تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 389 |
تعداد مقالات | 3,001 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,270,411 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,660,710 |
مطالعة تطبیقی سیاستگذاری آموزشی در زمینة عدالت آموزشی در دو کشور ایران و هند | ||
مطالعات تطبیقی تربیت معلم (کاوش نامه بین المللی) | ||
مقاله 4، دوره 2، شماره 1، مرداد 1402 اصل مقاله (1.86 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
امید دانش افروز* | ||
آموزگار، دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 11 تیر 1402، تاریخ بازنگری: 23 تیر 1402، تاریخ پذیرش: 02 مرداد 1402 | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف مطالعة تطبیقی سیاستگذاری آموزشی در زمینة عدالت آموزشی در دو کشور ایران و هند انجام شد. پژوهش از ﻧﻮع ﺗﻄﺒﻴﻘﻲ-ﺗﻮﺻﻴﻔﻲ بوده، و برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش بردی که شامل چهار مرحلة توصیف، تفسیر، همجواری و مقایسه است، استفاده کرده است. روش گردآوری دادهها برای پاسخگویی به سؤالات با استفاده از مقالات معتبر علمی، وبسایتهای بینالمللی مانند یونیسف، یونسکو و وزارت آموزش و پرورش کشورهای منتخب، ﻣﻨﺎﺑﻊ ﻛﺘﺎﺑﺨﺎﻧﻪای، مقالات و پایاننامهها بود. با استفاده از الگوی بردی و چارچوب پیشنهادی اسلامی هرندی، کریمی و نادی (1398) بر اساس سه محور بسترسازی عادلانة توزیع منابع، بهرهمندی عادلانه از منابع و شایستهپروری دادهها گردآوری و تحلیل شدند. یافتهها نشان داد بیشترین شباهت بین هند و ایران مربوط است به وجود دورة پیشدبستانی در هر دو نظام، بهبود زیرساختها و امکانات بهداشتی، طبقهبندی دانشآموزان به تیزهوش و نخبه، ارزشیابی کیفی و کمی و وجود نابرابریهای جنسیتی در مدارس است. یافتة دیگر نشان داد نظام آموزشی هند منعطفتر است و تصمیمگیریها غیر متمرکز است. همچنین، رویکردهای آموزشی در هند بیشتر اجتماعیمحور و دلایل ترک تحصیل بیشتر فقر خانواده است؛ در حالی که در ایران رویکردهای آموزشی ماهیتی فرهنگی- اجتماعی دارند و علت ترک تحصیل دانشآموزان کمتر اقتصادی است. نتایج این تحقیق میتواند به برنامهریزان و سیاستگذاران آموزشی در طراحی و تدوین برنامههای مرتبط با عدالت آموزشی کمک کندد تا همة یادگیرندگان در همة مناطق کشور به طور عادلانه از فرصتهای آموزشی و تربیتی بهرهمند شوند. | ||
کلیدواژهها | ||
ایران؛ سیاستگذاری آموزشی؛ عدالت آموزشی؛ مطالعة تطبیقی؛ هند | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A Comparative Study of Educational Policies in the Field of Educational Justice in Iran and India | ||
نویسندگان [English] | ||
Omid Danesh Afroz | ||
Education | ||
چکیده [English] | ||
This comparative study aimed to make a comparison between educational policies in the field of educational justice in Iran and India. This research was a qualitative study which employed Bereday’s (1964) model containing four stages of description, interpretation, juxtaposition, and comparison. The required data were collected from scientific articles, websites of international organizations such as UNICEF, UNESCO, and the Ministry of Education of the selected countries, as well as related publications and theses. Within the frameworks proposed by Bereday (1964) and Harendi et al. (1398), the data were analyzed in terms of three themes: preparing fair distribution of resources, the learners’ use of all resources, the access of the learners to competencies. The findings indicated the two systems were similar in having preschool education, improvement of infrastructure and health facilities, classification of students as gifted and talented, qualitative and quantitative assessment, and gender inequalities at schools. Another finding demonstrated that the Indian education system was more flexible and decentralized in decision-making processes. Additionally, the educational approaches in India were more socially oriented, with poverty being a major reason for dropout rates, while in Iran, educational approaches had a cultural-social nature, and economic factors played a lesser role in student dropout rates. The results of this research can be helpful for educational planners and policymakers in designing and formulating educational programs related to educational justice to provide equitable educational opportunities for all learners in all regions of the country. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Comparative Study, Educational justice, Educational policy, Iran, India | ||
مراجع | ||
اسلامی هرندی، فاطمه، کریمی، فریبا، و نادی، محمدعلی (1398). شناسایی مؤلفههای عدالت آموزشی در آموزش و پرورش ایران. پژوهش در نظامهای آموزشی، 13(47)، 75-55.
