تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 3,000 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,269,203 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,658,693 |
مقایسۀ تأثیر آموزش بازسازی شناختی و راهبردهای یادگیری خودگردان بر سرزندگی تحصیلی دانش آموزان | ||
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی | ||
مقاله 11، دوره 12، شماره 3 - شماره پیاپی 36، مهر 1402، صفحه 285-303 اصل مقاله (1.78 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/pma.2023.3024 | ||
نویسندگان | ||
محسن شاکری نسب1؛ حسین مهدیان* 2؛ مهدی قاسمی مطلق2 | ||
1دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران | ||
2استادیار، گروه روانشناسی، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران | ||
تاریخ دریافت: 05 شهریور 1401، تاریخ بازنگری: 21 اردیبهشت 1402، تاریخ پذیرش: 12 تیر 1402 | ||
چکیده | ||
هدف مطالعة حاضر مقایسة تأثیر آموزش بازسازی شناختی و راهبردهای یادگیری خودگردان بر سرزندگی تحصیلی دانشآموزان پسر متوسطة دوم شهر بجنورد بود. این مطالعه از نظر هدف کاربردی و ازنظر روش اجرا نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه گواه بود. جامعة آماری پژوهش دانشآموزان پسر متوسطة دوم مدارس دولتی شهر بجنورد در سال تحصیلی 1400-1401 بودند. از میان آنان 45 نفر بهصورت نمونهگیری دردسترس انتخاب و بهصورت تصادفی در سه گروه مساوی قرار گرفتند. ابزار پژوهش پرسشنامة سرزندگی تحصیلی دهقانیزاده و همکاران (1391) بود و گروههای آزمایش 8 جلسة 60 دقیقهای به تفکیک تحت آموزش بازسازی شناختی بک (2008) و راهبردهای یادگیری خودگردان پنتریچ (1995) قرار گرفتند و گروه گواه آموزشی ندید. دادهها به روش تحلیل واریانس اندازهگیریهای مکرر و آزمون تعقیبی بنفرنی تحلیل شدند. نتایج حاکی از اثربخشی هر دو روش بازسازی شناختی و راهبردهای یادگیری خودگردان بر سرزندگی تحصیلی بود(001/0>P). همچنین، بین این دو روش تفاوت معناداری وجود داشت و اثربخشی آموزش بازسازی شناختی هم در پسآزمون و هم در دورة پیگیری بیش از آموزش راهبردهای یادگیری خودگردان بود (05/0>P). نتیجة این پژوهش نشان داد میتوان از این دو روش در جهت افزایش سرزندگی تحصیلی دانشآموزان مدارس دولتی پسرانه استفاده کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش بازسازی شناختی؛ راهبردهای یادگیری خودگردان؛ سرزندگی تحصیلی؛ دانشآموزان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Comparison the Effectiveness of cognitive restructuring learning and self-regulated learning on students' academic buoyancy | ||
نویسندگان [English] | ||
mohsen shakerinasab1؛ hossein mahdian2؛ Mehdi Ghasemi Motlagh2 | ||
1Ph.D. Student in Educational Psychology, Department of Psychology, Bojnourd Branch, Islamic Azad University, Bojnourd, Iran | ||
2Assistant Professor, Department of Psychology, Bojnourd Branch, Islamic Azad University, Bojnourd, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The aim of the research was to compare the effect of cognitive restructuring learning and self-regulation learning on the academic buoyancy of male high school students in Bojnord city. This was an applied and semi-experimental research with a pre-test and post-test design with a control group, and the statistical population was male students of the second secondary level of public schools in Bojnord in the academic year 2022-2023. Of these, 45 people were selected by available sampling method and randomly divided into three groups. The research instrument was the academic buoyancy questionnaire of Dehghanizadeh et al (2012) and the experimental groups participated separately in 8 60-minute sessions of cognitive restructuring Beck(2008) and self-regulated learning strategies Pintrich(1995), and the control group did not receive training. The data were analyzed using repeated measures analysis of variance and Benferroni's post hoc test. The results indicated the effectiveness of both methods on academic buoyancy (P<0.001). And among these two methods, the effect of cognitive restructuring training was greater than that of self-regulated learning strategies (P<0.05). The results show that these two methods can be used to increase the academic buoyancy of public school students. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
cognitive restructuring learning, self-regulated learning, academic buoyancy, students | ||
مراجع | ||
آذریان، رضا، مهدیان، حسین، و جاجرمی، محمود (1399). مقایسة اثربخشی آموزش سرزندگی تحصیلی و تنظیم هیجان بر معنای تحصیلی و سازگاری تحصیلی. پژوهش در نظامهای آموزشی، 14، 494-483.
بازیار، صادق، و دهقانی، یوسف (1394). بررسی اثربخشی آموزش بازسازی شناختی بر کاهش میزان درماندگی آموزش و افزایش انگیزة تحصیلی دانشآموزان مقطع متوسطة ممسنی. کنفرانس ملی آیندهپژوهی، علوم انسانی و توسعه، شیراز: مرکز توسعة آموزشهای نوین ایران.
حسنی، معصومه، غفاری، عذرا، ابوالقاسمی، عباس، و تکلوی، سمیه (1398). اثربخشی بازسازی شناختی بر حس پیوستگی و تعاملات زناشویی در زوجین متقاضی طلاق. مجلة دانشکدة پزشکی مشهد، 62(4)، 263-252.
