftedness) cadier,E-odell,E (2013) “ Measured emotional intelligence ability and point average in nursing students”Nurse Education today Journal Ciarrochi,J. Forgas.J. P. Mayer,J.D) 2007 (.Emotional Intelligence inevery day life. New York: psychology press Clark, B)1993( .Growing up gifted .Ohio: Merrill publishing company Gage, N. L. & Berliner, D. C. (1992) .Educational psychology (5th Ed.). Boston, MA:Houghton Mifflin. (Republished as Gage, N. L. & Berliner, D.C. (1994). Pedagoginé psichologija. Vilnius, Lithuania: Alna Litera) [Also, Gage, N. L., & Berliner, D. C., Instructor’s manual for Educational Psychology (5th ed.). And, Bierly, M. M., Gage, N. L., & Berliner, D. C. Student study guide for Educational Psychology (5th Ed.)]. Goldberg .David, Paul .Williams) 1988. (A user's guide to the General Health Questionnaire، NFERNelson publishing company Gross, M) 1993 ( . Exceptional gifted children .London: Routledge press Mathiassen, Borge. Brandbo, perttakan, Waterloo, khut,Martinussen, Monica.Eriksn, Mads, Jun (2012) " IQ as a Predictor of Clinical. Rated mental health problem in children and adolescent”British journal of Clinical Psychology/pp185-196 Neameister, Kls-Finch,H(2006) “Perfectionism in high ability students: Relational Precursors and influences on achievement motivation”Gifted child quality Journal//pp223-251 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,654 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 45,804 |