تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 389 |
تعداد مقالات | 2,989 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,257,009 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,647,374 |
تأثیر آموزش راهبردهای شناختی برکاهش اختلال یادگیری ریاضی در دانش آموزان پسر پایه ی دوم و سوم | ||
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی | ||
مقاله 5، دوره 3، شماره 1 - شماره پیاپی 8، فروردین 1393، صفحه 115-127 اصل مقاله (196.38 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
انور میری* 1؛ بهرام ملکی2 | ||
1مدرس دانشگاه فرهنگیان کردستان | ||
2دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید مدرس کردستان | ||
تاریخ دریافت: 11 اسفند 1393، تاریخ بازنگری: 08 اسفند 1395، تاریخ پذیرش: 24 اسفند 1394 | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش، بررسی میزان اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی بر اختلالات یادگیری (ریاضی) در دانشآموزان دبستانی بوده است. پژوهش حاضر یک مطالعهی تجربی با پیشآزمون و پسآزمون در دو گروه کنترل و آزمایش میباشد. جامعهی آماری شامل کلیهی دانشآموزان دارای اختلال یادگیری در مدارس ابتدایی شهرستان سقز بود. 30 نفر با استفاده از نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. گروه آزمایش به مدت 10 جلسهی 80 دقیقهای آموزش راهبردهای شناختی را دریافت کردند. گردآوری دادهها به کمک مقیاس ریاضیات ایران کیمت بود. برای نشان دادن تفاوت گروهها، ابتدا میانگین و انحراف معیار گروههای آزمایش و گواه محاسبه شد و سپس از تحلیل کوواریانس برای تحلیل نهایی دادهها استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که آموزش راهبردهای شناختی بر بهبود اختلال ریاضی و به طور کلی اختلال یادگیری این دانشآموزان مؤثر است. | ||
کلیدواژهها | ||
اختلال یادگیری ریاضیات؛ راهبردهای شناختی؛ پیشرفت تحصیلی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The effect of cognitive strategy instruction on the reduction of mathematics learning disorder in second and third grade male students | ||
نویسندگان [English] | ||
anvar miri1؛ bahram maleki2 | ||
چکیده [English] | ||
The present study seeks to investigate the effectiveness of cognitive strategy instruction on the reduction of mathematics learning disorder among primary school students. This research is an experimental study with pretest-posttest on experimental and control groups. The population involves all primary school students of Saghez city who have learning disorder. Using simple random sampling method, 30 students were selected and randomly assigned to experimental and control groups. The experimental group received the cognitive strategy instruction for 10 sessions (1/20) hours. Data were collected through Keymath scale. In order to show the diffrences between groups, the means and standard deviations of control and experimental groups were calculated. Then, analysis of covariance was used for final data analysis. Results showed that cognitive strategy instruction amended students' mathematics learning disorder; that is, cognitive strategy instruction has a positively significant effect on the performance of the students with learning disorder. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
mathematics learning disorder, cognitive strategy, student achievement | ||
مراجع | ||
احدی، حسن؛ کاکاوند، علیرضا. (1382). اختلالهای یادگیری (از نظریه تا عمل). تهران: انتشارات ارسباران. حمید، نجمه. (1385). بررسی اختلال یادگیری ریاضی در دانشآموزان دختر و پسر دوره ابتدایی ناحیهی یک شهر تهران و اثر آموزش کاربردی، تقویت ژتونی و آرامش عضلانی در کاهش اختلال ریاضی در آنان. مجله علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، دورهی سوم، سال سیزدهم، شماره 2، ص: 136- 119. رمضانی، مژگان. (1380). بررسی میزان شیوع حساب نارسایی در دانشآموزان پایهی چهارم و پنجم مدارس تهران. تهران: پژوهشکده کودکان استثنایی. سیف، علیاکبر. (1387). روانشناسی پرورشی نوین. تهران: انتشارات دوران. شهیم، سیما؛ هارون، رشیدی. (1386). مقایسهی عملکرد کودکان دارای اختلال یادگیری کلامی و غیرکلامی در مقیاس تجدیدنظرشدهی هوشی وکسلر آزمون دیداری حرکتی بندرگشتالت و مقیاس ریاضیات ایران کیمت. مجلهی دانش و پژوهش در روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان (اصفهان)، شماره سی و دوم، تابستان 1386، ص 90-61. عابدی، احمد. (1389). اثر مداخلات عصب روانشناختی بر بهبود عملکرد تحصیلی کودکان دچار ناتوانیهای یادگیری ریاضی. فصلنامه تازههای علوم شناختی، سال 12، شماره 1، 16- 1. عابدی، احمد؛ آقا بابایی، سارا. (1389). اثربخشی آموزش حافظهی فعال بر بهبود عملکرد تحصیلی کودکان با ناتوانی یادگیری ریاضی. مجلهی روانشناسی بالینی، سال دوم، شماره4 (پیاپی8). عبداللهپور، محمد. (1382). بررسی بین سبکهای شناختی و راهبردهای یادگیری و پیشرفت تحصیلی در دانشآموزان پسر پایه اول دبیرستانهای منطقه 6 تهران. پایاننامه کارشناسی ارشد برنامهریزی آموزشی، دانشگاه تربیتمعلم تهران. محمد اسماعیل، الهه؛ هومن، حیدرعلی. (1381). انطباق و هنجاریابی آزمون ریاضیات ایران کیمت. فصلنامه پژوهش در حیطه کودکان استثنایی، دوره 6، شماره 4، 332- 323. ملکی، بهرام. (1384). تأثیر آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی بر افزایش یادگیری و یادداری متون درسی مختلف. فصلنامه تازههای علوم شناختی، سال هفتم، شماره سوم، 50 – 42. Dowker, A. (2005). Eerly identification an intervention for students with mathematics difficulties. Journal of Learning Disabilities, 38(4), 324-332.
Fuchs, L. S., & Fuchs, D. (2005). Mathematical problem-solving profiles of students with mathematics disabilities with and without comorbidity reading disabilities. Journal of Learning Disabilities, 35(6), 563- 574.
Geary, D. C. (2006). Role of cognitive theory in the study of learning disability in mathematics. Journal of learning dis abilities, 38, 305- 307.
Mayer, R. E. (2002). Cognitive and motivational determinations of reading comprehension in student with learning disability. Remedial and special education, 18(4), 197- 213.
Mazzocco, M. M. M., & Hanich, L. B. (2010). Math achievement, numerical processing, and executive functions in girls with Turner Syndrome (TS): Do girls with Turner syndrom have math learning disability? Learning and Individual Differences, 20(2), 70-81.
Panaoura, A. & Philippou. G. (2000). The developmental change of young pupils' Metacognitive ability in mathematics relation to cognitive abilities. Cognitive Development 22 (2007) 149- 164.
Rodolico, J. (2002). Teaching cognitive learning strategies and vocabulary testing. Hawakang Journal of REEL, 8, 32 – 55.
Swanson, H. L., Jerman, O., & Zheng, X. (2009). Math disabilities and reading disabilities: Can they be separated? Journal of Psycho Educational Assessment, 27(3), 175- 196.
Vermont, J. D. (2001). The regulation of constructive learning process. British Journal of education Psychology. 68: 149- 71.
Weinstein, C. E. & Hume, L. M. (1988). Study strategies for lifelong learning. Washington D. C: American Psychological Association. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,549 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,207 |