تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 390 |
تعداد مقالات | 3,002 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,273,790 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,666,684 |
بررسی تأثیر آموزش به روش یادگیری معکوس بر یادگیری پایدار مباحث زمین شناسی کتاب علوم تجربی متوسطه اول منطقه خزل شهرستان نهاوند | ||
توسعه حرفه ای معلم | ||
دوره 8، شماره 1 - شماره پیاپی 27، خرداد 1402، صفحه 1-17 اصل مقاله (779.58 K) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
محمدحسن بازوبندی* 1؛ مهدی سلگی2؛ محمد حسین نژاد3 | ||
1عضو هیات علمی، گروه علوم تجربی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
2دانش آموخته، گروه زیست شناسی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
3عضو هیات علمی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 25 دی 1401، تاریخ بازنگری: 22 مرداد 1402، تاریخ پذیرش: 28 مرداد 1402 | ||
چکیده | ||
هدف از انجام این پژوهش، بررسی اثربخشی آموزش معکوس بر یادگیری پایدار در آموزش بخش زمینشناسی درس علوم تجربی دانشآموزان دختر پایه هشتم است. روش پژوهش حاضر، از لحاظ هدف، کاربردی است و از لحاظ میزان نظارت و درجه کنترل متغیرها، در زمره پژوهشهای میدانی است. روش پژوهش، نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با دو گروه آزمایش و کنترل است. جامعه آماری پژوهش را تمامی دانشآموزان پایه هشتم مدارس دخترانه منطقه خزل استان همدان در شهرستان نهاوند، تشکیل میدهند. روش نمونهگیری، مبتنی بر هدف بوده و 30 نفر از جامعه آماری انتخاب و بهصورت غیرتصادفی در دو گروه همگن 15 نفری آزمایش و کنترل بهصورت مساوی گمارده شدهاند. ابزار پژوهش، پرسشنامه یادگیری پایدار زکیخانی و همکاران(1399) بود. ابتدا دانشآموزان گروه آزمایش و کنترل، پرسشنامهها را تکمیل و سپس در طی شش جلسه در کلاسهای آموزشی حضور پیدا کردند. یافتههای پژوهش، حکایت از آن دارد که آموزش به روش یادگیری معکوس، بر یادگیری پایدار (استمرار یادگیری، تقویت حلمسئله، ایجاد تفکر خلاق و معناداری یادگیری) تأثیر معناداری دارد و منجر به افزایش در هرچهار مقیاس فوق میگردد. این یافته ها، به فرایند فعالشدن دانشآموزان در فرایند یاددهی-یادگیری و افزایش دانشآموزمحوری در کلاس درس -که در ماهیت این روش قرار دارد-، نسبت داده میشود. با توجه به نتایج پژوهش، به مسئولان توصیه میشود که در جلسات ضمن خدمت معلمان علوم تجربی، مراحل روش معکوس را آموزش و سایر روشها را مورد بازنگری قرار دهند. | ||
کلیدواژهها | ||
یادگیری پایدار؛ یادگیری معکوس؛ درس علوم تجربی؛ زمینشناسی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Investigating the Effect of Flipped Learning Method on Sustainable Learning of Geology Topics in the First Secondary School in Khazal Region, Hamadan Province, Nahavand | ||
نویسندگان [English] | ||
Mohammad Hassan Bazoobandi1؛ Mehdi Solgi2؛ Mohammad Hoseinnejad3 | ||
1Faculty member, department of experimental sciences, Farhangian University, Tehran, Iran | ||
2Department of physiology, graduated from Farhangian University, Tehran, Iran | ||
3Faculty member, department of educational sciences, Farhangian University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this research was to investigate the effectiveness of flipped learning on sustainable learning in the teaching of the geology section of the science course for eighth grade female students. The current research is practical in terms of its purpose and in terms of the amount of monitoring and the degree of control of variables, it is among field researches. The research method is quasi-experimental with a pre-test and post-test design with two experimental and control groups. The statistical population of the research consisted of all female eighth grade students in Nahavand city. The sampling method was purpose-based based on which 30 people were selected from the statistical population and randomly assigned to two homogenous groups of 15 people, test and control. First, the students of the experimental and control groups completed the questionnaires and then attended the training classes during six sessions. The findings of the research indicate that flipped learning method has a significant effect on sustainable learning (continuing learning, strengthening problem solving, creating creative thinking and meaningful learning) and leads to an increase in all the four scales. These results can be attributed to the process of students' activation in the teaching-learning process and increasing student-centeredness in the classroom, which is in the nature of this method. According to the results of the research, it is recommended that authorities teach the steps of the flipped learning method and review the other methods in the in-service meetings of science teachers. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Filpped learning, science course, sustainable learning, geology | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 225 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 118 |