تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 2,997 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,262,709 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,652,523 |
بررسی تأثیر آموزش مهارتها و روشهای مطالعه با الگوی مدیریت آموزش بر خودراهبری دانشجویان پسر دانشگاه فرهنگیان | ||
آموزش پژوهی | ||
مقاله 2، دوره 2، شماره 5، خرداد 1395، صفحه 23-48 اصل مقاله (344.86 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
امیر مرادی* 1؛ محمدرضا بهرنگی2 | ||
1دانشجوی دکتری فلسفهی تعلیم و تربیت دانشگاه خوارزمی، ایران. | ||
2استاد گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه خوارزمی تهران، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 29 شهریور 1395، تاریخ بازنگری: 16 بهمن 1395، تاریخ پذیرش: 03 اسفند 1395 | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر آموزش مهارتها و روشهای مطالعه با الگوی مدیریت آموزش بر خودراهبری دانشجویان دانشگاه فرهنگیان است. روش پژوهش شبه آزمایشی از نوع پیشآزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعهی آماری شامل کلیهی دانشجویان پسر رشتهی علومتربیتی دانشگاه فرهنگیان (740 نفر) میباشد. که به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. آزمودنیهای پژوهش شامل تعداد 60 دانشجو میباشد که از بین آنها30 دانشجوی شرکتکننده در کارگاه مهارتهای مطالعه و یادگیری با الگوی مدیریت آموزش به عنوان گروه آزمایش و دانشجویانی با ویژگیهای همسان به عنوان گروه کنترل انتخاب شدند. در ابتدا پرسشنامهی خودراهبری فیشر به عنوان پیشآزمون به دانشجویان هر دو کلاس ارائه شد. سپس آزمودنیهای گروه آزمایش به مدت شش جلسهی هفتاد دقیقهای طبق الگوی مدیریت آموزش به یادگیری مهارتها و روشهای مطالعه پرداختند، اما گروه گواه هیچ مداخلهای دریافت نکرد. در پایان، پرسشنامهی خودراهبری به عنوان پسآزمون مجدداً به هر دو گروه ارائه شد. دادههای آماری با استفاده از آزمونهای T مستقل، فرمول اندازهی اثر و تحلیل کوواریانس تحلیل شد. یافتهها و نتایج پژوهش نشان داد؛ آموزش مهارتها و روشهای مطالعه با الگوی مدیریت آموزش بر یادگیری خودراهبر دانشجویان تأثیر معنادار و مثبتی دارد. لذا میتوان با این آموزش، خودراهبری یادگیری دانشجویان را ارتقاء داد. | ||
کلیدواژهها | ||
مهارتهای مطالعه"؛ "روشهای مطالعه"؛ "الگوی مدیریت آموزش"؛ "یادگیری خودراهبر | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A Survey on the Effect of Teaching Skills and Methods of Studying along with Education Management Pattern on Male Students' Self-directed Learning in Farhangian University | ||
نویسندگان [English] | ||
Amir Moradi1؛ Prof. Mohammad Reza Behrangi2 | ||
1Ph.D. student of philosophy of education, Kharazmi University, IRAN. | ||
2Professor, Educational Management Department, Kharazmi University, Tehran, IRAN. | ||
چکیده [English] | ||
The goal of this research is to find out the effect of teaching skills and methods of studying along with education management pattern on male students' self-directed learning in Farhangian University . Research method is a kind of Quasi-experimental one with pre-test and post-test a long with a control group. The statistical population include all male students in farhangian University (740 students) selected through simple random sampling. Research sample consisted of 60 students in Educational Sciences among which 30 students were selected as participants in the aforementioned workshop and students with similar characteristics were selected as the control group. At first, Fisher’s self-directed questionnaire, As a pre-test were offered to students in both classes. Then, experimental group participated the workshop under teaching skills and methods of studying for six sessions while the control group received no intervention. At the end, Fisher’s self-directed questionnaire, was conducted in both classes. To analyze the data from independent variables, T-test, Effect Size formula and Analysis of Covariance were used. The results indicate that teaching skills and methods of studying has a positive significant effect on students’ self-directed learning. Therefore with this training, students' self-directing learning can be enhanced. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Study Skills, Study Methods, Education Management Pattern, Self-directed Learning | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 593 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 571 |