تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 389 |
تعداد مقالات | 3,008 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,294,161 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,682,159 |
مقایسۀ اثربخشی آموزش فنون توجهآگاهی و فنون شناختی-رفتاری بر علائم اضطراب امتحان دانشآموزان دختر | ||
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی | ||
مقاله 7، دوره 12، شماره 2 - شماره پیاپی 35، شهریور 1402، صفحه 176-155 اصل مقاله (1.63 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/pma.2023.3052 | ||
نویسندگان | ||
حبیب امانی1؛ رامین حبیبی کلیبر* 2؛ ابوالفضل فرید3؛ سیاوش شیخعلی زاده4 | ||
1دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران | ||
2استاد، گروه علوم تربیتی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران | ||
3دانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران | ||
4استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران | ||
تاریخ دریافت: 16 مرداد 1400، تاریخ بازنگری: 13 آذر 1400، تاریخ پذیرش: 17 بهمن 1400 | ||
چکیده | ||
اضطراب امتحان یکی از پدیدههای رایج است که بر عملکرد تحصیلی دانشآموزان تأثیر منفی دارد. در سالهای اخیر روشهای گوناگونی برای درمان آن مورد استفاده قرار گرفته است که پژوهش حاضر، با هدف مقایسة اثربخشی آموزش فنون توجهآگاهی و شناختی-رفتاری بر علائم اضطراب امتحان دانشآموزان دختر انجام شد. روش پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه گواه بود. جامعة آماری پژوهش را کلیة دانشآموزان دختر پایة دهم شهرستان ازنا در سال تحصیلی 1400-1399 تشکیل داده بودند که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند 45 دانشآموزی که نمرة بالاتر از 50 از آزمون اضطراب امتحان اسپیلبرگر (1980) کسب کرده بودند، برای نمونة پژوهشی انتخاب شدند. آزمودنیها به صورت تصادفی در سه گروه، آموزش فنون توجهآگاهی، فنون شناختی-رفتاری و گروه گواه جایگزین شدند. به یکی از گروههای آزمایشی فنون توجهآگاهی، گروه دیگر آزمایشی فنون شناختی-رفتاری در طی 10 جلسه آموزش داده شد و گروه گواه هیچ آموزشی دریافت نکردند. دادهها قبل از و بعد از مداخلهها با استفاده از پرسشنامة اضطراب امتحان اسپیلبرگر (1980) جمعآوری شد. تحلیل دادهها با آزمون تحلیل کوواریانس تکمتغیری و چندمتغیری و آزمون تعقیبی بونفرونی نشان داد که آموزش فنون توجهآگاهی و فنون شناختی-رفتاری تأثیر معناداری بر کاهش اضطراب امتحان و مؤلفههای آن در دانشآموزان دختر دارد (001/0>P). همچنین، نتایج آزمون تعقیبی نشان داد که میزان تأثیر فنون توجهآگاهی بر اضطراب امتحان و مؤلفة نگرانی بیشتر از فنون شناختی-رفتاری بود (001/0 > P) و بر مؤلفة هیجانپذیری تفاوت معناداری بین دو روش وجود نداشت (05/0<P). بر اساس یافتهها میتوان گفت هر دو مداخله در کاهش علائم اضطراب امتحان دانشآموزان دختر اثربخش هستند و فنون توجهآگاهی میتواند جایگزین مناسبی برای فنون شناختی-رفتاری در درمان اضطراب امتحان باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
توجه آگاهی؛ شناختی-رفتاری؛ اضطراب امتحان؛ دانشآموزان دختر | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Comparison of the Effectiveness of Mindfulness-based on Techniques and Cognitive-Behavioral Therapy on Test Anxiety Symptoms in Female Students | ||
نویسندگان [English] | ||
Habib Amani1؛ Ramin Habibi-kaleybar2؛ Abolfazl Farid3؛ Siyavosh Sheykhalizadeh4 | ||
1Ph.D. Student in Educational Psychology, Azarbaijan Shahid Madani University, Tabriz, Iran | ||
2Professor, Department of Education, Azarbaijan Shahid Madani University, Tabriz, Iran | ||
3Associate Professor, Department of Education, Azarbaijan Shahid Madani University, Tabriz, Iran | ||
