تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 3,003 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,271,360 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,662,412 |
بررسی رابطه نابرابری جنسیتی با سلامت روان دانشجومعلمان دختر دانشگاه فرهنگیان یزد | ||
توسعه حرفه ای معلم | ||
دوره 8، شماره 1 - شماره پیاپی 27، خرداد 1402، صفحه 19-31 اصل مقاله (714.86 K) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
شکوفه رحیم پور* 1؛ بهناز صابری2؛ فاطمه هوشمند2 | ||
1استادیار گروه علوم تربیتی ، دانشگاه فرهنگیان ، یزد، ایران | ||
2دانشجوی کارشناسی، رشته امورتربیتی، گروه روانشناسی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 27 فروردین 1402، تاریخ بازنگری: 23 تیر 1402، تاریخ پذیرش: 28 مرداد 1402 | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر، با هدف بررسی رابطه نابرایری جنسیتی با سلامت روان دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان، انجام شده است. روش پژوهش توصیفی- همبستگی و از نظر هدف، کاربردی است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشجویان دختر دوره کارشناسی امور تربیتی دانشگاه فرهنگیان، پردیس فاطمهالزهرا (س) یزد به تعداد 90 نفر بود که در سال تحصیلی ۱۴۰2 –1401 در این دانشگاه، مشغول به تحصیل بودند. کل جامعه با روش نمونهگیری سرشماری، انتخاب شدند و درنهایت 73 نفر به پرسشنامهها پاسخ دادند. گردآوری دادهها از طریق دو پرسشنامه سلامت روان گلدبرگ (1972) و پرسشنامه نابرابری جنسیتی جلیل دهنوی (1384) صورت گرفت. برای تحلیل دادههای توصیفی و همبستگی بین متغیرهای پژوهش از نرمافزار SPSS استفاده شد. یافتهها نشان دادند که رابطه نابرابری جنسیتی با سلامت روان 352/0 درصد است که رابطه مثبت و معناداری است؛ بهطوری که هرچه احساس نابرابری کمتر باشد، سلامت روان افراد، بهتر است. بر اساس یافتههای این پژوهش میتوان نتیجه گرفت که بهمنظور ارتقای سطح سلامت روان دانشجومعلمان باید به ارزشهای فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی و تساوی آنها بین دختران و پسران توجه شود. | ||
کلیدواژهها | ||
نابرابری جنسیتی؛ سلامت روان؛ دانشجومعلم؛ دانشگاه فرهنگیان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Investigating the Relationship between Gender Inequality and Mental Health in Female Student Teachers of Farhangian University in Yazd | ||
نویسندگان [English] | ||
shekoofeh rahimpour1؛ Behnaz saberi2؛ fatemeh Hooshmand2 | ||
1Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Farhangian University, Yazd, | ||
2BA student of educational affairs, department of psychology, Farhangian University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
This study investigates the relationship between gender inequality and mental health among student teachers of Farhangian University in Yazd. It is descriptive-correlational in terms of methodology and applied in terms of purpose. The population included all female BA students of educational sciences from Farhangian University, Fatima Al-Zahra (S) campus, Yazd city, in the academic year 2022-2023. The census sampling method was used, and 73 students were selected. Data collection was done through Goldberg's Mental Health Questionnaire (1972) and Jalil Dahnavi's Gender Inequality Questionnaire (2014). SPSS software was used to analyze descriptive data and correlation between research variables. The findings showed that the relationship between gender inequality and mental health is /352, which is a positive and significant relationship. Therefore, the lower the feeling of inequality, the better the mental health of people. Based on the findings of this research, it can be concluded that in order to improve the mental health of student-teachers, attention should be paid to cultural, social, economic and political values and their equality between girls and boys. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Gender inequality, mental health, student teacher, Farhangian University | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 157 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 106 |