| تعداد نشریات | 25 |
| تعداد شمارهها | 493 |
| تعداد مقالات | 3,836 |
| تعداد مشاهده مقاله | 5,620,699 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,701,159 |
بررسی هوش هیجانی دانشآموزان شهر چابهار: نقش یکزبانه، دوزبانه و جنسیت | ||
| پژوهش در مطالعات برنامه درسی تربیت معلم | ||
| دوره 2، شماره 2 - شماره پیاپی 3، اسفند 1401، صفحه 92-100 اصل مقاله (1.75 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/jcdr.2023.3015 | ||
| نویسندگان | ||
| ثریا رودی علی آبادی* 1؛ محمد اکبری بورنگ2؛ حفیظه بلوچ3 | ||
| 1دانشجوی برنامه ریزی درسی دانشگاه بیرجند | ||
| 2هیات علمی دانشگاه بیرجند | ||
| 3دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه بیرجند، ایران | ||
| چکیده | ||
| پژوهش حاضر باهدف بررسی هوش هیجانی دانشآموزان یکزبانه (فارس) و دوزبانه (فارس- بلوچ) دوره دوم متوسطه شهر چابهار طراحی و اجرا شد. این پژوهش توصیفی و از نوع علی- مقایسهای است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دوره دوم متوسطه شهر چابهار مشغول به تحصیل در سال 95-1394 است که بهصورت نمونهگیری طبقهای برابر تعداد 240 دانشآموز (120 فارس و 120 بلوچ) موردمطالعه قرار گرفتند. جمعآوری دادهها با استفاده از پرسشنامه هوش هیجانی شات و مألوف (1998) انجام شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از آزمون آماری T مستقل و تحلیل واریانس چندمتغیره با کمک نرمافزار spss استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که بین هوش هیجانی دانشآموزان یکزبانه و دوزبانه و جنسیت تفاوت معناداری مشاهده نشد؛ اما از بین مؤلفههای هوش هیجانی در دانشآموزان یکزبانه و دوزبانه در مؤلفه تنظیم هیجان تفاوت معناداری به لحاظ آماری مشاهده شد، دانشآموزان دوزبانه از تنظیم هیجانی بالاتری نسبت به دانش-آموزان یکزبانه برخوردار بودند. همچنین دانشآموزان دختر در مقایسه با دانشآموزان پسر نیز از تنظیم هیجان و ارزیابی هیجانی بالاتری برخوردار بودند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| یک زبانگی؛ دوزبانگی؛ هوش هیجانی؛ فارس؛ بلوچ | ||
| عنوان مقاله [English] | ||
| Survey Emotional Intelligence the English Language of Chabahar Students: Monolingual, Bilingual and Gender Rol | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 220 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 189 |
||