4Assistant Professor, Department of Education, Azarbaijan Shahid Madani University, Tabriz, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Test anxiety is one of the common phenomena that have a negative impact on students' academic performance. In recent years, various therapies have been used to treat it. The purpose of this study was conducted to compare the effectiveness of mindfulness-based techniques and cognitive-behavioral therapy on test anxiety symptoms in female students. The research method was quasi-experimental with a multi-group pre-test and post-test design. The statistical population of the study consisted of all tenth-grade female students in Azna City in the academic year 2020-2021. Among them, a sample of 45 students was selected by targeted sampling with Spielberger test anxiety inventory and randomly assigned into the experimental or control groups (15 students per group). One of the experimental groups was trained in mindfulness and the other experimental group was taught cognitive-behavioral therapy in 10 sessions, while the control group received no intervention. Data were collected using the Spielberger (1980) test anxiety questionnaire. Data were analyzed by one-way ANCOVA and multivariate ANCOVA and Bonferroni post hoc test. The results showed that mindfulness and cognitive-behavioral therapy had a significant effect on reducing test anxiety and its components in female students (P<0.001). Furthermore, based on the results of the post hoc test, the effect of mindfulness on test anxiety and worry components (P<0.001); there was no significant difference between the two methods on the emotion component (P>0.05). Based on the findings, it can be stated that both interventions are effective in reducing the symptoms of test anxiety in female students and mindfulness can be a good alternative to cognitive-behavioral therapy in the treatment of test anxiety. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Cognitive-behavioral therapy, Female students, Mindfulness, Test anxiety | ||
مراجع | ||
ابوالقاسمی، عباس، بیگی، پروین، و نریمانی، محمد (۱۳۹۰). بررسی اثربخشی دو روش آموزشی شناختی-رفتاری و مهارتهای تنظیم هیجان بر خودکارآمدی و سازگاری تحصیلی دانشآموزان دارای اضطراب امتحان. روانشناسی تربیتی، ۷(۲۲)، 42-21.
امانی، حبیب، حبیبی کلیبر، رامین، فرید، ابوالفضل، و شیخعلیزاده، سیاوش (1400). نقش راهبردهای تنظیم شناختی هیجان و اجتناب شناختی در پیشبینی اضطراب امتحان دانشآموزان دختر. رویش روانشناسی، 10(5)، 138-129.
بهمن، بهاره، کیامنش، علیرضا، و ابوالمعالی، خدیجه (1392). مقایسة اضطراب مدرسه و مؤلفههای آن در دانشآموزان پایة چهارم در دو سیستم ارزشیابی سنتی و توصیفی. پژوهش در برنامهریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامهریزی درسی)، 10(12)، 107-93.
جراره، جمشید، و محمدی کرکانی، آذر (۱۳۹۲). اثربخشی آموزش شناختی- رفتاری بر اضطراب امتحان دانشآموزان دختر متوسطه. فناوری آموزش، ۷(۴)، ۳13-۳07.
سپهریان، فیروزه (۱۳۹۰). مقایسة اثربخشی شناخت درمانی، حساسیتزدایی تدریجی و آموزش شیوههای صحیح مطالعه در کاهش اضطراب امتحان و افزایش پیشرفت تحصیلی دانشآموز دختر. پژوهشهای نوین روانشناختی، ۶(۲۳)، ۸۰-۹۹.
ستاری، یوسف، و کفاشزاده، مریم (۱۳۹۴). تأثیر ذهنآگاهی بر اضطراب امتحانی دانشآموزان دختر راهنمایی شهرستان ساوه. آموزش و ارزشیابی، 8(3۱)، 36-25.
سعدیپور، اسماعیل، سلطانیزاده، هدایا، و ابراهیم قوام، صغری (1398). تأثیر آموزش ذهنآگاهی بر اهمالکاری تحصیلی در دو گروه دانشآموزان با اضطراب امتحان بالا و پایین. سلامت روان کودک، ۶(۴)، ۲77-۲66.
شاهنده، مریم، و صفرزاده، سحر (۱۳۸۹). بررسی اثربخشی درمان عقلانی- عاطفی الیس بر کاهش اضطراب امتحان. مجلة دانشکدة پزشکی، ۲۸(۱۰۸)، ۳۱5-۳۱0.
