تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 3,000 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,268,359 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,657,911 |
بررسی کجفهمیهای دانشآموزان دوره متوسطه در یادگیری مفاهیم گرماشیمی | ||
پویش در آموزش علوم پایه | ||
دوره 9، شماره 31، شهریور 1402، صفحه 7-20 اصل مقاله (484.81 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
یاور احمدی* 1؛ محمد صالحی اول2؛ امیر محمد بهرامی مداح2 | ||
1گروه آموزش شیمی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 56441 -888 تهران، ایران | ||
2گروه آموزش شیمی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 56441 -888تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 18 خرداد 1402، تاریخ بازنگری: 18 تیر 1402، تاریخ پذیرش: 19 شهریور 1402 | ||
چکیده | ||
کجفهمیهای دانشآموزان در زمینهی گرماشیمی ریشه در عوامل متعددی دارد که شناسایی و بررسی این عوامل میتواند در رفع آنها مؤثر باشد. در این مقاله که به روش تحلیلی-توصیفی صورت گرفته است، ابتدا یافتههای حاصل از تحقیق پژوهشگران کشورهای مختلف در زمینهی کجفهمیهای دانشآموزان در گرماشیمی مورد بررسی قرار گرفت و سپس با طرح پرسشنامهای شامل 10 سؤال (چندگزینهای، صحیح و غلط و تشریحی) و قرار دادن آن در اختیار 64 نفر از دانشآموزان پسر پایهی یازدهم ریاضی دبیرستان نمونه دولتی طالقانی ناحیه 4 شهر تبریز در سال تحصیلی 1402-1401، به قلم تحریر درآمده است. بر اساس نتایج به دست آمده، اینگونه برآورده شد که بیشتر دانشآموزان در درک مفاهیم گرماشیمی دچار کجفهمی هستند و این مفاهیم را بهطور کامل نیاموختهاند و این امر ممکن است منجر به اشتباهات متعدد در حل مسائل شیمی شود. بنابراین با انجام این پژوهش، سعی براین بود که کجفهمیهای دانشآموزان مشخص شود تا معلمان در حین تدریس، راهکارهایی را برگزینند که اینگونه کجفهمیها را به حداقل برسانند. | ||
کلیدواژهها | ||
کجفهمی؛ آموزش شیمی؛ گرماشیمی؛ شیمیفیزیک | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Investigating the Misunderstandings of Middle School Students in Learning Thermochemistry Concepts | ||
نویسندگان [English] | ||
Yavar Ahmadi1؛ Mohammad Salehi Aval2؛ Amir Mohammad Bahrami Maddah2 | ||
1Department of Chemistry Education, Farhangian University, PO Box 889-14665, Tehran, Iran. | ||
2Department of Chemistry Education, Farhangian University, P.O. Box 14665-889, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Students' misunderstandings in the field of thermochemistry are rooted in several factors, and identifying and investigating these factors can be effective in solving them. In this article, which is done in analytical-descriptive method, first the findings of the research of researchers of different countries in the field of students' misunderstandings in thermochemistry were examined, and then with a questionnaire design including 10 questions (multiple choice, true and false and descriptive) and placing it at the disposal of 64 male students of the 11th grade of mathematics of Taleghani Government Model High School, District 4, Tabriz city, in the academic year of 1402-1401, has been written. Based on the results obtained, it was concluded that most students have a misunderstanding in understanding the concepts of thermochemistry and have not learned these concepts completely, and this may lead to many mistakes in solving chemistry problems. Therefore, by conducting this research, it was an attempt to determine the misunderstandings of students so that teachers can choose strategies to minimize such misunderstandings during teaching. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Misunderstandings, Chemistry education, Thermochemistry, Physical chemistry | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 7,143 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 178 |