تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 390 |
تعداد مقالات | 3,002 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,273,254 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,666,335 |
تحلیل محتوای بخش علوم زیستی کتب علومتجربی دوره دوم ابتدایی بر اساس الگوی ویلیام رومی | ||
پژوهش در آموزش زیست شناسی | ||
دوره 4، شماره 2 - شماره پیاپی 11، اسفند 1401، صفحه 47-62 اصل مقاله (366.54 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
نورمحمد براهوئی مقدم* 1؛ احمد براهوئی مقدم2 | ||
1مربی، پردیس شهید مطهری، دانشگاه فرهنگیان زاهدان، سیستان و بلوچستان ، ایران. | ||
2دبیر علوم تجربی، آموزش و پرورش نصرت آباد، سیستان و بلوچستان، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 15 اردیبهشت 1402، تاریخ بازنگری: 01 خرداد 1402، تاریخ پذیرش: 30 خرداد 1402 | ||
چکیده | ||
هدف از تحقیق حاضر، بررسی و تحلیل محتوای بخش علوم زیستی کتب علوم تجربی دوره دوم ابتدایی بر اساس الگوی تحلیل محتوای ویلیام رومی در سال تحصیلی ۱۴۰۲- ۱۴۰۱ در سه مولفه «متن»، «تصویر» و «پرسش» بوده است. جامعه آماری تحقیق شامل محتوای بخش علوم زیستی کتب علوم تجربی پایههای چهارم، پنجم و ششم ابتدایی انتخاب گردیده است. روش تحقیق، از نوع تحلیلی بوده و برای بررسی داده ها و اطلاعات از روشهای مناسب آمار توصیفی مانند فراوانی، درصد و محاسبه ضریب درگیری در هر پایه برای متن، پرسشها، و تصاویر و سپس محاسبه ضریب درگیری دانش آموزان با کل متن، تصاویر و پرسشها استفاده شده است. بر اساس یافتههای پژوهش، ضریب درگیری یادگیرنده در بخشهای متن، تصاویر و پرسشها در کتب علوم دوره دوم به ترتیب 0/72 ، 0/73 و 0/60 به دست آمد. این نتایج نشان میدهد که بر اساس الگوی ویلیام رومی محتوای این کتب درهر سه بخش متن ، تصاویر و پرسشها فعال میباشد. | ||
کلیدواژهها | ||
تحلیل محتوا؛ علوم زیستی؛ کتب علوم تجربی؛ دوره دوم ابتدایی؛ الگوی ویلیام رومی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Analysis of the content of the biological sciences section of experimental science books of the second elementary school based on William Rumi's model | ||
نویسندگان [English] | ||
Noor Mohammad Brahuei Moghadam1؛ Ahmad barahouei Moghadam2 | ||
1Instructor, Shahid Motahari Campus, Farhangian University, Zahedan, Sistan and Baluchistan, Iran. | ||
2Teacher of Experimental Sciences, Nusrat Abad, Sistan and Baluchistan, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
The aim of the present research was to investigate and analyze the content of the biological sciences section of experimental science books of the second elementary school based on William Rumi's content analysis model in the academic year of 1401-1402 in three components: "Text", "Image" and "Question" The statistical population of the research includes the content of the biological sciences section of experimental science books of the fourth, fifth and sixth grades of elementary school. The research method is of an analytical type and to check the data and information appropriate methods of descriptive statistics such as frequency, percentage and calculation of the engagement coefficient in each grade for text, questions, and images and then calculating the engagement coefficient of students with the whole Text, pictures and questions are used. Based on the findings of the research, the learner's engagement coefficient in the sections of text, images and questions in second year science books was 0.72, 0.73 and 0.60, respectively. These results show that based on William Rumi's model, the content of these books is active in all three sections: text, images and questions. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
content analysis, biological sciences, experimental science books, second grade, William Rumi's model | ||
مراجع | ||
- احمدی، احمد؛ انصاری راد، پرویز؛ بازوبندی، محمدحسن (۱۳۹۶). راهنمای معلم علوم هفتم. تهران. شرکت چاپ و نشر کتابهای درسی ایران.
- استاد حسنلو، حسین؛ فرجی خیاوی، زلیخا؛ شکراللهی، رقیه (۱۳۹۱). تحلیل محتوای کتابهای علومتجربی چهارم و پنجم بر اساس اهداف آموزشی مریل. پژوهش در برنامهریزی درسی. 9(6): ۱۱۶ - ۱۳۰.