شیخ الاسلامی، علی، و سیداسماعیلی قمی، نسترن (۱۳۹3). مقایسة تأثیر روشهای آموزشی کاهش استرس مبتنی بر ذهنآگاهی و مهارتهای مطالعه بر اضطراب امتحان دانشآموزان. روانشناسی مدرسه و آموزشگاه و رفتار، 3(2)، 104-121.
شیوایی اقدم، شوان، و فاطمیپور، حمیدرضا (۱۳۹۶). تأثیر آموزش توجهآگاهی بر کاهش اضطراب امتحان دانشجویان. اندیشه و رفتار، ۱۱(۴۵)، 76-67.
عبداللهی بقرآبادی، قاسم (1397). اثربخشی آموزش ذهنآگاهی روی اضطراب امتحان دانشآموزان پسر مقطع راهنمایی شهر کاشان. رویش روانشناسی، ۷(۱۲)، 58-49.
قمری، محمد، و حسینی، گلفر (۱۳۹۶). اثربخشی آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهنآگاهی بر اضطراب امتحان دانشآموزان دختر. زن و فرهنگ، 9(31)، 43-33.
کاظمی، حمید، وزیری، مژده، و عابدی، احمد (۱۳۹۵). اثربخشی آموزش حل مسئله بر اضطراب امتحان و اضطراب اجتماعی دانشآموزان مقطع ابتدایی. شناخت اجتماعی، ۵(۱)، 112-100.
ماردپور، علیرضا، نجفی، محمود، و رفعتماه، مرضیه (۱۳۹۱). اثربخشی روشهای درمانی حساسیتزدایی منظم، مهارتهای مطالعه و روش ترکیبی در کاهش اضطراب امتحان. روانشناسی بالینی، ۴(۱)، 64-55.
محمدیفر، محمدعلی، یاسمنی، لیلا، و نجفی، محمود (۱۳۹7). اثربخشی آموزش شناختی-رفتاری بر کاهش اضطراب امتحان دانشآموزان. مطالعات تربیتی، 15(4)، 222-203.
Abbott, D. J., & Lack, C. W. (2020). Conventional versus mindfulness-based interventions for anxiety and worry: a review and recommendations. Current Psychiatry Research and Reviews Formerly: Current Psychiatry Reviews, 16(1), 60-67. Agah, J. J., Ede, M. O., Zudonu, O. C., Asor, L. J., & Onyishi, C. N. (2020). Testing the efficacy of the FEAR—Model of Cognitive Behavioral Therapy in Treating Test Anxiety in Chemistry Students. Rational-Emotive & Cognitive-Behavior Therapy, 39, 390–413. Beauchemin, J., Hutchins, T. L., & Patterson, F. (2008). Mindfulness meditation may lessen anxiety, promote social skills, and improve academic performance among adolescents with learning disabilities. Complementary Health Practice Review, 13(1), 34-45. Burke, C. A. (2010). Mindfulness-based approaches with children and adolescents: A preliminary review of current research in an emergent field. Child and Family Studies, 19, 133–144. Chancey, J. (2020). Using an Online-based Mindfulness Intervention to Reduce Test Anxiety in University Students. https://hdl.handle.net/11244/325158 Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2002). Research methods in education. Routledge. Ejei, J., & Lavasani, M. G. (2011). The effectiveness of coping strategies training with irrational beliefs (cognitive approach) on test anxiety of students. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 30, 2165–2168. Franco, C., Amutio, A., Mañas, I., Gázquez, J. J., & del Carmen Pérez-Fuentes, M. Ş. (2017). Reducing anxiety, geriatric depression and worry in a sample of older adults through a mindfulness-training program. Terapia Psicológica, 35(1), 71-79. Ganaprakasam, C., & Selvaraja, T. (2020). Cognitive Behavioral Group Therapy on Test Anxiety Among Primary School Students. Malaysian Journal of Social Sciences and Humanities (MJSSH), 5(6), 61-67. Gaynor, K. J. (2014). A critical review of mindfulness-based psychological treatments for worry and rumination. Open Access Behavioral Medicine, 2(2), 1-6. Gibson, H. A. (2014). A conceptual view of test anxiety. In Nursing Forum, 49, (4), 267-277. Goonan, B. (2003). Overcoming Test Anxiety: Giving Students the Ability to Show What They Know. 257-272. Huberty, T. J. (2009). Test and performance anxiety. Principal leadership, 10(1), 12-16. Jahani, S., Bakhtiyar-Pour, S., Makvandi, B., Heidarie, A., & Ehteshamzadeh, P. (2020). Effectiveness of Mindfulness on Test Anxiety and Educational Well- being in Secondary School Female Students. International Journal of Behavioral Sciences, 14(2), 60-66. Kabat-Zinn, J. (2003). Mindfulness-based interventions in context: Past, present, and future. Clinical Psychology: