تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 390 |
تعداد مقالات | 3,003 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,276,843 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,669,283 |
نقد و .بررسی محتوای کتب درسی عربی دوره دوم متوسطه دوم از نظر زبانشناسی. | ||
پژوهش در آموزش زبان و ادبیات عرب | ||
دوره 4، شماره 2، اسفند 1401، صفحه 196-213 اصل مقاله (558.07 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
قادر احمدی* 1؛ مهدی شفائی2؛ اکبر ابراهیمی اورنگ3 | ||
1دانش آموخته کارشناسی ارشد زبان و ادبیات عربی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان | ||
2دکترای زبان و ادبیات عربی دانشگاه خوارزمی و مدرس دانشگاه فرهنگیان -پردیس علامه امینی تبریز | ||
3القسم التربوی لعلم النفس والإرشاد ، جامعة فرهنجیان ، ص.ب .889-14665 ، طهران ، إیران. | ||
تاریخ دریافت: 28 مرداد 1402، تاریخ پذیرش: 28 مرداد 1402 | ||
چکیده | ||
هر اثری با توجه به موضوع و ساختار، زبان ویژهای دارد. زبان برخی از آثار با توجه به عاطفه و تخیّل بهکاررفته در اثر، ساده و همهفهم و برخی نیز به دلیل برخی لغات، اصطلاحات، نیاز به تأمل و توجه بسیاری دارد. کتابهای عربی دوره دوم متوسطه از مهمترین و در دسترسیترین منابع آموزشی در زمینه یادگیری عربی و بهتبع آن آشنایی با مفاهیم دینی و قرآنی و احادیث و ... برای فراگیران است. تحقیق حاضر با روش کتابخانهای و توصیفی در پی نقد و بررسی کتب عربی دوره دوم متوسطه از منظر زبانشناسی است. واکاوی کتب عربی موردبحث مبین آن است که مؤلفین با دقت زبانی و ظرافت خاصی موضوعات کتب درسی را انتخاب کردهاند و با توجه به سطح علمی فراگیران و مقتضای حالشان، متون را بر مبنای ابعاد زبانی دستهبندی کرده اند. | ||
کلیدواژهها | ||
زبانشناسی؛ کتب درسی؛ کتاب عربی؛ محتوا | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Reviewing the content of Arabic textbooks for the second year of secondary school in terms of linguistics | ||
نویسندگان [English] | ||
gader ahmadi1؛ mehdi shafai2؛ AKBAR EBRAHIMI URANG3 | ||
1دانش آموخته کارشناسی ارشد زبان و ادبیات عربی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان | ||
2Mehdi Shafaei, PhD in Arabic language and literature and lecturer at Farhangian University - Allameh Amini campus | ||
3Educational Department of Psychology and Counseling, Farhangian University, | ||
چکیده [English] | ||
Each work has a special language according to its subject and structure. The language of some works is simple and easy to understand due to the emotion and imagination used in the work, and some require a lot of reflection and attention due to some words and terms. Arabic books for the second year of high school are one of the most important and accessible educational resources in the field of learning Arabic and, accordingly, familiarity with religious and Quranic concepts, hadiths, etc. for learners. The present research is based on the library and descriptive method in order to review the Arabic books of the second secondary school from the linguistic point of view. The analysis of the discussed Arabic books shows that the authors have chosen the subjects of the textbooks with special linguistic accuracy and elegance, and according to the students' academic level and their situation, they have categorized the texts based on linguistic dimensions | ||
کلیدواژهها [English] | ||
linguistics, textbooks, Arabic book, content | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 51 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 58 |