تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 3,000 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,269,389 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,659,176 |
چالشها و فرصتهای آموزش مجازی از دیدگاه دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان (مطالعه موردی: دانشگاه فرهنگیان استان کردستان) | ||
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 04 اردیبهشت 1402 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/pma.2023.3026 | ||
نویسندگان | ||
سید عدنان حسینی* 1؛ آزاد الله کرمی2 | ||
1استادیار، گروه آموزش روانشناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665، تهران، ایران. | ||
2استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665، تهران، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 08 مرداد 1401، تاریخ بازنگری: 27 اردیبهشت 1402، تاریخ پذیرش: 24 خرداد 1402 | ||
چکیده | ||
هدف اساسی پژوهش حاضر بررسی چالشها و فرصتهای آموزش مجازی از دیدگاه دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان استان کردستان بود. در این پژوهش، از روش تحلیل محتوای کیفی با رویکرد استقرایی استفاده شده است. بر این اساس جامعه پژوهش مشتمل بر تمامی دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان استان کردستان مشتمل بر 1245 دانشجوی پسر و 491 دانشجوی دختر مشغول به تحصیل در سال تحصیلی 1401-1400 و نیز منابع علمی مکتوب مرتبط با موضوع در پایگاههای اطلاعاتی معتبر داخلی و خارجی از سال 2019 تا 2022 بود. روش نمونهگیری دانشجو معلمان استان کردستان هدفمند و بر اساس قاعدۀ انتخاب تدریجی و رسیدن به اشباع نظری دادهها بود. برای نمونهگیری منابع مکتوب نیز، منابعی که ارتباط بیشتری با موضوع پژوهش داشتند، به شکل هدفمند برای تحلیل انتخاب شدند. دادهها با تحلیل محتوای استقرایی، مورد تجزیهوتحلیل و کدگذاری قرارگرفته و درنهایت چالشهای آموزش مجازی در قالب پنج مقوله نهایی 1) چالشهای درون فردی، 2) چالشهای برون فردی، 3) چالشهای مرتبط با دانشگاه، 4) چالشهای آموزشی، 5) چالشهای مرتبط با اساتید و 22 زیر مقوله استخراج شدند. فرصتهای آموزش مجازی نیز در چهار مقوله نهایی 1) فرصتهای شخصی، 2) فرصتهای سازمانی، 3) فرصتهای آموزشی، 4) تشکیل اجتماعات یادگیری و 12 زیر مقوله مورد طبقهبندی قرار گرفتند. با عنایت به این یافتهها پیشنهاد میشود مسئولین دانشگاه، اقدامات کاربردی پیشنهادشده را در راستای کاهش این چالشها و بسترسازی برای توسعه فرصتهای مذکور و درنهایت تسهیل مدیریت آموزش مجازی دانشگاه در آینده، مدنظر قرار دهند. | ||
کلیدواژهها | ||
"چالشها"؛ "فرصتها"؛ "آموزش مجازی"؛ "دانشگاه فرهنگیان" | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Challenges and opportunities of virtual education from the viewpoint of student teachers of Farhangian University (Case study: Farhangian University of Kurdistan) | ||
نویسندگان [English] | ||
Seyed Adnan Hosseini1؛ Azad Allah Karami2 | ||
1Assistant Professor, Department of Psychology and Counselling, Farhangian University, P.O. Box 14665-889, Tehran, Iran. | ||
2Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Farhangian University, P.O. Box 14665-889, Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
The aim of this research was to investigate the challenges and opportunities of virtual education from the viewpoint of student teachers of Farhangian University. the method of qualitative content analysis with inductive approach was used. The research community included all student teachers of Farhangian University of Kurdistan province, including 1245 male and 491 female students (academic year of 2021-2022) as well as written scientific resources in reliable databases from 2019 to 2022. The sampling method of student teachers was purposeful and based on reaching theoretical saturation. For the sampling of scientific sources, those sources that were more related to the research topic were selected purposefully. The data was analyzed and coded by inductive content analysis and finally the challenges of virtual education in the five final categories: 1) intrapersonal challenges, 2) extrapersonal challenges, 3) challenges related to the university, 4) educational challenges, 5) challenges related to educators were extracted. Opportunities of virtual education too were extracted into four final categories: 1) personal opportunities, 2) organizational opportunities, 3) educational opportunities, 4) formation of learning communities. So, it is recommended to be considered the practical suggestions presented in order to facilitate the management of the university's virtual education in the future. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
"challenges ", "opportunities", "virtual education, "Farhangian University" | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 185 |