Science and Practice, 10(2), 144–156. Lowe, P. A. (2019). Expression and Level of Test Anxiety in a Sample of Elementary Students. Higher Education Studies, 12(3), 1-9. McDonald, A. S. (2001). The prevalence and effects of test anxiety in school children. Educational Psychology, 21(1), 89–101. Öst, L. G. (2008). Efficacy of the third wave of behavioral therapies: A systematic review and meta-analysis. Behavior Research and Therapy, 46(3), 296-321. Pourtaleb, N., Mirnasab, M., & Hadidi, Y. (2018). The Effectiveness of Integrated Training Programme (ITP) in decreasing female students’ test anxiety: Moderating effect of mothers’ perfectionism. Educational Psychology in Practice, 34(4), 386–396. Putwain, D. W., & Pescod, M. (2018). Is reducing uncertain control the key to successful test anxiety intervention for secondary school students? Findings from a randomized control trial. School Psychology Quarterly, 33(2), 283-292. Putwain, D. W., & von der Embse, N. P. (2021). Cognitive–behavioral intervention for test anxiety in adolescent students: do benefits extend to school-related wellbeing and clinical anxiety. Anxiety, Stress, & Coping, 34(1), 22-36. Putwain, D., Chamberlain, S., Daly, A. L., & Sadreddini, S. (2014). Reducing test anxiety among school-aged adolescents: A field experiment. Educational Psychology in Practice, 30(4), 420-440. Rajiah, K., & Saravanan, C. (2014). The effectiveness of psychoeducation and systematic desensitization to reduce test anxiety among first-year pharmacy students. American Journal of Pharmaceutical Education, 78(9), 163-171. Roos, A. L., Goetz, T., Voracek, M., Krannich, M., Bieg, M., Jarrell, A., & Pekrun, R. (2020). Test anxiety and physiological arousal: A systematic review and meta-analysis. Educational Psychology Review, 1-40. Rose, S. E., & Lomas, M. H. (2020). The potential of a mindfulness‐based coloring intervention to reduce test anxiety in adolescents. Mind, Brain, and Education, 14(4), 335-340. Sapp, M. (2013). Test Anxiety. Applied Research, Assessment, and Treatment Intervention third ed.Lanham, MD: University Press of America. Semple, R. J., Reid, E. F. G., & Miller, L. (2005). Treating anxiety with mindfulness: an open trial of mindfulness training in anxious children. Cognitive Psychotherapy: An International Quarterly, 19, 379-392. Sharma, M. (2018). Secondary School Students - Systematic Desensitization Technique on Test Anxiety. 4931, 27–34. Shen, L., Yang, L., Zhang, J., & Zhang, M. (2018). Benefits of expressive writing in reducing test anxiety: A randomized controlled trial in Chinese samples. Plos one, 13(2). Soysa, C. K., & Weiss, A. (2014). Mediating perceived parenting styles–test anxiety relationships: Academic procrastination and maladaptive perfectionism. Learning and Individual Differences, 34, 77-85. Ugwuanyi, C. S., Ede, M. O., Onyishi, C. N., Ossai, O. V., Nwokenna, E. N., Obikwelu, L. C., ... & Nweke, M. L. (2020). Effect of cognitive-behavioral therapy with music therapy in reducing physics test anxiety among students as measured by generalized test anxiety scale. Medicine, 99(17). von der Embse, N., Jester, D., Roy, D., & Post, J. (2018). Test anxiety effects, predictors, and correlates: A 30-year meta-analytic review. Journal of Affective Disorders, 227, 483-493. Zeidner, M. (2007). Test anxiety in educational contexts: Concepts, findings, and future directions. In Emotion in education (pp. 165-184). Academic Press. Zhou, X., Guo, J., Lu, G., Chen, C., Xie, Z., Liu, J., & Zhang, C. (2020). Effects of mindfulness-based stress reduction on anxiety symptoms in young people: A systematic review and meta-analysis. Psychiatry Research, 289, 113002. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,838 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 186 |