| تعداد نشریات | 25 |
| تعداد شمارهها | 499 |
| تعداد مقالات | 3,879 |
| تعداد مشاهده مقاله | 5,877,572 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,795,808 |
واکاوی و تبیین مؤلفههای تربیت اخلاقی در محتوای دروس تاریخ کتابهای مطالعات اجتماعی دورۀ دوم ابتدایی با استفاده از روش آنتروپی شانون | ||
| پژوهش در آموزش تاریخ | ||
| دوره 4، شماره 1، فروردین 1402، صفحه 15-30 اصل مقاله (1.37 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسنده | ||
| امین گلشن | ||
| چکیده | ||
| هدف پژوهش، واکاوی و تبیین مؤلفههای تربیت اخلاقی در محتوای دروس تاریخ کتابهای مطالعات اجتماعی دورۀ دوم ابتدایی با استفاده از روش آنتروپی شانون است. پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و جامعه پژوهش، محتوای کتابهای درسی مطالعات اجتماعی پایههای چهارم، پنجم و ششم ابتدایی است. در این مطالعه از روش تحلیل محتوا و از «آنتروپیشانون» برای تجزیه و تحلیل دادهها استفاده شده است. یافتههای پژوهش نشان داد در محتوای دروس تاریخ کتاب مطالعات اجتماعی چهارم ابتدایی بیشترین ضریب اهمیت مربوط به مؤلفۀ عاداتخوب (584/0) و کمترین آنها مربوط به مؤلفۀ تفکر و تعقل (0) است. در محتوای دروس تاریخ کتاب مطالعات اجتماعی پنجم ابتدایی بیشترین ضریب اهمیت مربوط به مؤلفۀ عاداتخوب (441/0) و کمترین آنها مربوط به مؤلفۀ همدلی (152/0) است. در محتوای دروس تاریخ کتاب مطالعات اجتماعی ششم ابتدایی بیشترین ضریب اهمیت مربوط به مؤلفه دینداری (510/0) و کمترین آنها مربوط به مؤلفه تفکر و تعقل (0) است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| تربیت اخلاقی؛ تاریخ؛ مطالعات اجتماعی دورۀ دوم ابتدایی؛ آنتروپی شانون | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 801 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 684 |
||