تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 3,000 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,269,458 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,659,326 |
اثربخشی آموزش تفکر انتقادی بر عزت نفس دانشآموزان دختر کلاس ششم ابتدایی | ||
نظریه و عمل در تربیت معلمان | ||
دوره 9، شماره 15، خرداد 1402، صفحه 29-1 اصل مقاله (981.54 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
حسین عباسی* | ||
استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 26 آذر 1400، تاریخ بازنگری: 28 بهمن 1401، تاریخ پذیرش: 04 اسفند 1401 | ||
چکیده | ||
هدف از انجام پژوهش حاضر، اثربخشی آموزش تفکر انتقادی بر عزت نفس دانشآموزان دختر کلاس ششم ابتدایی شهرستان خرمآباد است. روش پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون است. جامعه آماری پژوهش حاضر کل دانشآموزان دختر کلاس ششم شهرستان خرمآباد در سال تحصیلی 99/98 هستند که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای تعداد 30 دانشآموز انتخاب گردید و بهقیدقرعه در دو گروه آزمایش (15 نفر) و گواه (15 نفر) قرار گرفتند. ابزار گردآوری دادهها در این پژوهش، پرسشنامه آزمون عزت نفس (کوپر اسمیت) در گروه آزمایش و گواه قبل و بعد از مداخله است. افراد گروه آزمایش در 10 جلسه 50 دقیقهای جهت آموزش تفکر انتقادی شرکت نمودند سپس از هر دو گروه (آزمایش و کنترل) پسآزمون گرفته شد. دادههای گردآوری شده با آمار استنباطی، تحلیل کواریانس چندمتغیری مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفته و نتایج نشانگر کارایی و اثربخشی روش بوده و تمام فرضیههای پژوهش تأیید گردید؛ بنابراین میتوان نتیجه گرفت که آموزش تفکر انتقادی اعتمادبهنفس دانشآموزان را افزایش میدهد. همچنین پیشنهاد میشود در مدارس ساعاتی را به آموزش تفکر انتقادی اختصاص داد. | ||
کلیدواژهها | ||
مهارت تفکر انتقادی؛ اثربخشی؛ عزت نفس؛ دانشآموزان پایه ششم ابتدایی | ||
موضوعات | ||
پژوهشی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The effectiveness of critical thinking training on the self-esteem of sixth grade female students | ||
نویسندگان [English] | ||
Hossein Abbasi | ||
Department of Education , Farhangian University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this research is to evaluate the effectiveness of critical thinking training on the self-esteem of sixth grade female students in Khoramabad city. The research method is semi-experimental with a pre-test and post-test design. The socio-statistics of the current research are all female students of the sixth grade in Khoram Abad city in the academic year of 2018/2019. 30 students were selected using the multi-stage cluster random sampling method. And they were randomly divided into two experimental (15 people) and control (15 people) groups. The tool for data collection in this research is the self-esteem test questionnaire (Cooper Smith) in the experimental and control groups before and after the intervention. The people of the experimental group participated in 10 sessions of 50 minutes for critical thinking training, then a post-test was taken from both groups (experimental and control). The collected data were analyzed with inferential statistics, MANCOVA , and the results indicated the efficiency and effectiveness of the method, and all the research hypotheses were confirmed. Therefore, it can be concluded that teaching critical thinking increases students' self-confidence. It is also suggested to devote hours to teaching critical thinking in schools. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
critical thinking skills, effectiveness, self-esteem, sixth grade elementary students | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 368 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 366 |