تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 390 |
تعداد مقالات | 3,003 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,276,663 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,669,183 |
بررسی تصاویر صفحه عنوان فصلهای کتاب علوم تجربی دوم دبستان از لحاظ تناسب رنگ با ویژگیهای روانشناختی دانش آموزان | ||
پژوهش در آموزش ابتدایی | ||
دوره 5، شماره 9، شهریور 1402، صفحه 53-65 اصل مقاله (1023.76 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
سهیلا شجاع زاده1؛ رحیم شبانی2؛ سید صادق غلامی* 3 | ||
1مربی، گروه آموزش هنر، دانشگاه فرهنگیان | ||
2استادیار، گروه آموزش روانشناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان | ||
3استادیار، گروه آموزش ریاضی، دانشگاه فرهنگیان | ||
تاریخ دریافت: 11 دی 1401، تاریخ بازنگری: 06 اردیبهشت 1402، تاریخ پذیرش: 14 شهریور 1402 | ||
چکیده | ||
این پژوهش با هدف تحلیل محتوای صفحه عنوان فصلهای کتاب علوم تجربی دوم دبستان از لحاظ تناسب رنگها با ویژگیهای روانشناختی دانش آموزان اجرا شد. روش پژوهش بر اساس تحلیل محتوای مقولهای و کلیه تصاویر صفحه عنوان فصلهای کتاب علوم تجربی دوم دبستان بهعنوان جامعه پژوهش مورد ارزیابی قرار گرفت. در این راستا دادهها بر اساس معیارهای ارزیابی تصاویر گردآوری شد. نتایج نشان داد که از لحاظ رنگ غالب بهکار رفته در تصاویر مذکور به ترتیب سبز 42%، سفید و قهوهای هر کدام 21%، سیاه 14%، آبی و بنفش هر کدام 7% را شامل شدند. نتیجه اینکه رنگهای تصاویر صفحه عنوان فصلهای کتاب با ویژگیهای روانشناختی دانش آموزان در ترجیح رنگهای گرم تناسب ندارد؛ لذا این تصاویر به بازنگری نیاز دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
تصاویر؛ تحلیل محتوا؛ علوم تجربی دوم دبستان؛ ویژگی روانشناختی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Study of the Title Page Pictures of the Chapters of the Second Grade Science Book in terms of Matching the Color with the Students' Psychological Characteristics | ||
نویسندگان [English] | ||
Soheila Shojazadeh1؛ rahim shabani2؛ Seyyed Sadegh Gholami3 | ||
1Instructor, Department of Art Education, Farhangian University | ||
2Assistant Professor, Department of Psychology Education and Counseling, Farhangian University | ||
3Corresponding author: Assistant Professor, Mathematics Education Department, Farhangian University | ||
چکیده [English] | ||
The aim of this study was to analyze the content of the pictures of the first pages of the science textbook of the second year of primary school in terms of color coordination with the students' psychological characteristics.The research method was based on categorical content analysis.In this study,the total pictures of the first pages of the second grade science textbook as the research community were evaluated. In this regard, data were collected based on image evaluation criteria.The results showed that in terms of the predominant colors used in the book images, were as follows%42 of images green, 21%of images white and brown, %14 of images black,and 7% of pictures Violet.And the predominant colors of the group.The result is that some initial images do not fit the developmental characteristics of students. Therefore, these pictures need to be reviewed. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
content analysis dominant color, psychological characteristics, sciences book of primary school, title page pictures | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 172 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 176 |