تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 390 |
تعداد مقالات | 3,003 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,276,846 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,669,292 |
تعیین روایی و پایایی نسخه فارسی پرسشنامه کیفیت زندگی دانشآموزان دبستان (ESQOL) | ||
پویش در آموزش علوم تربیتی و مشاوره | ||
دوره 1402، شماره 18، شهریور 1402، صفحه 42-63 اصل مقاله (11.56 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
عذرا محمدپناه اردکان* 1؛ فهیمه کوهستانی2 | ||
1دانشگاه اردکان | ||
2دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه خلیج فارس، بوشهر | ||
تاریخ دریافت: 18 فروردین 1402، تاریخ بازنگری: 07 شهریور 1402، تاریخ پذیرش: 07 شهریور 1402 | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر بررسی شاخصهای روانسنجی پرسشنامه کیفیت زندگی دانشآموزان دبستانی بود. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش، توصیفی از نوع اعتباریابی است. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه دانشآموزان کلاس پنجم و ششم ابتدایی شهر کرمان تشکیل دادند که از بین آن ها 200 نفر به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه کیفیت زندگی دانشآموزان هانگ و همکاران (2017)، پرسشنامه کیفیت زندگی کودکان وارنی و همکاران (2003) و پرسشنامه رضایت از زندگی دانش آموزان هیوبنر (2001) بود. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از تحلیل عاملی تاییدی، همبستگی پیرسون و آلفای کرونباخ و با نرم افزار spss22 انجام شد. نتایج تحلیل دادهها نشان داد که نسخه فارسی کیفیت زندگی دانشآموزان در نمونه ایرانی دارای همان ساختار عاملی است که در نسخه اصلی آزمون وجود دارد. روایی محتوای آزمون مورد تایید قرار گرفت، روایی سازه با استفاده از روش تحلیل عاملی تاییدی مورد بررسی قرار گرفت که نتایج نشان داد تمامی عوامل از برازش بسیار خوبی برخوردار بودند. | ||
کلیدواژهها | ||
کیفیت زندگی؛ روایی؛ پایایی؛ دانش آموزان دبستان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Determining the Validity and Reliability of the Persian Version of the Elementary School Quality of Life Questionnaire (ESQOL) | ||
نویسندگان [English] | ||
Azra Mohammadpanah Ardakan1؛ Fahimeh Kohestani2 | ||
1Ardakan University | ||
2Persian gulf university, bushehr | ||
چکیده [English] | ||
The aim of the present study was to investigate the psychometric properties of the Elementary School Quality of Life Questionnaire for Iranian students. The study was applied in terms of purpose and descriptive in terms of methodology. The statistical population of the study consisted of all fifth and sixth-grade students in Kerman city, from which a sample of 200 students was selected using simple random sampling. The research instruments included the Hang and colleagues' (2017) Elementary School Quality of Life Questionnaire, the Warren and colleagues' (2003) Children's Quality of Life Questionnaire, and the Huebner (2001) Student Life Satisfaction Questionnaire. Data analysis was performed using confirmatory factor analysis, Pearson correlation, and Cronbach's alpha with SPSS22 software. The results of data analysis showed that the Persian version of the Elementary School Quality of Life Questionnaire in the Iranian sample has the same factor structure as the original version of the test. The content validity of the test was confirmed, and the structural validity was examined using confirmatory factor analysis, which showed that all factors had a very good fit. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Quality of life, validity, reliability, elementary school students | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 245 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 237 |