تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 390 |
تعداد مقالات | 3,002 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,275,386 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,668,118 |
مقایسة تطبیقی وضعیت سواد خواندن در آزمون پرلز بین کشورهای ایران، سنگاپور، فدراسیون روسیه و هنگکنگ چین | ||
مطالعات تطبیقی تربیت معلم (کاوش نامه بین المللی) | ||
مقاله 1، دوره 2، شماره 1، مرداد 1402 اصل مقاله (1.43 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
اکرم حمیدی نصرآباد* | ||
دکتری برنامهریزی درسی، مدرس دانشگاه فرهنگیان و آموزگار ابتدایی، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 19 خرداد 1402، تاریخ بازنگری: 05 تیر 1402، تاریخ پذیرش: 16 تیر 1402 | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر مقایسة تطبیقی وضعیت سواد خواندن در آزمون پرلز 2016 ایران با کشورهای سنگاپور، فدراسیون روسیه و هنگکنگ چین و ارائة راهکارهای پیشنهادی بود. روش بررسی به کمک الگوی بردی دارای مراحل توصیف، تفسیر، همجواری و مقایسه است. ابزار جمعآوری دادهها، چکلیستهای متعدد به تفکیک عناصر مربوط به بافتها و زمینههای یادگیری خواندن و عوامل اصلی مربوط به مدرسه و نتایج پرلز است که در قالب 14 مورد کلی تنظیم شد. نتایج تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد وجه تشابه و عامل موفقیت سه کشور سنگاپور، فدراسیون روسیه و هنگکنگ چین، داشتن ساختار آموزشی غیر متمرکز، توجه به زبان مادری، مواد آموزشی و مالی کافی، دسترسی به فناوری و رسانههای آموزشی، تشخیص و پشتیبانی زودهنگام دانشآموزان دارای اختلالات خواندن ، آموزش و توسعة حرفهای معلمان، توجه به کیفیت آموزش در دورة پیشدبستانی، همکاری و مشارکت کلیة ارگانهای مسئول در تقویت فرهنگ کتابخوانی، تعداد مناسب دانشآموزان در کلاس، درنظرگرفتن زمان آموزش خواندن و اجرای طرحهای ابتکاری در حوزة سواد خواندن و غیره بود، ولی در مقابل، ایران به این موارد توجه کافی نداشته است و منتج به نتایج ضعیف در آزمون پرلز شده است. بنابراین، در پایان، براساس نتایج، پیشنهادهای کاربردی به منظور رفع نقاط ضعف ارائه شد. | ||
کلیدواژهها | ||
آزمون پرلز؛ ایران؛ سنگاپور؛ سواد خواندن؛ فدراسیون روسیه؛ مطالعة تطبیقی؛ هنگکنگ چین | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A Comparative Study of Reading Literacy in PIRLS Exam Between Iran and Singapore, the Russian Federation, and Hong Kong | ||
نویسندگان [English] | ||
akram hamidi nasrabad | ||
farhangian | ||
چکیده [English] | ||
This study aimed to make a comparison between Iran and a group of countries including Singapore, the Russian Federation, and Hong Kong in terms of the reading literacy in the PIRLS (2016) examination. The theoretical model adopted for analysis was Bereday’s (1964) model containing four stages of description, interpretation, juxtaposition, and comparison. The data collection tool included multiple checklists containing components related to contextual learning environments of reading, key factors related to schools, as well as the results of the PIRLS exams, organized into 14 general items. The results of data analysis indicated that Singapore, the Russian Federation, and Hong Kong were successful due to a decentralized educational structure, attention to the mother tongue, sufficient instructional materials and financial resources, access to technology and educational media, early identification and support for students with reading difficulties, teacher training and professional development, emphasis on quality preschool education, cooperation and collaboration among organizations to promote reading, appropriate class sizes, consideration of reading instruction time, implementation of innovative plans in reading literacy etc. However, Iran had not sufficiently addressed these aspects, leading to weak performance in the PIRLS exams. Therefore, based on the results, practical recommendations are provided to address these weaknesses. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
: Comparative study, Hong Kong, Iran, Literacy, PIRLS exam, Singapore, The Russian Federation | ||
مراجع | ||
استادی، مرجان (1395). بررسی مهارت خواندن در دانشآموزان دورة ابتدایی کاشان به استناد آزمون پرلز. پایاننامة کارشناسی ارشد، رشتة تاریخ و فلسفة آموزش و پرورش، دانشگاه قم.
باقری، علی (1386). بررسی میزان آشنایی مربیان پیش از دبستان از نیازهای آموزشی کودکان پیشدبستانی استان ایلام. ایلام: شورای تحقیقات سازمان آموزش و پرورش.