آقازاده، احمد (1398). آموزش و پرورش تطبیقی. تهران: انتشارات سمت.
بابادعکاشه، زهرا، شریف، سیدمصطفی، و جمشیدیان، عبدالرسول (1389). تأمین وگسترش برابری فرصتها وعدالت آموزشی درآموزش وپرورش استان اصفهان. رفاه اجتماعی،10(37)، 305-287.
بنیاد ملی نخبگان (1390). بررسی مسألة جداسازی استعدادهای برتر از سایر دانشآموزان در آرای صاحبنظران کشور. اندیشکدة تعلیم و تربیت دالّ، (ایتان)، با همکاری گروه سیاستگذاری آموزش و پرورش سما.
تقیپور، حسینعلی، کشاورز لشکناری، روحالله، و یوسفرشیدی، معصومه (1395). دورة پیشدبستانی گام اول پیشرفت تحصیلی. کنفرانس بینالمللی پژوهشهای نوین در مدیریت، اقتصاد و علوم انسانی، باتومی گرجستان، 16/03/1395
جهانبخش، اورک (1394). تبیین و تحلیل مفهوم عدالت آموزشی و دلالهای تربیتی آن در نظام تعلیم و تربیت ایران. پایاننامة کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید چمران، تهران.
دفتر تألیف کتب درسی (1392). راهنمای برنامة دورة پیشدبستانی. تهران: انتشارات مدرسه.
زارع، سمیه (1392). بررسی تطبیقی مشکلات آموزشی دختران در کشورهای ایران، پاکستان و هند. پایاننامة کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران.
سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی (1397). مدرسة ما تقدیم میکند؛ راهنمای عمل برنامة ویژة مدرسه (بوم). تهران: انتشارات شرکت چاپ و نشرکتابهای درسی ایران.
سند تحول بنیادین آموزش و پرورش (۱۳۹۰).شورای عالی آموزش و پرورش، شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزارت آموزش و پرورش (سند مشهد مقدس).
شورای آموزش عالی آموزش و پرورش (1397). آییننامة ارزشیابی تحصیلی تربیتی دورة اول متوسطه، مصوب شانزدهمین جلسة کمیسیون معین شورای عالی آموزش و پرورش، تاریخ 4/7/1397.
شورای عالی انقلاب فرهنگی (1397). اساسنامة سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان، جلسة 813. https://rc.majlis.ir/fa/law/show/1344145
صفارحیدری، حجت، و حسیننژاد، رزا (1393). رویکردهای عدالت آموزشی، نگاهی به جایگاه عدالت آموزشی در سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش ایران. پژوهشنامة مبانی تعلیم و تربیت، 4(1)، 72-49.
غلامیپریزاد، اسکندر، غلامیپریزاد، الهه، پالیزبان، فاطمه، و غضنفری، زینب (۱۳۹۴). عدالت جنسیتی با بیعدالتی در نظام آموزشی استان ایلام. راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی، ۲(۲)، 44-35.
قاسمی اردهایی، علی، حیدرآبادی، ابوالقاسم، و رستمی، نیر (1390). زمینههای خانوادگی نابرابری فرصتهای آموزشی مطالعة موردی: دانشآموزان دختر مقطع متوسطة شهر اهر. جامعه شناسی مطالعات جوانان، 1(1)، 147-125.
کاکیا، لیدا (1388). بررسی تأثیر آموزش قبل از دبستان بر درک مطلب و سرعت خواندن در پایة اول ابتدایی مدارس قم در سال تحصیلی 85-84 ، مدارس کارآمد، 3(7). 111-104.
گهرنیک، موسی (1390). بررسی تطبیقی ساختار و شیوههای مدیریت مراکز پیشدبستانی در ایران، ژاپن و هندوستان. پایاننامة کارشناسی ارشد رشتة علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران.
مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی (1401). آسیبشناسی وضعیت بهداشت مدارس در ایران. دفتر مطالعات اجتماعی (گروه سلامت)، تهران.
معافی، محمود (2009). آموزش و پرورش و برنامة درسی در هند. برگرفته از. http://www.daneshnamehicsa.ir/userfiles/file/article/8_3_92_Dr_Moafi_india.pdf | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 159 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 119 |