دلاور، علی (1385). مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی. ویرایش دوم، تهران: رشد
دهقانیزاده، محمدحسین، و حسینچاری، مسعود (1391). سرزندگی تحصیلی و ادراک از الگوی ارتباطی خانواده؛ نقش واسطهای خودکارآمدی. مطالعات آموزش و یادگیری، 4(2)، 47-21.
شفیعی، صابر، و روانان، مجتبی (1399). نقش سرزندگی تحصیلی در عملکرد تحصیلی دانشآموزان. پژوهش و مطالعات علوم اسلامی، 2(12)، 83-70.
شیرازی تهرانی، علیرضا، میردریکوند، فضلالله، و جاودانی، مریم (1394) اثربخشی آموزش بازسازی شناختی در اصلاح سبکهای اسنادی دانشآموزان. مطالعات آموزشی و آموزشگاهی، 4(1)، 78-69.
عربزاده، مهدی، کدیور، پروین، و دلاور، علی (1393). بررسی اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری خودگردان بر مهارت حل مسئلة اجتماعی دانشآموزان. علوم تربیتی و روانشناسی، 3(1)، 82-71.
فولادی، اسما، کجباف، محمدباقر، و قمرانی، امیر (1397). اثربخشی آموزش سرزندگی تحصیلی بر موفقیت تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی دانشآموزان دختر. آموزش و ارزشیابی، 11(24)، 53-37.
کابینیمقدم، سلیمان، انتصار فومنی، غلامحسین، حجازی، مسعود و اسدزاده، حسن (1397). اثربخشی آموزش راهبرد یادگیری خودگردان در افزایش سرزندگی تحصیلی و وجدان تحصیلی دانشآموزان اهمالکار. روانشناسی تربیتی، 9(14)، 193-171.
کابینیمقدم، سلیمان، انتصار فومنی، غلامحسین، حجازی، مسعود، و اسدزاده، حسن (1398). اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری خودگردان و آموزش کمکخواهی بر پایستگی تحصیلی دانشآموزان اهمالکار مدارس غیر انتفاعی. رویکردهای نوین آموزشی، 14(1)، 193-171.
کاظمی، صادق و سلیمی، سمانه (1401). مقایسة احساس تعلق به مدرسه، سرزندگی تحصیلی و هیجانات تحصیلی در بین دانشآموزان پایة اول ابتدایی در دوران قبل و شیوع کرونا. مدیریت و چشمانداز آموزش، 4(14)، 61-43.
میرزابیگی، احمد، بختیارپور، سعید، افتخار صعادی، زهرا، مکوندی، بهنام، و پاشا، رضا (1397). مقایسة سرزندگی تحصیلی، احساس تعلق به مدرسه، انگیزة پیشرفت تحصیلی در بین دانشآموزان دختر و پسر مدارس متوسطه دوم شهر ایلام. پژوهش در نظامهای آموزشی، 12، 1104-1085.
هاشمی، سیداحمد، و منطق، عبدالوحید (1398). بررسی اثربخشی آموزش بازسازی شناختی بر کاهش درماندگی و افزایش انگیزة تحصیلی دانشآموزان پسر مقطع متوسطة اول شهر شیراز. مطالعات روانشناسی و علوم تربیتی، 44(18)، 176 -159.
Aliem, N., Sugiharto, D. Y. P., & Awalya, A. (2019). Group counseling with cognitive restructuring technique to improve the self-efficacy and assertiveness of students who experienced advanced study anxiety. Journal Bimbingan Konseling, 8(4), 106-112.
Astuti, L. P., & Wangid, M. N. (2020). The Effectiveness of Cognitive Restructuring Techniques in Improving Students Learning Motivation. Islamic Guidance and Counseling Journal, 3(2), 75-82.
Blackmore, C., Vitali, J., Ainscough, L., Langfield, T., & Colthorpe, K. (2021). A Review of Self-Regulated Learning and Self-Efficacy: The Key to Tertiary Transition in Science, Technology, Engineering and Mathematics (STEM). International Journal of Higher Education, 10(3), 169-177.
Chen, M., & Wu, X. (2021). Attributing academic success to giftedness and its impact on academic achievement: The mediating role of self-regulated learning and negative learning emotions. School Psychology International, 42(2), 170-186.
Collie, R. J., Ginns, P., Martin, A. J., & Papworth, B. (2017). Academic buoyancy mediates academic anxiety’s effects on learning strategies: An investigation of English- and Chinese-speaking Australian students. Educational Psychology, 37, 947–964.
Comerford, J., Batteson, T., & Tormey, R. (2015). Academic buoyancy in second level schools: insights from Ireland. Social and Behavioral Sciences, 197, 98-103.
Martin, A. J., & Marsh, H. W. (2019). Investigating the reciprocal relations between academic buoyancy and academic adversity: Evidence for the protective role of academic buoyancy in reducing academic adversity over time. International Journal of Behavioral Development, 44(4), 301-312.
Mirza, R., Sitorus, E. A., Purba, W. Y., Sebayang, M. J. B., & Sagala, E. (2021). CBT counseling with cognitive restructuring techniques to increase self efficacy in students' learning of junior high school. budapest international research and critics institute. (BIRCI-Journal): Humanities and Social Sciences, 4(4), 106-112.
Rameli, M. R. M., Abramson, L. Y., & Shing, L. S. (2020). The influence of self-regulation towards academic Vitality in English among Malaysian upper primary students. Universal Journal of Educational Research, 8(5), 169-177.
Saputra, W. N. E. (2017). Effectiveness of cognitive restructuring technique to reduce academic pracrastination of vocational high school students. COUNS-EDU: The International Journal of Counseling and Education, 2(1), 6-10. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 145 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 73 |