برزو، سیدرضا، عشوندی، خدایار، چراغی، فاطمه، و موید، ملیحهالسادات (1395). مقایسة تطبیقی نظام آموزشی و برنامة درسی در دورة دکتری پرستاری ایران و مدرسة پرستاری جان هاپکینز. راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، 9(3)، 205-194.
تقییان، حسن، خدایی، ابراهیم، بازرگان، عباس، مقدمزاده، علی، و کبیری، مسعود (1397). ساخت آزمون خواندن برای دانشآموزان پایة ششم ابتدایی با استفاده از انگارة سنجش شناختی تشخیصی. پژوهشنامة آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان، 7(1)، 30-3.
خراشادیزاده، فاطمه، و کریمی مونقی، حسین (1396). مقایسة تطبیقی نحوة اجرای استراتژی نظامندبودن در برنامة درسی کارشناسی پرستاری کشورهای آمریکا، کانادا و استرالیا و ارائة راهکارهای پیشنهادی در برنامة درسی پرستاری ایران. مرکز مطالعات و توسعة آموزش علوم پزشکی یزد، 12(1و 2)، 12-2.
دانای طوسی، مریم (1390). آموزش خواندن در برنامة درسی زبان ملی برای دورة ابتدایی: شواهدی از کشورهای آمریکا، انگستان، سنگاپور و ایران. مجلة مطالعات برنامة درسی ایران، 6(21)، 42-11.
رحمتی، مریم (1389). نیازسنجی آموزشی مربیان دورة پیش از دبستان از دیدگاه خودشان. پایاننامة کارشناسی ارشد، تهران، دانشگاه شهید بهشتی تهران.
سلسبیلی، نادر (1389)، ارزیابی برنامة درسی طراحیشده، تدوینشده و اجراشدة فارسی دورة ابتدایی (بخوانیم و بنویسیم)؛ براساس معیار توجه به کلنگری در آموزش تواناییهای زبانی. نوآوریهای آموزشی، 33(9)، 40-2.
شکاری، عباس، محمدی خشویی، زهرا، و محمدی، بهادر (1396)، تأثیر استفاده از فناوریهای نوین آموزشی بر کیفیت فعالیتهای آموزشی دبیران. مجلة پژوهش در برنامهریزی درسی، 13(2)، 83-74.
صالحی، محمد، نیازآذری، کیومرث، و معتمدی تلاوکی، محمد تقی (1388)، تأثیر روشهای فعالی تدریس بر پیشرفت سواد خواندن دانشآموزان پایههای چهارم و پنجم ابتدایی استان مازندران. نوآوریهای آموزشی، 32(8)، 97-60.
فلاح، عاطفه، احمدی، پروین، و رضازاده شیراز، فاطمه بیگم (1394). شناسایی صلاحیتهای حرفهای مربیان دورة پیشدبستانی. پژوهشهای آموزش و یادگیری (دانشور رفتار)، 22(6)، 180-165.
کبیری، مسعود، کریمی، عبدالعظیم، و بخشعلیزاده، شهرناز (1396). یافتههای مطالعة پرلز 2016، پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش. تهران: نشر مدرسه.
کریمی، فریبا، و نیکنامی، مصطفی (1388). بررسی صلاحیتهای حرفهای معلمان آموزش عمومی و ارائة چارچوب ادراکی مناسب. دانش و پژوهش در علوم تربیتی – برنامهریزی درسی، 23، 22-1.
مبارک قمصری، ریحانه (1395). مقایسة عوامل مؤثر بر عملکرد سواد خواندن دانشآموزان پایة چهارم براساس دادههای پرلز 2011 در کشورهای ایران و هنگکنگ با استفاده از مدل چندسطحی. پایاننامة کارشناسی ارشد، گرایش آموزش و پرورش ابتدایی، دانشگاه علامه طباطبایی.
محمدلو، خدیجه (1391). بررسی مشکلات زبانی و غیر زبانی کودکان آذری پایة اول و دوم ابتدایی شهرستان خوی. پایاننامة کارشناسی ارشد رشتة برنامهریزی درسی، دانشگاه الزهرا تهران، دانشکدة روانشناسی و علوم تربیتی.
مرعشی، سیدعلیاکبر، و حدوت، سیروس (1389). آموزش خواندن. تهران: نشر مدرسه.
معدندار آرانی، عباس (1395). مطالعات تطبیقی در آموزش و پرورش: کاربست روشهای جدید تحقیق. خانواده و پژوهش، 27، 90-69.
مکارم، عباس، عمادزاده، علی، امیرچقماقی، مریم، صراف شیرازی، علیرضا، و مسنن مظفری، پگاه (1396). بررسی تطبیقی نظام آموزش مداوم داندانپزشکی در ایران با برخی کشورهای جهان. مجلة دانشکدة دندانپزشکی مشهد، 41(4)، 349-339. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 213 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 119 |