- اوستا، میهن؛ ایمانی، فائزه؛ علویان، فیروزه (۱۳۹۷). تحلیل محتوای کتاب زیستشناسی پایه دهم دوره دوم متوسطه رشته علومتجربی از منظر فعال و غیرفعال بودن بر مبنای الگوی ویلیام رومی. فصلنامه علمی تخصصی پژوهش در آموزش زیستشناسی. 1(1):61-50.
- باقرزاده، زهره؛ احمدی، غلامعلی (۱۳۹۱). تحلیل محتوای کتابهای درسی. چاپ اول. تهران: انتشارات صبورا.
- باقری یزدی، حسن؛ زارعی، نعمت اله (۱۳۹۴). مبانی آموزش علومتجربی در دوره ابتدایی. مشهد: انتشارات تمرین.
- حسن مرادی، نرگس (۱۳۹۶). تحلیل محتوای کتابهای درسی دوره ابتدای. (چاپ پنجم). انتشارات آییژ: تهران.
- حسینی زاده، فاطمه؛ معمار، نسیم؛ فولادی نژاد، سرور (۱۳۹۴). تبیین ماهیت سواد علمی: مفاهیم و ضرورت آموزش آن در جامعه. کنفرانس بینالمللی پژوهش در علوم و تکنولوژی. تهران، مؤسسه سرآمد همایش کارین.
- رضایی، معصومه (۱۴۰۰). تحلیل محتوای مطالعات اجتماعی پایه چهارم به روش ویلیام رومی. فصلنامۀ علمی تخصصی پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی. 3(2): ۱۲۳- ۱۴۶.
- زمانی، بیبی عشرت؛ دهقان، مهدی (۱۳۸۷). میزان فعال وزیر فعالبودن محتوای کتاب هدیههای آسمانی و کتاب کار چهارم ابتدایی. تألیف جدید تعلیمات اسلامی. پژوهش های تربیتی و روانشناختی. ۹: ۱۲-۱.
- ظفری نژاد، عادل ( ۱۳۹۲). تحلیل محتوای کتابدرسی. چاپ دوم. تهران: انتشارات کورش
- صاحبزاده، بهروز؛ براهوئی مقدم، نورمحمد (۱۳۹۵). تحلیل میزان تدوین فعالانه کتاب علومتجربی پایه سوم راهنمایی بر اساس روش ویلیام رومی. سومین کنفرانس روانشناسی، علوم تربیتی و سبک زندگی با رویکرد بینالمللی.
- قاسمپور مقدم، حسین؛ نقیزاده انهر، عبدالحسین؛ مظاهری، حسن (۱۳۹۲). تحلیل محتوای علومتجربی ششم دبستان به روش ویلیام رومی. پنجمین همایش ملی آموزش. تهران. دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی.
- کریمی، فاطمه؛ امیدیان ، فرانک؛ کریمی، هادی (۱۳۹۴). تحلیل محتوای کتاب علوم پایه ششم ابتدایی بر اساس روش ویلیام رومی. دومین کنفرانس ملی توسعه پایدار در علوم تربیتی و روانشناسی، مطالعات اجتماعی و فرهنگی.
- گودرزی فاطمه (۱۳۹۵). تحلیل محتوای کتاب علومتجربی پایه ششم ابتدایی به روش ویلیام رومی. سومین کنفرانس جهانی روانشناسی و علوم تربیتی، حقوق و علوم اجتماعی در آغاز هزاره سوم.
- معروفی، یحیی؛ یوسفزاده، محمدرضا (۱۳۸۹). تحلیل محتوا در علوم انسانی (راهنمای عملی تحلیل کتابهای درسی). انتشارات سپهر دانش. همدان.
- مصلح، هادی؛ خسروی، مهوش؛ رسولی، اعظم (۱۳۹۵). بررسی میزان فعال و غیرفعال بودن محتوای کتاب مطالعات اجتماعی دوره اول متوسطه بر اساس تکنیک ویلیام رومی. فصلنامه پویش در آموزش علوم تربیتی و مشاوره. 2(2): ۲۷ – ۴۴.
- نوریان، محمد (۱۳۹۳). راهنمای علمی تحلیل محتوای کتابهای درسی دوره ابتدایی. تهران: نشر شورا. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 39 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 54 |